- mån 20 aug 2007, 07:51
#125697
LJN skrev:Sen skulle jag vilja ha ett samtal med utvecklingsingenjören som är ansvarig för mjukvaran till automatlådan. Vad som stör mig jämfört med min g:a S60 2,4T geartronic är att vid "manuellt" körläge så går lockupen ur för tidigt. Tex. om växel "5" är aktiverad så går lockupen ur vid exakt 80 km!Det är väl så enkelt att man i manuellt läge räknar med att föraren vill köra lite "sportigare" och därför vill ha lite högre varv och tillgång till mer moment. Därför växlar lådan ner tidigare. Sportläge helt enkelt :)
På min g:a S60 låg den kvar till 76-78 km och jag anser att på en D5:a kan den ligga kvar ner till cirka 70 km. Det är då den går att köra rejält snålt i förortstrafik mm.
Och sen samma sak med "4", att den blir låst till cirka 50 km.
Kör man däremot i "automatläge" så kan man med "lätt" gas få den att gå under 80 km med bibehållen lockup - men får man då ett motlut/backe så hoppar den ur på en gång.
Ingen som har kontakter med Volvo och som kan framföra ovanstående...
Over and out för idag...