Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Använder du bilbältet?

Ja, alltid
66
88%
Nej, Aldrig
Inga röster
0%
Ibland
9
12%
av anp
Henke850 skrev:Alltid såklart! Man flyger ju in i rutan och dör även om man krockar i lägre hastigheter.
Vad är lägre hastigheter?
Användarvisningsbild
av Pliind
jepp, sitter inbankat i mitt huvud efter alla tvärnitar jag fick av körskoleläraren :P
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Har alltid kört med bälte. Tar till och med på mig det innan jag startar motorn. Det går på rutin.

Skulle inte ens komma på tanken att köra utan bälte, speciellt nu när man har en bil med airbag.

/Håkan
Användarvisningsbild
av Hayah
Henke850 skrev: Man flyger ju in i rutan och dör även om man krockar i lägre hastigheter.
Jag lever och jag satt utan bälte i en saab 9000 när vi smällde i ca 80-90 km/h (bilarna framför tvärnitade utan känd anledning och framförvarande bilens bromsljus fungerade inte som det skulle så upptäcktes försent).
Då vi smällde for jag upp i rutan. Tog dock emot mig med armarna på instrumentbrädan, rutan höll och även mitt huvud. Blev dock en stjärna där jag small i och en bula mitt på huvudet. Men inga känningar nånstans i kroppen.

Detta var dock ingen trevlig upplevelse och det var det som fick mig att börja ha på mig bälte JÄMT!
Och det är jag glad för nu när jag råkade ut för en värre olycka igen i somras och voltade med min 940. Utan bälte i den och jag hade gått en garanterad död till mötes.
Så mitt svar är numera : ALLTID!
Jag har varit ung och dum länge nog och nu har jag lärt mig av mina misstag!
av Addekarlsson
Ibland valde jag.

Motivering:
Jag går kurs med mig själv i att lära mig använda bälte. Det tar emot, eftersom jag överlevde en volta just för att jag inte hade bälte på mig. Taket trycktes in och hade kapat mig på mitten typ om jag haft bälte på mig. Nu veks jag bara ihop och fick några skråmor bara, eftersom inget bälte höll fast mig.
Samtidigt så överlevde polaren just för att han hade bälte på sig. Så jag är väldigt kluven, men försöker använda det så ofta jag kan, vilket är betydligt oftare än utan bälte.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av vetten
Ja alltid :!: fast inte när jag sitter i TV-fåtöljen :lol: hehe
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jag använder alltid bältet.....kanske är det så att det till viss del inger falsk trygghet....men jag väljer att ha det på.
Då jag hade min förra bil (850 t5) så slutade förarbältet att fungera (fastnade helt enkelt) & innan jag fick tag på ett begagnat med pyrotekniska delen & tid till min mekanker så tog det ca 1.5 vecka. Kändes jävligt obehagligt att köra omkring utan att ha bältet på.
av matzen10
Håller med V70BiFuel03.. Paradoxalt nog så är jag lite skraj för att bli förlamad efter en krock (har vårdat en förlamad person efter trafikolycka).
Och det kan bältet ju bältet förhindra, men oxå hålla mig kvar i ett vegetativt tillstånd som inte skulle varit fallet om jag struntat i bältet.
Men visst är det på för jämnan; sunda förnuftet!

--> Matz

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]