Steff 99 skrev:Tydligen har Volvo S60/V70 R gått "XC90_Executive" spårlöst förbi......vilka var tanken att man skulle attrahera och konkurrera med dessa modeller då?? Skoda RS ??
XC 90 ses i USA som en hyffsat kul Europeisk shopping bil för hustrun.
Men var du än läser så anses den undermotoriserad och hopplöst slö V8:an har knappt hjälpt ändra på detta
Men amerikanen har inte upptäckt att bensinmotorer är en del av den globala uppvärmningen ännu,
Tveksamt om tyskarna ser Volvo i samma liga som Mercedes, BMW och Audi.
Det är väl Volvo som vill in i detta segment ..vilket de har närmat sig med nya S80/V70 ..nu gäller det väl bara att leverera bilar med den utlovade kvaliten så att även försäljningssiffrorna går upp.
Sedan att de tre tyska tillverkarna är mycket större än Volvo, detta har de inte blivit av en tillfällighet.
Gå tillbaka ett antal år (början av -90-talet) då var Audi o BMW inte större än Volvo..då kan man fundera över varför Volvo stått still och de andra gått framåt, trots att de säljer totalt livsfarliga bilar som inte ens klarar en parkeringsskada utan att man avlider. :roll:
S60R/V70R är inte ute efter att konkurrera med BMW/MB/Audis värstingmodeller. Även om S60R är lika snabb som S4/M5(skiljer 0.3s på M5) från 0-100. Dom var mer till för att visa att Volvo kunde göra mer 'utsvängda' bilar. Riktigt, riktigt bra aktivt chassi, grym komfort till stenhård bil som inte gör bort sig vid "ban-evenemang". Motor är riktigt fin, stolarna är helt underbara. Fortfarande finns det ingen bil som kan matcha Atacama-stolarna i S60R/V70R. etc..
Jag är inne på Amerikanska Volvoforum flera gånger per dag och jag har aldrig läst att XC90 skulle vara "undermotoriserad och hopplöst slö"...för det är den inte. Har haft
3st så jag vet. XC90 V8 hänger t.o.m av RR Sport V8 S/C.
Vet inte exakt hur siffrorna såg ut för 10-15 år sedan vad det gäller försäljning. Men eftersom Tyskland är "lite" större marknad än Sverige är det inte konstigt att det säljs fler tyska bilar.
Det spelar ingen roll hur mycket du förlöjligar dig själv över BMW-urusla säkerhet. Det är fakta att en Volvo 850 från
1993(!) är lika säker (passiv säkerhet) som en BMW 5-serie från
2007(!).