Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1261817
Det är väl också så tokigt att om du har ljusvredet på 0, så lyser bakljuset när du står stilla. När du börjar köra släcks dom. Idiotiskt! Går/får ej programmeras om, enligt Volvo. Funderar mycket starkt på att göra en egen lösning så att dom alltid lyser i 0 läge.
#1261820
Nej, på läge 0. Jag använder det för att inte tända xenonlamporna när jag kör in och ut ur garaget. Ibland glömmer jag att sätta tillbaka vredet till auto, och kör då utan bakljus. Lagligt om vädret är bra men jag vill köra med dom tända. Alltid!
#1261828
Jeg har kjørt til Italia med min V90 D4 AWD på sommerferie... den er ganske snill når det kommer til forbruk, men i hastigheter over 125kmt, begynner den å dra på litt... hadde cruisekontrollen på 180kmt på autobahn. Tok igjen biler hele tiden samt bykjøring, så å klare 0,74l/mil er BRA!

Klarte 124kmt i snitt på ene strekket, se bildet fra VOC:
Bilagor
6F6F190C-60DD-468E-B8F6-A9B0B0E7E38F.png
6F6F190C-60DD-468E-B8F6-A9B0B0E7E38F.png (94.78 KiB) Visad 754 gånger
#1261829
Og del til av turen, her med masse køkjøring, do pause og bomstasjoner i Østerike:

Kun 68kmt i snitt:
Bilagor
CAC78359-8EEB-4F7D-9049-2B8CF20AFE8E.png
CAC78359-8EEB-4F7D-9049-2B8CF20AFE8E.png (75.11 KiB) Visad 752 gånger
#1261841
EbbevonVolvo skrev: fre 27 jul 2018, 17:05 Jag har för mig att halvljuset också tänds om man startar vindrutetorkarna. Alla sådana funktioner är guld värda. Att man syns! Körde bakom en koreansk bil inne i stan utan tända bakljus mitt i natten. :mad:
Ännu bättre vore det om alla bilar hade halvljus och bakljus på alltid. Ja jag vet Eu påhitt
#1262249
EU-påhittet med släckta bakljus är i mina ögon fantastiskt bra och används även i Nordamerika. Vi är bortskämda(?) i Sverige med att ha begränsat med trafik och väldigt lite hårt trafikerade motorvägar. När det är mycket trafik och går fort så är det makalöst bra att veta att röda lampor *alltid* betyder att någon bromsar. Övertygad om att det förhindrar många kö-krockar där bakomvaranda trafik annars inte uppfattar att det står still framför dem.

Däremot håller jag helt med om att det saknas tydlig indikering inne på förarplats om vad som faktiskt lyser, har upplevt samma sak i nästan alla bilar jag kört (och då kör jag rätt många hyrbilar genom jobbet).

Å andra sidan är det enkelt att lösa: om du är osäker på ifall dina bakljus är tända så är det bara att slå över i PÅ-läget. För egen del står kontrollen alltid i läge auto annars, med dagens LED-ljus så är av/på inget man behöver fundera över.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]