NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick min V50 II alldeles innan Midsommar, det är en 2.0 men Momentum paket ,solid svart.

Här är en lista på alla fel som ja har hittat på bilen (hittills!) :

Dålig Lack (Apelsinhud)
Regnar in höger fram och bak
A-stolpe skoning Höger sitter inte fast
Inredningen i bakluckan sitter inte fast (trasig)
Dålig passning Kofångare höger bak
Ljuset fel inställt (Försökte att få det fixat på 5 direkt utan att de lyckades)
Ingen ström till draget (det kostar ändå 800 spänna att besiktiga draget innan lev!)
Diesel värmaren ryker (var tvungen att hindra grannen från att ringa brandkåren, nästan...)
Klonkar i växellådan
vibrations ljud i inredningen

Jag skall ha ett samtal med Garanti ansvarig på Volvo, men jag vet inte riktigt vad jag skall begära!? jag tycker själv inte att bilen skulle lämnat fabriken och att de kan ta tillbaka den. så här många fel skall det inte vara på en premium bil!

Vad tycker ni?
Lider med dig. Tycker också att det låter lite i mesta laget på en ny bil. Gör som du säger, ta kontakt med någon inom Volvo eller din återföräljare och framför ditt missnöje. Nån slags kompensation borde du få.
Slobban skrev:så här många fel skall det inte vara på en premium bil!
Vad tycker ni?
Nä, det ska det inte. Men nu har du ju köpt en Volvo V50. Den har inget med premium att göra. Absolut inget illa eller syrligt menat. Men en V50 är inte premium!
av dali
I senaste Vi Bilägare (eller var det Motor?) så fanns en artikel om en XC70 som var ett riktigt måndagsexemplar, han hade haft 66 dokumenterade fel hittills på 3 år. Enligt en Volvomänniska som kommenterade så ska man inte acceptera några fel alls på en ny Volvo, så där har du svaret på frågan i din rubrik.
Användarvisningsbild
av poseidon
Klonkandet i växellådan är ett acceptablet ljud det säger iaf Volvos ljudkillar som var uppe å körde min bil eftersom verkstaden var osäker på bedömningen.

Tragiskt......
av perhall
Trist med alla fel!

hade liknande situation med en Volvo för några år sedan.

Klonkljudet tror jag är en vanesak. jag reklamerade min S80 av det skälet och de skickade mig till Motormännen som sa att det skulle vara så. Efter nu 20 000 mil med olika 60/70/80-bilar och klonklådan tycker jag den är ok och distinkt, jag upplever många andra bilar som degigare i lådan om än mindre klonkiga. PÅ BMW måste man t ex smörja upp länkage och byta något (vad det nu är) för att upprätthålla den distinkta känslan, behövs ej på Volvo.

Per Hall
av iDrive
Jag har också liknande problem på min MY08. I alla fall några av de.
- Vatten kommer in genom vänster och höger bakdörr vid kraftigt regn dock inte när jag tvättar bilen(!?). Skumt.
- Xenonlysen var inte vad jag förväntade mig. Ljusfärgen skiljer något mellan lyktorna och den högra har varit felinställd från början ... i sidled (!).
Det gick inte att justera på 5direkt så jag fick lämna in bilen. Hela högra strålkastaren är utbytt men jag är inte riktigt nöjd ännu. Ljusbilden från den högra verkar vara smalare än den vänstra. Har monterat ner strålkastarna och tittat inuti i de. I den högra sitter det en plåtbit både på ovan- och undersidan framför linsen. På den vänstra sitter plåtbiten bara på undersidan. Jag antar att det är plåtbiten som flyttas mekaniskt vid helhjus men frågan är varför det sitter två sådana plåtbitar i den högra lyktan. Om man tittar på ljusbilden framför en vit vägg ser man att nedre delen av ljusbilden saknas på den högra lyktan. Häromdan körde jag om en S40 (MY08) och upptäckte att även hans/hennes xenon var felinställda. Det verkar vara ett frekvent fel hos MY08:orna.
- Från den vänstra B-stolpen kommer det oljud när man kör på grov asfalt eller spelar High Performance på ca 30-40% ljudvolym.
- Bakluckan kräver extra hård stängning. Vid några tillfällen hade den öppnats under körning.

Annars är jag nöjd med bilen. :)
Nej, jag är inte sarkastisk. Jag är medveten om att bilen inte är en premium bil men jag lägger stora förhoppningar på Volvos verkstad. Vi får se om jag kommer ha samma åsikt längre framöver efter verkstadsbesök.
av GrandDanoise
Det värsta är väl inte att det är några fel på bilen, det värsta är ju inkompetensen på vissa verkstäder! Jag har ALDRIG lämnat in bilen för service och fått den fixad på första försöket, det har krävts 2-5 försök innan de fixat problemen... (Och det har då inte varit några större grejer, dock saker som man måste ha rätt utrustning för att kunna utföra...)
Volvo är väl inte premium direkt, men har ambitionen att bli det, synd bara att verkstäderna inte har samma ambitioner... :cry:

/D
av mojja
GrandDanoise skrev:Det värsta är väl inte att det är några fel på bilen, det värsta är ju inkompetensen på vissa verkstäder! Jag har ALDRIG lämnat in bilen för service och fått den fixad på första försöket, det har krävts 2-5 försök innan de fixat problemen... (Och det har då inte varit några större grejer, dock saker som man måste ha rätt utrustning för att kunna utföra...)
Volvo är väl inte premium direkt, men har ambitionen att bli det, synd bara att verkstäderna inte har samma ambitioner... :cry:

/D

Väldigt bra skrivet.. Upplever det på precis samma sätt...

//mojja
av nscho
Jag har samma erfarenhet jag med. Och varje gång den har varit inne på service har de dessutom lyckats skapa nya fel. Efter första servicen var ena bakdörren död (sabbad elkontakt) och efter den andra gick det inte att justera strålkastarna (sabbad justeringsskruv). Jag menar, vilken idiot gör en ändring utan att kolla att skiten funkar efteråt? Att fixa pumpen till bromssystemet tog 5-6 verkstadsbesök.

Det börjar likna Audi-verkstäderna... Det är sånt här som avgör om man väljer samma bilmärke nästa gång eller inte, kan inte någon på Volvo fatta det? Måste man åka in till verkstaden 3-4 gånger per fel så köper man inte Volvo nästa gång, så enkelt är det.
av jensam
Jag kan inte annat än att instämma! Tyvärr, som jag också skrev i en annan tråd, verkar det inte vara bättre hos VAG eller Svenska Bil heller. MEN detta borde ju inte hindra Bilia eller de andra Volvo-återförsäljarna från att göra ett bra arbete!!
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]