Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Edgarn skrev:
*pettson* skrev:
Edgarn skrev::roll:
köp gärna ett chip.. låt det stanna vid det. skaffa gärna bra luft tillförsel (kall) och ett bra avgas är kalas..
Men sen börjar det bli lite värre.. skruva inte på laddtrycket manuellt på nåt vis alls. Eftersom bilen inte får bränsle därefter. Den har heller ingen separat trycksensor för att veta vad du har för laddtryck..
Ska man alltså börja pysa systemet eller skruva på wg stången.. eller andra varianter så ska man veta EXAKT vad man gör och varför.
När du nu närmar dej 300 pållar börjar du att närma dej max vad vevstakarna klarar. Det går naturligvis att säkert skrämma upp den längre men..
Så plötsligt har man nått vad vevaxeln klarar. Den i 2,3 motorn är bättre tillverkad och klarar mera stryk...
Så återigen.. vet du inte exakt vad du pysslar med så gör det inte..
Vad gäller elen så är det inte bara att peka o säga att det här är inte friskt. Tyvärr..

okok håller med dig till 100... men som det är nu så sitter det ett chip i bilen vet inte vilket förra ägaren visste inte heller... men bilen laddar ca 1.3 som mest när man drar den.. vet inte om det sitter steg3?? :S skulle vilja ha mer kräm i bilen från 3 växel och uppåt... drar på bra i 1.2an
laddar den 1.2-1.3 är det steg 1... alltså ett vanligt chip..
För att få mera kräm på bilen på högre växlar så är det tyvärr så att vrid får man inte på beställning. Det kräver större turbo, större laddkyl och mera labb med bränslet.. Samt då ett helt annat innehåll i blocket.

Det blir ju steg 2 o 3 osv ju mera man blandar in ihop med chippet.
av Edgarn
*pettson* skrev:
Edgarn skrev:
*pettson* skrev: köp gärna ett chip.. låt det stanna vid det. skaffa gärna bra luft tillförsel (kall) och ett bra avgas är kalas..
Men sen börjar det bli lite värre.. skruva inte på laddtrycket manuellt på nåt vis alls. Eftersom bilen inte får bränsle därefter. Den har heller ingen separat trycksensor för att veta vad du har för laddtryck..
Ska man alltså börja pysa systemet eller skruva på wg stången.. eller andra varianter så ska man veta EXAKT vad man gör och varför.
När du nu närmar dej 300 pållar börjar du att närma dej max vad vevstakarna klarar. Det går naturligvis att säkert skrämma upp den längre men..
Så plötsligt har man nått vad vevaxeln klarar. Den i 2,3 motorn är bättre tillverkad och klarar mera stryk...
Så återigen.. vet du inte exakt vad du pysslar med så gör det inte..
Vad gäller elen så är det inte bara att peka o säga att det här är inte friskt. Tyvärr..

okok håller med dig till 100... men som det är nu så sitter det ett chip i bilen vet inte vilket förra ägaren visste inte heller... men bilen laddar ca 1.3 som mest när man drar den.. vet inte om det sitter steg3?? :S skulle vilja ha mer kräm i bilen från 3 växel och uppåt... drar på bra i 1.2an
För att få mera kräm på bilen på högre växlar så är det tyvärr så att vrid får man inte på beställning. Det kräver större turbo, större laddkyl och mera labb med bränslet.. Samt då ett helt annat innehåll i blocket.

[/quote

okok om vi nu säger att det sitter steg1 chip och jag skaffar ett steg3?? blir det mkt skillnad?? hur mkt till kommer den ladda ca???? du verka kunna en del så mkt fråger kommer till dig :P ha de gutt PS: du har ínte msn???? =)
Användarvisningsbild
av Funk
Dom flesta erbjuder bara steg 2 till 2 liters motorn såvitt jag vet, dvs chip + avgas vilket ger runt 240-250hk. Skall du ha mer ur den motorn så krävs det betydligt mer arbete och pengar..

/Thomas
av Edgarn
Funk skrev:Dom flesta erbjuder bara steg 2 till 2 liters motorn såvitt jag vet, dvs chip + avgas vilket ger runt 240-250hk. Skall du ha mer ur den motorn så krävs det betydligt mer arbete och pengar..

/Thomas

steg 3 vet ja att det finns
Användarvisningsbild
av uno83
Borde inte den som säljer "steg 3-chip" också veta vad som behöver göras i övrigt?
Användarvisningsbild
av #Lind
Edgarn skrev:
Funk skrev:Dom flesta erbjuder bara steg 2 till 2 liters motorn såvitt jag vet, dvs chip + avgas vilket ger runt 240-250hk. Skall du ha mer ur den motorn så krävs det betydligt mer arbete och pengar..

/Thomas

det finns det till svensksålda t5or ja, men finns det till italien importer? det är ju faktiskt inte samma motor...

men som uno83 säger, snacka med han/den som säljer steg 3 chip.
av Edgarn
#Lind skrev:
Edgarn skrev:

/Thomas

det finns det till svensksålda t5or ja, men finns det till italien importer? det är ju faktiskt inte samma motor...

men som uno83 säger, snacka med han/den som säljer steg 3 chip.

vandliga steg3 chip passar i både 2.0.an,2.3.an men ger ju fler hästar i 2.3.an....

men nu är detta inga av mina frågor :P....
av *pettson*
Edgarn skrev:
*pettson* skrev:
Edgarn skrev:

[/quote

okok om vi nu säger att det sitter steg1 chip och jag skaffar ett steg3?? blir det mkt skillnad?? hur mkt till kommer den ladda ca???? du verka kunna en del så mkt fråger kommer till dig :P ha de gutt PS: du har ínte msn???? =)
alltså.. steg 3. om vi slår upp dom olika stegen i en bil från en känd trimfirma så säger dom såhär om vad dom gör och..med priser..

steg1 280 Hk 420 Nm
Styrdonsoptimering inkl. montering och justering
More Info
3.995,00 kr

steg2 285 Hk 423 Nm
Styrdonsoptimering sportluftfilter 2,5” rostfritt Ferrita avgassystem från kat. och bakåt
More Info
9.445,00 kr

steg3 300 Hk 435 Nm (Feritta)
Styrdonsoptimering sportluftfilter Kompl. rostfritt Ferrita avgassystem inkl. racekat. 3" framrör och 2,5" efter kat.
More Info
17.095,00 kr

steg3 300 Hk 435 Nm (JT)
Styrdonsoptimering sportluftfilter Kompl. JT avgassystem inkl. racekat. 3" framrör och 3" efter kat.
More Info
13.975,00 kr

steg4 320 Hk 450 Nm (Jt)
Styrdonsoptimering sportluftfilter Kompl. JT avgassystem inkl. racekat. 3" framrör och 3" efter kat. Spridare Uppgraderad turbo Inkl. Montering.
More Info
27.641,00 kr

steg4 320 Hk 450 Nm (Feritta)
Styrdonsoptimering sportluftfilter Kompl. rostfritt Ferrita avgassystem inkl. racekat. 3" framrör och 2,5" efter kat. Spridare Uppgraderad turbo Inkl. Montering.
More Info
31.185,00 kr

Steg5 350hk 500nm
Byte verdi vevstakar Byte turbo 3"Avg inkl racekat Sportkoppling Spridare Bränslepump Lmm Mappning Övr mtrl
More Info
79.995,00 kr

Steg6 400hk/570Nm
Renovering motor inkl verdi vevstakar, autotech kolvar Mod block 3" avgas inkl racekat Byte turbo Alu intercooler Sportkoppling Spridare Lmm Bränslepump Mappning Övr mtrl..... EJ GODKÄND AV SWE BILPROVNING
More Info
139.995,00 kr
Användarvisningsbild
av Funk
Med reservation för att det var länge sedan jag kollade: Siffrorna ovan verkar vara till en 2,3 litare och på dem sitter det (om jag inte minns fel) ett större aggregat. Jag vill minnas att aggregatet till en 2.0 T5 max orkar med 260-270 hkr om man inte vill döda det alltför snabbt...
Men som sagt, ring och kolla med t.ex Autotech eller TME/MTE...

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]