Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tänkte försöka ladda vår XC60 T8 här hemma, men insåg att kabeln som följde med bilen inte räcker hela vägen till uttaget på garaget.

-Är det ok att använda en vanlig sladdvinda eller kommer den att överhetta (som den gör om man kopplar in exempelvis dubbla motorvärmare på den) om man inte snurrar ut den?

-Vad kostar egentligen en laddning?

Överlag blev jag lite besviken på handlaren, vi fick ingen info alls om hur laddningen fungerar, vad man ska tänka på osv.
DaddyTapir skrev:Jag tänkte försöka ladda vår XC60 T8 här hemma, men insåg att kabeln som följde med bilen inte räcker hela vägen till uttaget på garaget.

-Är det ok att använda en vanlig sladdvinda eller kommer den att överhetta (som den gör om man kopplar in exempelvis dubbla motorvärmare på den) om man inte snurrar ut den?

Överlag blev jag lite besviken på handlaren, vi fick ingen info alls om hur laddningen fungerar, vad man ska tänka på osv.
Gratulere med ny bil!
Jeg kjenner ikke til regelverkets Sverige, men her i Norge er det kun tilrådelig å bruke vanlig stikkontakt-lader unntaksvis om du er på besøk et sted eller liknende. Det tillates ikke å lade fast med den tilhørende laderen.
Ei heller er det lov å lade med skjøteledning.
Elbilforeningen har en god innføring.
https://elbil.no/lading/slik-lader-du-din-elbil/

XC60 R Design T8
Kråkerøy, Norge
Forbruk: http://bit.ly/2C2gQ9n
DaddyTapir skrev: lör 07 jul 2018, 15:16 Jag tänkte försöka ladda vår XC60 T8 här hemma, men insåg att kabeln som följde med bilen inte räcker hela vägen till uttaget på garaget.

Tråkigt med en sån upplevelse av säljaren!

En fundering, du tänkte ladda den i ett vanligt vägguttag? Eller från en laddbox?
DaddyTapir skrev:Jag tänkte försöka ladda vår XC60 T8 här hemma, men insåg att kabeln som följde med bilen inte räcker hela vägen till uttaget på garaget.

Jag använder skarvsaladd ibland när jag laddar. Ser till att ha en bra skarvsladd, alltså ingen "inneskarvkabel" utan en lite mer robust. Har laddat med 13A via sån utan några problem. Är man orolig kan man känna lite på kontakterna efter nån timme. Jag tror du bara laddar med 10A med dit laddare... visst är det så att på nya Volvos nu kan man inte ställa in strömstyrkan på laddkabeln?

Snurra ut sladdvindan behöver du göra. Hur mycket extra behöver du? Vettigast är nog att du köper en kabel i den längd du behöver. En 10m kostar inte mer än drygt en hundring. En sån har jag alltid i bilen. Det kan vara bra till annat också. ;)
DaddyTapir skrev: -Vad kostar egentligen en laddning?
Om du laddar med 10A i vanligt 230v-uttag är det 2300wh per timme. Alltså 2,3Kw effekt vilket ger 2,3Kwh.
Jag betalar ca 95 öre per Kwh här hemma inklusive överföringsavgifter. Räkna med ca 1kr/kwh.
Om du har helt tomt batteri kostar det alltså ca 10-12kr att ladda fullt.
DaddyTapir skrev:
Handlarna kan ibland tyvärr väldigt lite om det här. :/
DaddyTapir skrev: lör 07 jul 2018, 15:16 Överlag blev jag lite besviken på handlaren, vi fick ingen info alls om hur laddningen fungerar, vad man ska tänka på osv.
Men ställde du inga frågor om detta om du undrar ? Eller kunde han inte svara ??
Åk tillbaka och be om lite förklaringar ang hur man laddar, vad man bör tänka på mm....

/M
Man kan få lite märkliga svar om man har otur. Säljarna svarar med klyschor och ibland rätt mycket okunskap. Har man tur hittar man nån som faktiskt vet vad han pratar om.
Frågar man får man ta svaren med en gnutta salt. ;)
Jag borde förstås ha pressat säljaren mer men jag fick också lite intryck av att han inte hade speciellt bra koll, eller var speciellt intresserad, då det kändes lite lönlös att pressa honom med en massa frågor.

Laddaren som följde med är av enklare typ, man kan inte välja ampere eller liknande.

Att ta med en enkel skarvsladd var en bra idé, jag får köra på det, känns klart billigare än att köpa en laddare med längre sladd.

Det är dock en skön bil, väldigt fin inredning och exteriören är riktigt snygg.

Tack för era svar!
Jag har en 8m laddkabel hemma + medföljande 4,5m
Hemma kör jag även med rejäl förlängningskabel om bilen står på plats 2

Laddaren känner av ett tag innan den börjar ladda så att man får korrekt strömstyrka och skulle något ändå börja gå varmt justerar den ned sig till lämplig nivå.
Vad jag förstår laddar den automatiskt mellan 6-16A.

Viktigast är att absolut INTE använda förlängningskabel på VINDA - du får en elektrisk spole som kan bli riktigt glödhett och börja brinna!
Utrullat och en rejäl kabeldiameter, samt gärna egen säkring/jordfelsbrytare så klart.
Den kabel Volvo nu har som går till shucko-uttag är på max 10A. Den har övervakning i sig så att den kan stänga av sig om det blir nått fel, men använder man förlängningskabel kan den inte ha koll på nån temperatur i den eller dess kontakt.

Den ställer inte in sig efter nån strömstyrka utan man måste ha koll på att det funkar med 10A där man använder den. Kopplingen "i väggen" är alltså dum och där finns det inget som berättar hur mycket som kan tas ut.

Med den typ2 som Volvo säljer står det att den kan ladda med 20A, men jag vet inte om bilen tar emot mer än 16A som mest. Så har det varit tidigare. En typ2-kabel pratar åt båda hållen från bilen till laddboxen/laddaren man kopplar in den i. Där behöver man aldrig fundera på vilken ström som finns utan man får det högsta som bilen, kabeln och boxen kan samsas om att de klarar. :)

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? S&[…]

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]