Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
XC90_Executive skrev:Volvo har hållt på med lyxiga bilar i mååååånga år....
Vilka tänker du på då? Kom inte dragande med 760 nu bara :lol:

Men om man nu inte tittar jättelångt tilbaka utan tänker sig 90-talet. Då fanns det ju inga "lyxbilar" hos Volvo? Nu får ni fylla på det jag missat, men. Under 90-talet fanns ju 240, 740, 940, 960, 850, S/V40, S/V70 och C70.
Senast redigerad av 1 bilgalen, redigerad totalt 0 gånger.
av Steff 99
Ja tråden är ganska intressant .."Volvo jämfört med BMW"
Det är nog viktig att jämföra äpplen o äpplen och inte som många här gör äpplen med päron.
Exv. så är det viktigt att jämföra XC90 med X5 det är samma segment
en S40/V50 med 3-serien
V70/S80 med 5-serien
Var i sammanhanget S60 hamnar vet jag inte, mitt i mellan 3-5 serien kanske.
Då kan börja ana att det finns en skillnad till vilka kundsegment de båda tillverkarna vänder sig.
BMW väder sig till ett mycket bredare kundsegment med sitt modellutbud, se på 3-serien som exempel som S40/V50 skall konkurrera mot
Börjar med 316 och slutar med M3..ett billigt alternativ och en som kan hamna upp mot 800-900´och prestanda jämnställt med Porsche..Volvos värsting är S40T5..här har Volvo inget att sätta emot på toppen.
Volvo är ingen etablerad tillverkare av toppmodeler, för att vara exklusiv måste man också ha motoralternativ som konkurrera, det har man inte på varken bensin eller dieselsidan tyvärr.

S80 V8 kan den matcha M5 ...nej..i grunden är ändå 520i samma bil som M5 enklare men ändå. Grund materialen är samma..finns det någon som kan säga att M5 känns dålig i kvaliteten..den känns allt lite vassare än S80/V70II.

Sedan är andrahandsvärdet på exklusiva bilar dåligt och i Sverige än värre än i många andra länder, eftersom marknaden är så mycket mindre än exv. Tyskland.

Tyska marknaden har i regel halverat värdet på en bil oavsätt prisklass på 3år.
det är heller inte ovanligt att Tyska lyxbilar rullar 6-8 tusen mil på ett år därför är det många av dessa bilar som kommer till Sverige, många lycksökare tror att man skall tjäna stora pengar..men svenska markanden är liten.
Efterfrågan på riktigt dyra beg.bilar såsom BMW är liten och därför så sjunker priset väldigt snabbt på alla dessa bilar oavsätt om de är köpta i Sverige eller importerade pga. att utbudet är större än vad Svenska marknaden efterfrågar
Det drar även ner priset på de enklare modellerna, för vem vill betala samma pengar för en 525 som 550 .
Detta ser man också på dyra Volvo där värdet sjunker som bojsänken till prisnivåer väldigt nära normalutrustade.
av LeoniAquila
bilgalen skrev: Citatet ovan får man ju ändå säga är ganska logiskt. Bmw har byggt sportiga och lyxiga bilar länge. Ta tex den gudomligt vackra 3.0 CSi som byggdes i början på 70-talet. Den hade en rak 3 liters sexa på 200hk.

Volvo däremot började ju bygga bilar 1992 i och med 850. Dessförinnan är det lite odefinierat vad Volvo egentligen byggde :lol:

De riktigt "dyra" lyxiga vagnarna är ju inte många år alls som Volvo hållt på med (XC90 var kanske den första?). Så därför är det ganska naturligt att säga att man kunde fått en Bmw, Mercedes för pengarna istället när det rör sig i den övre prisklassen. Det får man helt enkelt vara beredd på när man inhandlar en bil i ett för Volvo ganska "nytt" segment.
Håller i princip med dig, BMW är ju sedan väldigt många år ett mer exklusivt märke än Volvo. Bättre eller inte - det skiljer ju från bil till bil - men generellt tror jag att BMW länge har varit bättre på ett antal områden, fast Volvo har säkert alltid varit ledande på säkerhet. I fråga om lyx skall Volvo dock ha cred för P1800, 760 och kanske främst 780. Äkta lyxvagnar om ni frågar mig! (på sin tid)

XC90_Executive, jag vill försvara Mercedes lite här då de ryckte upp sig enormt någon gång 2003 ungefär. Sedan dess har mycket hänt, den MB som idag rostar lär vara mycket sällsynt. Att du säger att MB rostar är ett beklagligt men sant bevis på att MB haft problem i några år, men likaväl som folk verkar veta detta så verkar folk inte veta att MB är mycket bättre idag än för fem år sedan.
Användarvisningsbild
av Funk
Mercedes rostproblem var mycket riktigt begränsade i tid, det som var och är deras stora problem är hur man hanterade de kunder som råkade illa ut, det var tyvärr ingen vacker historia alla gånger...
Jag har personligen tre grannar som tidigare varit hängivna Mercedesägare, två kör idag Lexus och den tredje kör fortfarande Mercedes, men han kör ML och de USA byggda bilarna rostade inte. Så även om dom är bra idag så är deras rykte tyvärr delvis raserat pga hur man hanterade rosten.

Volvo är helt riktigt inte helt jämförbart med t.ex BMW, men internationellt sett tillhör båda tillverkarna Premiumsegmentet, även om vi här i norden inte riktigt ser det så.

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Volvo har aldrig varit ute efter att matcha BMW/MB/Audis värstingar. Om Volvo hade byggt en sån värsting hade många börjat klaga på att det inte går ihop med Volvos säkerhetstänkande och miljötänkande.

Man får 2 i princip fullutrustade S40 T5 för en M3 och likadant med S80 V8. Du får två sånna för en M5. Har en kompis som har en M5 och vist den går som ett as och den är underhållande att köra. Men när vanliga 5-serie inte klara en krock i normal fart så känns det inte speciellt lockande att köra M5 som gör 250-330 Km/h.....

Edit: Sen är BMW/MB/Audi helt enormt mycket större var för sig! Kolla bara på mängd sålda bilar!

Precis som någon skrev högre upp så ser inte många i Sverige Volvo som en 'premiumbil'. Men utomlands, t.ex USA, Kanada, England, Tyskland osv ÄR Volvo en premiumbil.
av Steff 99
Tydligen har Volvo S60/V70 R gått "XC90_Executive" spårlöst förbi......vilka var tanken att man skulle attrahera och konkurrera med dessa modeller då?? Skoda RS ??
XC 90 ses i USA som en hyffsat kul Europeisk shopping bil för hustrun.
Men var du än läser så anses den undermotoriserad och hopplöst slö V8:an har knappt hjälpt ändra på detta
Men amerikanen har inte upptäckt att bensinmotorer är en del av den globala uppvärmningen ännu,
Tveksamt om tyskarna ser Volvo i samma liga som Mercedes, BMW och Audi.
Det är väl Volvo som vill in i detta segment ..vilket de har närmat sig med nya S80/V70 ..nu gäller det väl bara att leverera bilar med den utlovade kvaliten så att även försäljningssiffrorna går upp.
Sedan att de tre tyska tillverkarna är mycket större än Volvo, detta har de inte blivit av en tillfällighet.
Gå tillbaka ett antal år (början av -90-talet) då var Audi o BMW inte större än Volvo..då kan man fundera över varför Volvo stått still och de andra gått framåt, trots att de säljer totalt livsfarliga bilar som inte ens klarar en parkeringsskada utan att man avlider. :roll:
av Volvo mitt val
Glöm inte bort att Audi och BMW har en betydligt större hemmamarknad och är dessutom bra bilar. Detta har hjälpt dessa märken att växa. I många andra länder än Sverige anses Volvo som ett premiummärke och i klass med Audi, BMW och Mercedes. Den lilla hemmamarknaden är en hemsko på Volvo!

Min uppfattning är att VOLVO,BMW,Audi och Mercedes i många stycken är jämbördiga men har olika egenskaper. (Bra att det finns att välja på så att det inte är som i forna Sovjet och DDR där det nästan bara fanns ett eller två märken som tog 10-15 år att få köpa!!).
av LeoniAquila
Steff 99 skrev: XC 90 ses i USA som en hyffsat kul Europeisk shopping bil för hustrun.
Men var du än läser så anses den undermotoriserad och hopplöst slö V8:an har knappt hjälpt ändra på detta
Men amerikanen har inte upptäckt att bensinmotorer är en del av den globala uppvärmningen ännu,
Undrar om du verkligen har rätt vad gäller V8:ans kraft, 315 svenska hästar tror jag är lite potentare än motsvarande amerikanska. Och XC90 är ju "bara" en mid-size SUV i USA. Detta är bara mina spekulationer, men V8:an var nog mycket viktig för USA-marknaden, och varmt välkomnad. Inte minst då den väl har ett lite typiskt amerikanskt V8-ljud. ;)

Vad gäller tyskarna tror jag du har rätt, fast de bevakar säkert Volvo och ser på dem som en uppstickare.
Volvo mitt val skrev: Glöm inte bort att Audi och BMW har en betydligt större hemmamarknad och är dessutom bra bilar. Detta har hjälpt dessa märken att växa.
Såväl Volvo som BMW är dock väldigt gamla märken (Audis historia har jag ingen aning om), men uppenbarligen är det ju på senare tid som BMW har växt mycket mer. Det borde således bero på andra saker än bara att just hemmamarknaden är större i Tyskland.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Steff 99 skrev:Tydligen har Volvo S60/V70 R gått "XC90_Executive" spårlöst förbi......vilka var tanken att man skulle attrahera och konkurrera med dessa modeller då?? Skoda RS ??
XC 90 ses i USA som en hyffsat kul Europeisk shopping bil för hustrun.
Det är väl Volvo som vill in i detta segment ..vilket de har närmat sig med nya S80/V70 ..nu gäller det väl bara att leverera bilar med den utlovade kvaliten så att även försäljningssiffrorna går upp.
Sedan att de tre tyska tillverkarna är mycket större än Volvo, detta har de inte blivit av en tillfällighet.
Gå tillbaka ett antal år (början av -90-talet) då var Audi o BMW inte större än Volvo..då kan man fundera över varför Volvo stått still och de andra gått framåt, trots att de säljer totalt livsfarliga bilar som inte ens klarar en parkeringsskada utan att man avlider. :roll:
S60R/V70R är inte ute efter att konkurrera med BMW/MB/Audis värstingmodeller. Även om S60R är lika snabb som S4/M5(skiljer 0.3s på M5) från 0-100. Dom var mer till för att visa att Volvo kunde göra mer 'utsvängda' bilar. Riktigt, riktigt bra aktivt chassi, grym komfort till stenhård bil som inte gör bort sig vid "ban-evenemang". Motor är riktigt fin, stolarna är helt underbara. Fortfarande finns det ingen bil som kan matcha Atacama-stolarna i S60R/V70R. etc..

Jag är inne på Amerikanska Volvoforum flera gånger per dag och jag har aldrig läst att XC90 skulle vara "undermotoriserad och hopplöst slö"...för det är den inte. Har haft 3st så jag vet. XC90 V8 hänger t.o.m av RR Sport V8 S/C.

Vet inte exakt hur siffrorna såg ut för 10-15 år sedan vad det gäller försäljning. Men eftersom Tyskland är "lite" större marknad än Sverige är det inte konstigt att det säljs fler tyska bilar.

Det spelar ingen roll hur mycket du förlöjligar dig själv över BMW-urusla säkerhet. Det är fakta att en Volvo 850 från 1993(!) är lika säker (passiv säkerhet) som en BMW 5-serie från2007(!).
Användarvisningsbild
av Funk
Av någon besynnerlig anledning så är Tyskland trots allt numera Volvos tredje största marknad, efter Sverige och USA. Så lite genomslag har allt Volvo även på denna marknad...

Modellflororna som de olika tillverkarna tidigare haft ser idag lite annorlunda ut än tidigare. Mercedes har t.ex varit tvungna att börja bygga bilar i segment som dom tidigare inte varit representerade i , småbilar och "vanliga" familjebilar började man med väldigt sent. Och det lär ha berott på att man ansåg att Mercedeskunder höll på att dö ut, dvs det äldre klientel man tidigare riktat sig till. Eftersom man idag i större utsträckning håller sig till ett bilmärke redan från unga år så var man tvungen att skapa instegs och familjebilar med rimlig prissättning.
Samma sak gäller i stort också BMW och Volvo. Små och relativt billiga bilar har man börjat med nyligen, samt att BMW numera också riktar sig i större utsträckning till oss mitt i familjelivet. Volvo försöker att även bygga exklusivare och sportigare bilar, och är väl en bit på väg.
Anrika Jaguar bygger numera kombibilar med dieselmotorer, vem trodde det för 10 år sedan...

Vad betyder då detta i sin helhet, jo alla behöver ha alla sorters kunder för att klara av att växa och fortsätta utvecklas på en alltmer likriktad marknad. Vi kör numera ungefär lilkadana bilar på alla de stora marknaderna världen över, och produkterna från alla tillverkare riktar sig till i stort sett samma kunder.
För att detta skall gå ihop så är produkten i sig inte hela lösningen, utan varumärket blir viktigare och viktigare. både Volvo och isynnerhet BMW har lyckats bra med det. Mercedes hade tidigare än image där varumärket signalerade framgång, eller för den stora massan i världen "fet borgare", något man idag är på väg bort i från med stor framgång.

För våran del så blir det då viktigare och viktigare att slåss för "vårt" varumärke, för det är snart den största reella skillnaden på vad vi kör...

/Thomas

PS: Mitt tips på nästa europeiska varumärke som kliver upp i premiumsegmentet är Skoda, skratta nu och kolla om 10 år...
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 17
Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......

Kom på det när jag hade fyrat av fr&ari[…]

Vilka motorer var våt kamrem?