Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av addeer
Den var bra... :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av samcan
Sparkz skrev:Stänkskydd är bra, man kan tom odla blommor där!
Hade inne en 850 -92 idag. Ägaren, Margareta, 88 sa själv att hon inte kör så mycket nuförtiden. Jag tror det stämmer...
Bild
Annars är bilen fin, 8000 mil på mätaren. Kamremmen byttes för andra gången idag.

En smula OT kanske, men jag tänkte på den här tråden när jag såg stänkskyddet och tog en bild...
miiiche najs, kollade du på andra sidan de kanske fans nyväxta jordgubbar :) man vet alrri kanske kan hända såhär sent in mot hösten. hehe
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Tack för kommentarerna.

Ingen som har fått rost under stänkskydden?

Blästring baktill - uppstår det endast vid körning på grusväg eller även vintertid när grus/sand använts för halkbekämpning?
av matzen10
polcirkeln skrev:Tack för kommentarerna.

Ingen som har fått rost under stänkskydden?

Blästring baktill - uppstår det endast vid körning på grusväg eller även vintertid när grus/sand använts för halkbekämpning?
Jag har haft mina stänkskydd för kort tid för att ha haft anledning av riva och kolla, men de bakre ska snart bort ändå eftersom backsensorer ska monteras. Ska kolla då; påminn mig gärna så återkommer jag med svar efter drygt 1,5 års användning!

Det blästrar väl alltid lite grann på den nedre delen av stötfångaren därbak.. Åtminstone ser jag en antydan till lite grå plast längst ner, som jag tror kommer sig av lite smuts som vandrat dit med hjälp av däcken. Brukar reta mig lite på det när jag tvättar bilen och kommer dit ner..
Så jag tror att även många, små, små korn till slut kan blästra en del.
Så även om det är de större bumsingarna man vill undvika att få uppslaget där så gör stänkplösarna sitt till för att minska slitaget från "di småe" :-)

Tycker apselut att du ska inhandla dig en omgång och få dit! Det ser inte mesigt ut, bara att man är omtänksam! (:-)

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag tycker det är snyggt med stänkskydd. lite rally över det hela :wink:
Ta bort över sommaren tycker jag låter som ett korkat förslag :roll:
Användarvisningsbild
av CD_Sweden
Jag rekomenderar både fram och bak, jag satte på det på min.
Den största skillnaden förutom att det spar lacken om bilen är nerlackad är att bilen inte blir lika skitig, vägdamm och smuts virvlar inte upp lika mycket på sidorna, och framför allt inte bak.
Det är enkelt att montera, bara att hissa upp bilen, ta hjulet, borra ur popnitarna i skärmkanten, klistra på en skyddsremsa under, montera på stänkskyddet, och popnita fast det tillsammans med innerskärm, så är det klart.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Börjar känna mig övertygad om att montera runt om.

Såg att det verkar finnas två olika modeller för V70 fram:

S60, S60 R, V70, V70 R, 05-
För bilar med målad tröskel 30664 195-2

För bilar med omålad tröskel 8698 060-4

Någon som vet var det är för skillnad?
Användarvisningsbild
av Mr H
polcirkeln skrev:Börjar känna mig övertygad om att montera runt om.

Såg att det verkar finnas två olika modeller för V70 fram:

För bilar med målad tröskel 30664 195-2

För bilar med omålad tröskel 8698 060-4

Någon som vet var det är för skillnad?
Utan att säkert veta så tror jag att skillnaden ligger i ett par tejpbitar som följer med, respektive inte följer med i satsen. Dessa tejpbitar skyddar lacken från att skavas av stänkskyddet. Det mest troliga är dock att det är skavskyddstejp med i båda satserna men olika långa. Tejpen fäster inget vidare på olackad yta och är inte tröskeln lackad så finns det ingen anledning att ha skyddstejp där medan hjulhuskanten ovanför ju är lackad i båda fallen.
Men som sagt, jag vet inte säkert. Det är i alla fall inte lackade stänkskydd eftersom det bara finns ett art.nr. "För bilar med målad tröskel".
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Hörde att någon trodde att de som är gjorda för målad tröskel går mindre högt upp. Torde ju stämma med Mr H tankar angående längd på lackskydd.

Så på momentum torde det således vara 30664 195-2 som gäller. Och bak verkar det ju endast finnas en variant.
av PoloPrinsen
Borde vara krav på effektiva stänkskydd runt om, monterat och klart från fabrik.

Miljön skulle vinna på;

Man slipper använda vindrutetorkarna + spolning så ofta och mycket.
Mindre smuts på bilen -> mindre bilchampo + vatten för att tvätta av den
Mindre slitage pga bättre skydd -> mindre/färre reparationer
Gladare bilägare - > behåller bilen livscykeln ut.
Andras vindrutor skonas -> färre vindrutebyten.

Desssutom bättre sikt pga mindre skit/vatten flyger upp bakom bilen -> färre krockar pga nedsat sikt.

Nackdelar:
Kanske kan en felaktig montering öka rostkänsligheten i hjulhuset.
Ökade materialåtgångar -> nya gruvor mm.
Ökad bränsleåtgång pga tyngre fordon och kanske även sämre luftmotstånd -> oljekris! ;-)))
Du kanske tycker det är fult och skrotar bilen i onödan tidigt ->ny bil tillverkas onödigt tidigt.

Mvh tråkig PoloPrins

Har jag fel så säg gärna till så att inte nån får fel info!!!!

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]