- ons 09 maj 2018, 10:28
#1248871
Ut och testa är mitt råd!
Hitta någon hjälpreda som har bra livförsäkring och så rullar du på i typ 5-8 km/h (tror minimum är 4?) och så får personen gå ut framför bilen när den närmar sig. Tänk dock på att systemet är lite smart så den analyserar rörelsemönster e.t.c., men när jag testade på pappa (hehe) så bromsade den även när han stod framför (dock ingen garanti vad jag förstått att systemet är konstruerat för). Om personen har bra skor och är redo att hoppa undan i sista stund så... :-p
Likaså har jag testat mot en stillastående bil och rullat på i kanske 7 km/h.
Ställ in city safety att reagera tidigt så får du larm tidigare än annars (observera att det ändå kommer så pass sent så det faktiskt är läskigt på riktigt - instinkten säger ju bromsa tidigare än så i typ alla lägen!).
Motljus kan försämra, särskilt mot fotgängare så optimera förhållandena lite så du är säker på att systemet klarar av det.
I en allvarlig riktig situation så, självklart kan den missa där som alla datorsystem eftersom alla sensorer har sina begränsningar, men det fungerar definitivt tillräckligt bra.
Har fått larm fyra gånger i riktig trafik. En gång gick ett nöt in typ en meter framför när denne bytte fil varpå det larmade men bilen gjorde inget då idioten gasade på. En gång var en släpvagn framför som skulle höger en bit efter en ronde.. Jag ser att denne blinkar och har påbörjat svängen så jag gasar på såklart för att komma upp i fart (goda marginaler för en människa) men bilen vet ju inte att denne skall svänga så då larmade det och bilen gjorde ett kort kort nyp på bromsen. Tredje gången var samma, vid en rondell. Bilen framför har fritt och börjar precis att köra på och jag höll farten (åter igen, bilen vet ju inte intentionen på framförvarande emedan en människa kan räkna ut det lättare) och då nöp den också mycket kort. Fjärde var också en som skulle svänga och hade påbörjat och då larmade det men eftersom bilen halva sekunden senare var ur vägen så slutade larmet. Observera att de två var alltså larm och mycket kort nyp - den stannade alltså inte helt, eftersom att det korta nypet innebar att situationen klarades upp. De tre sistnämnda hade jag tidig varning inställt och jag vet precis varför den reagerade och inget konstigt alls med det.
Inget av dessa anser jag vara falsklarm och det fungerade precis som jag förstått att systemet är designat för, och jag har hellre tidigare varning än senare. Har som sagt var inte haft något larm som inte varit påhittat så att säga.
Annars har den tvärnitat för pappa och parkerad bil i låga hastigheter under testformer. Så, systemet fungerar helt klart.
CTA, testa även där. I med backen och börja rulla bakåt när någon kommer gående/springande/körande från sidan. Observera att även denna har sin blinda vinkel då den inte kan se IGENOM bilar. Radarn sitter i kofångaren baktill på sidan, så rumpan måste liksom sticka ut förbi ett föremål för att kunan se förbi det.
En bra film som visar det hela:
Och denna, hoppa fram till typ 4,5 minut:
Hitta någon hjälpreda som har bra livförsäkring och så rullar du på i typ 5-8 km/h (tror minimum är 4?) och så får personen gå ut framför bilen när den närmar sig. Tänk dock på att systemet är lite smart så den analyserar rörelsemönster e.t.c., men när jag testade på pappa (hehe) så bromsade den även när han stod framför (dock ingen garanti vad jag förstått att systemet är konstruerat för). Om personen har bra skor och är redo att hoppa undan i sista stund så... :-p
Likaså har jag testat mot en stillastående bil och rullat på i kanske 7 km/h.
Ställ in city safety att reagera tidigt så får du larm tidigare än annars (observera att det ändå kommer så pass sent så det faktiskt är läskigt på riktigt - instinkten säger ju bromsa tidigare än så i typ alla lägen!).
Motljus kan försämra, särskilt mot fotgängare så optimera förhållandena lite så du är säker på att systemet klarar av det.
I en allvarlig riktig situation så, självklart kan den missa där som alla datorsystem eftersom alla sensorer har sina begränsningar, men det fungerar definitivt tillräckligt bra.
Har fått larm fyra gånger i riktig trafik. En gång gick ett nöt in typ en meter framför när denne bytte fil varpå det larmade men bilen gjorde inget då idioten gasade på. En gång var en släpvagn framför som skulle höger en bit efter en ronde.. Jag ser att denne blinkar och har påbörjat svängen så jag gasar på såklart för att komma upp i fart (goda marginaler för en människa) men bilen vet ju inte att denne skall svänga så då larmade det och bilen gjorde ett kort kort nyp på bromsen. Tredje gången var samma, vid en rondell. Bilen framför har fritt och börjar precis att köra på och jag höll farten (åter igen, bilen vet ju inte intentionen på framförvarande emedan en människa kan räkna ut det lättare) och då nöp den också mycket kort. Fjärde var också en som skulle svänga och hade påbörjat och då larmade det men eftersom bilen halva sekunden senare var ur vägen så slutade larmet. Observera att de två var alltså larm och mycket kort nyp - den stannade alltså inte helt, eftersom att det korta nypet innebar att situationen klarades upp. De tre sistnämnda hade jag tidig varning inställt och jag vet precis varför den reagerade och inget konstigt alls med det.
Inget av dessa anser jag vara falsklarm och det fungerade precis som jag förstått att systemet är designat för, och jag har hellre tidigare varning än senare. Har som sagt var inte haft något larm som inte varit påhittat så att säga.
Annars har den tvärnitat för pappa och parkerad bil i låga hastigheter under testformer. Så, systemet fungerar helt klart.
CTA, testa även där. I med backen och börja rulla bakåt när någon kommer gående/springande/körande från sidan. Observera att även denna har sin blinda vinkel då den inte kan se IGENOM bilar. Radarn sitter i kofångaren baktill på sidan, så rumpan måste liksom sticka ut förbi ett föremål för att kunan se förbi det.
En bra film som visar det hela:
Och denna, hoppa fram till typ 4,5 minut: