- tor 16 aug 2007, 20:58
addeer skrev:Hela poängen men en kontrollsumma är att man ALLDRIG får samma kontrollsumma annars är ju funktionen värdelös. Det där med att en "viss" programmering ger samma kontrollsumma hela tiden stämmer inte.Njae, jag tror du blandar ihop det en smula, eller så pratar vi om olika typer av kontrollsummor. Den typ av kontrollsumma jag menar är sådan att om man beräknar kontrollsummna på en *annan* programvara så får man med (nästan) 100% sannolikhet aldrig samma kontrollsumma som man fick på den första programvaran. Det är förutsättningen för att man ska vara säker på att programvaran inte ändrats, för om den har ändrats får man (nästan) garanterat också en annan kontrollsumma. Om man beräknar kontrollsumman på *samma* programvara två gånger efter varandra så ska man få samma kontrollsumma båda gångerna just för att kunna jämföra med vad någon annan påstår att summan ska bli. Det är två villkor som måste vara uppfyllda för att det ska fungera på det här sättet, dvs "samma programvara ger samma kontrollsumma, olika programvaror ger olika kontrollsummor". Det finns också andra typer av kontrollsummor också som fungerar något annorlunda, t.ex. sista siffran i personnummret eller kontrollsummor som används inom datakommunikation för att upptäcka problem med dataöverföringen.
Jag jobbar inte på Volvo men på ett annat stort företag som finns över hela världen. Så jag vet hur det brukar fungera med elektronik och kontrollsummor.
Skulle nog tro att bilens historik lagras i någon form av databas som är gemensam för alla Volvo verkstäder.