Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad är det som är speciellt med vinterläget på AW55-50?

Tycker mig ha förstått att den startar på 3:an.

Fungerar t ex lock-up normalt?

Finns det någon fördel/nackdel med att använda vinterläge jämt? T ex Bränsleförbrukning?

Brukar ni använda vinterläge?
Användarvisningsbild
av Xioz
Som det låter väll ? användes på vintern för att ej få snurr på hjulen vid rödljus :) Bensin förbrukningen vet jag ej! du får la testa!...
Användarvisningsbild
av Brainy
På passaten jag hade innebar det att den ställde ner maxhastigheten till 100km/h (ställbart men 100 var standard).
Ingen annan skillnad :roll:

mvh
Anders
polcirkeln skrev:Vad är det som är speciellt med vinterläget på AW55-50?

Finns det någon fördel/nackdel med att använda vinterläge jämt? T ex Bränsleförbrukning?

Den startar i 3:an. Är inte lika 'hetsig' när man trycker på gasen, känns som den låser upp mer på växlarna. Så den växlar inte ner lika lätt, utan ligger hellre kvar på växlarna.. Dricker mer bensin, ja! :)

Jag brukar köra med W-läget på vintern, ja. Känns som det sliter nått enormt på drivlinan att köra med det på barmark!
XC90_Executive skrev:
polcirkeln skrev:Vad är det som är speciellt med vinterläget på AW55-50?

Den startar i 3:an. Är inte lika 'hetsig' när man trycker på gasen, känns som den låser upp mer på växlarna. Så den växlar inte ner lika lätt, utan ligger hellre kvar på växlarna.. Dricker mer bensin, ja! :)

Jag brukar köra med W-läget på vintern, ja. Känns som det sliter nått enormt på drivlinan att köra med det på barmark!
Eftersom lådan slirar enormt mycket på vinterläge är det inte att rekomendera att alltid ha aktiverat, ser inte heller funktionen med att ha det aktiverat :roll:

Funktionen är ju till för att kunna ta sig upp i tex en backe på vintern
Frigge skrev: Eftersom lådan slirar enormt mycket på vinterläge är det inte att rekomendera att alltid ha aktiverat, ser inte heller funktionen med att ha det aktiverat
Aha, så den slirar mer i W-läge? Blir ju mindre ekonomiskt på flera sätt.

Fungerar lock-up alls i W-läge månne?
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.