Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1259667
Har en Volvo 740 gle som fortfarande öser på med för mycket bensin eller så är spridarna öppna hela tiden och ger felkoder 213 fullastläget på spjällkontakten och 232 lamdbaregleringen mager eller fet tomgång.

Bilen har varit inne på verkstad pga för höga avgasvärden där dom bytte tempgivare, rotor, fördelarlock, katalysator, lambdasond m,m även provat med ett annat spjällhus och spjällkontakt.


Det luktar bensin och tycker den drar mer än den ska. Kan de va styrenheten eller relät vid expansionskärlet som inte fungerar? (Kan inte va så mycket annat då de mesta är bytt)

Vid expansionskärlet siter två exakt likadana reläer med samma nummer vilket går till spridarna?

Hur kommer man åt styrenheten till bränslet?
#1259680
740gle skrev: lör 14 jul 2018, 21:08 Vid expansionskärlet siter två exakt likadana reläer med samma nummer vilket går till spridarna?
Ta bort ett av dem. Om motorn inte går att starta så var det rätt relä, annars är det det andra. Men det är nog inte det som är felet.

Att den får för mycket bensin beror antagligen på att motorstyrningen arbetar i ”nödläge”, så man får reda ut varför den hamnar där. Kolla luftmassemätaren och att rören (bälgen) mellan luftmassemätaren och motorn är täta – felkoden från spjällägesgivaren pekar på att något inte stämmer där.
#1259747
740gle skrev: lör 14 jul 2018, 22:55 Nej inte läckage runt regulatorn vad jag kan se. Kan det va så att den matar på för mycket??
Jag tänkte främst på en inre läckage så att den suger bensin genom vacuumslangen. Men jag tror det främst yttrar sig som att bilen surar ner sig helt och inte startar.

Gällande felkod på fullast på spjällkontakten säger mitt gröna häfte att man ska ta isär kontakten och med nyckel i läge 2 mäta att det finns 12 V mellan nr 2 (jord) och nr 3 i kontakten. Det står att detta normalt inte ger några symptom, det står också att felkod inte sätts om datorn ligger i ett nödprogram. Vilket tyder på att du inte ligger i limp-mode.
Volvo1.PNG
Volvo1.PNG (29.28 KiB) Visad 3866 gånger
#1260950
Har bytt luftmassemätare till en från biltema och även bytt luftfiltet och nollställt felkoderna. Tog en provtur och bilen rycker till nästan hela tiden och dör på tomgång. Men den startar på en gång igen. Fick två felkoder 213 samma fullastläget på spjällkontakten och 113 styrenheten eller kortsluten lambdasond. Det verkar dom att felkoden 232 lambdaregleringen mager eller fet tomgång försvann.Vad är felet på denna bil? Har hört detta är inte så avancerade grejer på en 740 men det är det tydligen.
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]