Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1260913
Hej!

Jag blåste luft i röret som går till förvärmningsventilen på insuget hos min Volvo V70XC 1998. Då kunde jag höra ett pysade från motorn. Jag trodde att mina packboxar läkte, men det gjorde dem inte. Istället lät det från insuget och då drar jag slutsatsen att det pyste mellan turbons lager. Nu talar vi om ett mycket mycket litet pys när man blåser med en kompressor, in luft i röret som går till förvärmningsvenilen.

Då är frågan: Hur tätt från en turbo vara? Klosstätt eller får det pysa lite om man trycker in lite tryckluft?

Jag har inget problem med bilen för övrigt. Jag tycker den läker lite olja, dock inte från turbon dock. Men i vintras så rök bilen extremt mycket, gick dåligt vid en kallstart.
#1260919
Turbon i sig är ju inte tät om man blåser i den. Luften går ju runt bladen. Från röret du blåste i så har du väl en slang som går till förvärmningen under tändstiftskåpan och den är ju inkopplad på insuget.
#1260920
Marlboroman skrev:Turbon i sig är ju inte tät om man blåser i den. Luften går ju runt bladen. Från röret du blåste i så har du väl en slang som går till förvärmningen under tändstiftskåpan och den är ju inkopplad på insuget.
Jag blåste i ett rör som kommer från oljeavskiljaren som går till förvärmningsventilen på plastinsuget till turbon. Då kunde jag höra ett litet pys från plastinsuget.
#1260947
Marlboroman skrev:Då blåste du i ett rör som mynnar ut i ett annat rör. "Förvärmningsventilen" är ingen ventil, utan ett litet värmeelement.
Är det inte meningen att det ska vara täppt så det inte rinner ut olja igenom packboxar eller spalter?

Känner på mig att du förstår inte vad jag menar.

När jag menar pysa, så menar jag under tryck. Jag tänkte att det är ju en spalt mellan turbon och turbolagret också.
#1260963
När motorn går så har du sug i den ledningen som håller ner trycket i motorn. När du blåser tryckluft så blir ju systemet att fungera tvärs om mot vad det är tänkt.

Lagret på turbon har inget med saken att göra. Turbon består av 3 avdelningar kan man säga, och dem är helt skilda från varandra. Lagerdelen sitter i mitten, och skulle det läka in tryck från någon av dem andra delar så skulle du märka det eftersom turbon då kommer att upphöra att fungera direkt.
#1261017
Okej.

Då vet jag att min turbo inte läker olja vid lagren.

Jag blåste i slangen som går till oljeavskiljaren och kunde höra ett pys från turbon, trots att jag fick blåsa väldigt hårt. Notera att motorn är tömd på olja.

Tänkte att om lagret hade fått så stort glapp så att turbon läker. Men bilen starta och går att köra. Dock inte vid en kallstart i vintras. Då blev något tokigt med den. ;-)
Byte Xenon V70 -08

På en del bilmodeller (har ej bytt på […]

Det kommer mycket vatten från ac så 4 […]

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]