Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bounty
Hej
Är ny med Volvo (tidigare kört Cosworth)
Har en S60 T5 -01, gått snart 12500 mil.
Tänkte att jag skulle göra ett olje + filterbyte.
Brukar alltid byta olja + filter va 500:e mil och
tänker göra detsamma med denna.

Vart sitter pluggen & va är det för verktyg som
behövs till den?

Vart sitter filtret och va behövs för att få loss den?
(orkar inte leta i motorrummet, e för slö)

Vilken olja rekomenderar ni att jag ska ha i motorn?

//Tack på förhand!
MätZ
Användarvisningsbild
av Fluffen
Pluggen sitter som på alla andra bilar nere på tråget. :D Filtret sitter nästa brevid pluggen så det gåt inte att missa. Filtret är ett insatsfilter om jag inte minns fel, då måste du ha en speciel hylsa för att släppa på filtret.
Oljemängden är ca 5,5 liter. Och till sist oljan, använd en bra olja t ex Mobil 1, 0-40w.

Hylsan för oljefiltret.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76198
Användarvisningsbild
av henka35
5,8 liter och kör med Castrol SLX. Men 500 mil är lite väl kort intervall...Normal intervall på din T5:a är 2000 mil.
Användarvisningsbild
av Funk
Specialhylsa till oljefilter : http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76198

Pluggen sitter i bakkant på tråget och är vanlig sexkantsmutter med aluminium packningsring.

5.8 liter rymmer tom motor, och olja kommer du att få tusen olika tips på.. Kör du med 500-1000 mils intervaller så kan du utan problem använda Biltemas helsyntet som fyller/överträffar de krav som ställs på oljan i en 01:a. Känner du inte att du kan lita på Biltemas olja så kör med Mobil 1 , som Volvo rekommenderade innan Ford och deras sponsorkontrakt knöt Volvo till Castrol..

/Thomas
av perhall
Bounty skrev:Hej
Är ny med Volvo (tidigare kört Cosworth)
Har en S60 T5 -01, gått snart 12500 mil.
Tänkte att jag skulle göra ett olje + filterbyte.
Brukar alltid byta olja + filter va 500:e mil och
tänker göra detsamma med denna.

Vart sitter pluggen & va är det för verktyg som
behövs till den?

Vart sitter filtret och va behövs för att få loss den?
(orkar inte leta i motorrummet, e för slö)

Vilken olja rekomenderar ni att jag ska ha i motorn?

//Tack på förhand!
MätZ
Jag vet inte hur mycket du kör, men var 500:e mil tycker jag definitivt verkar vara onödigt ofta. Intervallen är 2 000 mil och fr o m årsmod. 2005 3 000 mil. T5 är en mycket slitstark motor så förmodligen är det inte ens ekonomiskt en bra affär att byta olja så ofta som var 500:e mil.

PH
Användarvisningsbild
av Funk
Jag vet inte hur mycket du kör, men var 500:e mil tycker jag definitivt verkar vara onödigt ofta. Intervallen är 2 000 mil och fr o m årsmod. 2005 3 000 mil. T5 är en mycket slitstark motor så förmodligen är det inte ens ekonomiskt en bra affär att byta olja så ofta som var 500:e mil.
Med 3000 mils intervaller så är det andra oljor som krävs, 12 månadersintervaller är det väl hursomhelst om man kör kortare.
Personligen byter jag olja (oftast Biltema syntet) vår och höst och det blir väl 500-750 mils intervaller. Jag kör ofta korta sträckor och anser att det aldrig kan skada med "för ofta" då det gäller oljor och diverse filter på bilen.
av perhall
Funk skrev:
Med 3000 mils intervaller så är det andra oljor som krävs, 12 månadersintervaller är det väl hursomhelst om man kör kortare.
Personligen byter jag olja (oftast Biltema syntet) vår och höst och det blir väl 500-750 mils intervaller. Jag kör ofta korta sträckor och anser att det aldrig kan skada med "för ofta" då det gäller oljor och diverse filter på bilen.
3 000 mil tycker jag också är väl mycket... oavsett olja. Men det beror ju också på intresse och om man gör det själv eller inte. Om man åker till Bilia var 500:e mil blir det dyrt... och tjatigt.
av Addict
Tycker det passar ypperligt med en extra oljeservice mellan 2000 mila servicarna.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Håller med Funk att det skadar aldrig med extra oljebyten mellan servicerna. Hellre för ofta än tvärt om.
av Bounty
Tack för alla svar

Byter oxå hellre en extra gång mellan service intervallerna, sen om det inte
är ekonomisk bra affär att byta olja för mycket vet jag inte om jag kan
hålla med om. Hellre att motorn mår bra och får ett extra oljebyte än
att köra på kanske en gammal olja med mer skit i.

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]