Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TwinTurbo
#125202
Frågan gäller S80 T6 01

Har upptäckt att min oljekylare för auotomatolja läcker:-(.
Kan någon hjälpa mig med prisbild för byte?

Alt 1 jag köper en beg kylare och byter själv (är det möjligt?).
Alt2 jag lämnar till verkstad och de sätter in en ny, pris ung.?

Nu har det droppat /läckt ut en del olja men när jag kollar på oljestickan för automatolja ser det "fullt" ut, hur gör jag en riktig nogran koll så att jag inte åker med för lite olja i lådan?

Har lådan någon avkännare för låg nivå så att jag får ett felmedelande
om den springer läck helt under körning?

Mvh prövad T6 ägare
Användarvisningsbild
av camaro69
#125209
Skulle inte åka en meter med en läckande oljekyl. Blir läckan större och systemet töms är haveriet snart en faktum och då kostar det fläsk.

Vad beror det på att det läcker? Mekanisk åverkan? Materialutmattning? Slang eller röranslutning?

Klart att allt går att köpa på skroten. Men man vill ju inte ha något skräp som går sönder efter en månad, med nya kostnader och besvär som följd. Ibland blir det dyrt att köpa billigt.

Vissa grejor kan vara bra att köpa nya.
av TwinTurbo
#125276
Läckan sitter i en av de nedre cellerna, förmodligen stenskott som är boven.

Bäst att köpa nytt, någon som har priser tillgängligt?
Någon som bytt själv?
av Totte_T6
#125288
TwinTurbo skrev:Frågan gäller S80 T6 01

Har upptäckt att min oljekylare för auotomatolja läcker:-(.
Kan någon hjälpa mig med prisbild för byte?

Alt 1 jag köper en beg kylare och byter själv (är det möjligt?).
Alt2 jag lämnar till verkstad och de sätter in en ny, pris ung.?

Nu har det droppat /läckt ut en del olja men när jag kollar på oljestickan för automatolja ser det "fullt" ut, hur gör jag en riktig nogran koll så att jag inte åker med för lite olja i lådan?

Har lådan någon avkännare för låg nivå så att jag får ett felmedelande
om den springer läck helt under körning?

Mvh prövad T6 ägare
Hade precis samma fel på min med smygläckage på kylarens högra sida
Ny kylare kostar ca 2800:- plus lite småplock som nya o-ringar och
en täckbricka som brukar rosta.
Den är lätt att byta, värt att kolla att automatoljan inte har börjat missfärga pga fukt eller annat slitage.

Köp ny kylare då dom är modifierade för att ta hand om den termiska
expandering/krympning av kylar paketet.

Kollade min olja genom att hälla en skvätt olja i en glasklar flaska och jämföra med en skvätt ny olja i likadan flaska.
Skillnaden är "glasklar" !! (sorry kunde inte låta bli!)
Den nya oljan går att se igenom som hallonsaft, medans den "gamla"
oljan var mörkröd ogenomtränglig.

Det är svårt att se skillnaden på den vanliga mätstickan.
Samt att lukta på oljan, luktar den bränt så byt...
För det är "hon" värd ! :)
av TwinTurbo
#125293
Jo oljebyte blir ju naturlig följd av kylarbyte när slangarna redan har demonterats.

Nu har jag inte så stort läckage utan det fuktar i högra hörnet (verkar vara standard fel) men oljan är något förmörkad.

Tack för svaren.
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.