Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag är definitivt ingen "fossilkramare", vad nu det ordet innebär annat än ett skällsord till dem som har öppna ögon och inte går på vare sig den ena lobbyn eller den andra. Alla sätt är bra utom de dåliga, och just nu finns det bara mer eller mindre dåliga om vi inte enbart skall förlita oss på apostlahästarna, det torde vara uppenbart för alla med öppna ögon.
Ny teknik är välkommen men inte alltid så bra som förespråkarna för den nya tekniken givetvis alltid hävdar. Och omvänt är gammal teknik inte alltid så usel som samma förespråkare hävdar.
Det finns alltid två sidor av ett mynt...

Mike
Dessutom är det ganska dyrt att snabbladda. Ska man snabbladda ofta så blir det 8 - 10 kr/mil i elkostnader, beroende på avtal eller inte.

Eons prislista för snabbladda.

Priser på snabbladdning
Laddpriser på snabbladdningsstaion (>22 kW)

Med laddkort, om du är E.ON elhandelskund: 4 kronor per kWh
Med laddkort: 4,5 kronor per kWh
Med kreditkort via webbsida: 4,95 kronor per kWh*
Med kreditkort i kortläsare: 50 kronor per laddning (tillfälligt pris)

* Minsta avgift är 10 kronor

Priserna ovan gäller för all laddning på snabbladdningsstationer, oavsett elbilstyp.

mikethebik skrev:Jag är definitivt ingen "fossilkramare", vad nu det ordet innebär annat än ett skällsord till dem som har öppna ögon och inte går på vare sig den ena lobbyn eller den andra. Alla sätt är bra utom de dåliga, och just nu finns det bara mer eller mindre dåliga om vi inte enbart skall förlita oss på apostlahästarna, det torde vara uppenbart för alla med öppna ögon.
Ny teknik är välkommen men inte alltid så bra som förespråkarna för den nya tekniken givetvis alltid hävdar. Och omvänt är gammal teknik inte alltid så usel som samma förespråkare hävdar.

Mike
Menade inte dig!
Ursäkta om det lät så.

Jag menade mer att en professor i förbränningsmotorer känns aningen partisk och lite av en "fossilkramare". Men du har rätt i att man egentligen inte ska använda sånna uttryck. Blir lite samma sak som att man kallar de som kör elbilar för miljömuppar eller liknande.
Jag borde använt nått annat uttryck eller ord.
EbbevonVolvo skrev:Dessutom är det ganska dyrt att snabbladda. Ska man snabbladda ofta så blir det 8 - 10 kr/mil i elkostnader, beroende på avtal eller inte.

Eons prislista för snabbladda.

Priser på snabbladdning
Laddpriser på snabbladdningsstaion (>22 kW)

Med laddkort, om du är E.ON elhandelskund: 4 kronor per kWh
Med laddkort: 4,5 kronor per kWh
Med kreditkort via webbsida: 4,95 kronor per kWh*
Med kreditkort i kortläsare: 50 kronor per laddning (tillfälligt pris)

* Minsta avgift är 10 kronor

Priserna ovan gäller för all laddning på snabbladdningsstationer, oavsett elbilstyp.
För mig skulle den klart övervägande delen laddning bli långsamladdning hemma eller på jobbet för knappt 1kr/kwh. Laddar man mycket på snabbladdare kan man skaffa abonnemang. För 99kr/mån laddar man för 2.50kr/kwh på clever snabbladdare. För 399kr/månad laddat man helt fritt på alla clever. Typ mindre än kostnaden för en halv tank diesel.

För de flesta är det rätt onödigt med sånna abonnemang.. Men för de som av nån anledning snabbladdar mer än de destinationsladdar blir det säkert vettigt.

Ända sedan jag byggde min elcykel har jag blivit mer och mer betuttad i eldrift. Elbilar drar inte jättemycket egentligen, såg en uträkning att om hela Sveriges bilflotta byttes till el så skulle Sveriges elanvändning öka ca 10%. Övergången kommer dessutom ske under lång tid. Utmaningen blir nog snarare i övergången från kärnkraften, det är inte gjort i en handvändning.

1500mil i elbil drar ca 3000kWh, som villaägare jämför jag då med uppvärmning och då är det ingen jätteförbrukning. Mitt garage drar typ det under en vinter på underhållsvärme.
Sen har vi minskat elförbrukningen i många områden sen 90-talet så många områden är redan dimensionerade för högre förbrukning. Finns såklart områden där man kan behöva uppgradera eller installera ett batteripack.

Tester som gjorts har visat att man minskar topparna med runt 40% om man har ett batteri på 1kwh i en lägenhet. Skulle betyda att man skulle klara sig väldigt långt på ett normalstort bilbatteri för ett helt lägenhetshus om man ligger på gränsen för toppeffekt.

Alla Nissans bilar är dessutom redan förberedda för att via sin CHAdeMo-kontakt skicka energi från bilen.
joel80 skrev: fre 13 jul 2018, 10:55
mikethebik skrev:Jag är definitivt ingen "fossilkramare", vad nu det ordet innebär annat än ett skällsord till dem som har öppna ögon och inte går på vare sig den ena lobbyn eller den andra. Alla sätt är bra utom de dåliga, och just nu finns det bara mer eller mindre dåliga om vi inte enbart skall förlita oss på apostlahästarna, det torde vara uppenbart för alla med öppna ögon.

Mike
Menade inte dig!
Ursäkta om det lät så.

Jag menade mer att en professor i förbränningsmotorer känns aningen partisk och lite av en "fossilkramare". Men du har rätt i att man egentligen inte ska använda sånna uttryck. Blir lite samma sak som att man kallar de som kör elbilar för miljömuppar eller liknande.
Jag borde använt nått annat uttryck eller ord.
Ursäkt tagen! Tack.
Eftersom jag är ett fan av elbilar, inte minst Tesla, men jag är även oerhört förtjust i gamla bilar med bränsleslukande V8:or eller annat kul så är jag både miljömupp och miljösvin, men jag kan ta bägge utan problem :-)

Mike
William85 skrev: fre 13 jul 2018, 13:08 Elbilar drar inte jättemycket egentligen, såg en uträkning att om hela Sveriges bilflotta byttes till el så skulle Sveriges elanvändning öka ca 10%. Övergången kommer dessutom ske under lång tid. Utmaningen blir nog snarare i övergången från kärnkraften, det är inte gjort i en handvändning.
Plocka bort olja, gas, kol, kärnkraft från tabellen och ersätt med vind och el och bygg lager så du kan lagra energin halvårsvis till vintern

Råolja och oljeprodukter 127,3 TWh
Naturgas, stadsgas 11,1 TWh
Ko loch koks 21,1 TWh
Biobränslen, torv m.m. 139,3 TWh
Värmepumpar i fjärrvärmeverk 4,5 TWh
Vattenkraft, brutto 62,1 TWh
Kärnkraft, brutto* 177,8 TWh
Vindkraft 15,5 TWh
Övriga bränslen 17 TWh
Du vet mycket väl att man inte behöver ersätta det med lika mycket om man använder elmotorer istället för förbränningsmotorer.
Kärnkraftens siffra där är brutto som det står. Där försvinner drygt 100TWh per år i ren värmeförlust.

Att ersätta kärnkraften blir inte det enklaste, men p.g.a elbilar kanske man får en del av problemet löst. Inte bara med V2G-lösningar, det har aldrig forskats så mycket på batterier och energilagring som det görs nu. Tack vare att elbilar är på stark tillväxt har man stora pengar i energilagring. Det slår över på andra sektorer också och man kommer kunna (kan redan) lösa effekttoppar med hjälp av batterier. Förhoppningsvis får man också fram lagringslösningar för lite längre perioder.

Men det blir intressant att se hur man löser det. Runt 18TWh extra vindkraft räknar man med närmaste 3 åren (!). Vilket egentligen var 2030 års mål... Men vindkraften kan såklart inte ersätta all kärnkraft, även om man installerar batterifarmar.
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Kabelhärvan är från reservdelsbile[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]