Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Ut och testa är mitt råd!
Hitta någon hjälpreda som har bra livförsäkring och så rullar du på i typ 5-8 km/h (tror minimum är 4?) och så får personen gå ut framför bilen när den närmar sig. Tänk dock på att systemet är lite smart så den analyserar rörelsemönster e.t.c., men när jag testade på pappa (hehe) så bromsade den även när han stod framför (dock ingen garanti vad jag förstått att systemet är konstruerat för). Om personen har bra skor och är redo att hoppa undan i sista stund så... :-p
Likaså har jag testat mot en stillastående bil och rullat på i kanske 7 km/h.
Ställ in city safety att reagera tidigt så får du larm tidigare än annars (observera att det ändå kommer så pass sent så det faktiskt är läskigt på riktigt - instinkten säger ju bromsa tidigare än så i typ alla lägen!).
Motljus kan försämra, särskilt mot fotgängare så optimera förhållandena lite så du är säker på att systemet klarar av det.
I en allvarlig riktig situation så, självklart kan den missa där som alla datorsystem eftersom alla sensorer har sina begränsningar, men det fungerar definitivt tillräckligt bra.

Har fått larm fyra gånger i riktig trafik. En gång gick ett nöt in typ en meter framför när denne bytte fil varpå det larmade men bilen gjorde inget då idioten gasade på. En gång var en släpvagn framför som skulle höger en bit efter en ronde.. Jag ser att denne blinkar och har påbörjat svängen så jag gasar på såklart för att komma upp i fart (goda marginaler för en människa) men bilen vet ju inte att denne skall svänga så då larmade det och bilen gjorde ett kort kort nyp på bromsen. Tredje gången var samma, vid en rondell. Bilen framför har fritt och börjar precis att köra på och jag höll farten (åter igen, bilen vet ju inte intentionen på framförvarande emedan en människa kan räkna ut det lättare) och då nöp den också mycket kort. Fjärde var också en som skulle svänga och hade påbörjat och då larmade det men eftersom bilen halva sekunden senare var ur vägen så slutade larmet. Observera att de två var alltså larm och mycket kort nyp - den stannade alltså inte helt, eftersom att det korta nypet innebar att situationen klarades upp. De tre sistnämnda hade jag tidig varning inställt och jag vet precis varför den reagerade och inget konstigt alls med det.
Inget av dessa anser jag vara falsklarm och det fungerade precis som jag förstått att systemet är designat för, och jag har hellre tidigare varning än senare. Har som sagt var inte haft något larm som inte varit påhittat så att säga.

Annars har den tvärnitat för pappa och parkerad bil i låga hastigheter under testformer. Så, systemet fungerar helt klart.

CTA, testa även där. I med backen och börja rulla bakåt när någon kommer gående/springande/körande från sidan. Observera att även denna har sin blinda vinkel då den inte kan se IGENOM bilar. Radarn sitter i kofångaren baktill på sidan, så rumpan måste liksom sticka ut förbi ett föremål för att kunan se förbi det.

En bra film som visar det hela:

Och denna, hoppa fram till typ 4,5 minut:
Användarvisningsbild
av Funk
Testa för fasen inte autobromssystem så de på något sätt kan krocka med andra bilar eller människor ! För även om City Safety, Pedestrian Detection och CTA med autobroms fungerar bra så finns det fortfarande en viss felmarginal, och den vill man inte uppleva.
Om bilarna klarar oss ur 90% av ofrivilligt uppkomna olyckssituationer så är det bra, men om bara en enda människa skadas aldrig så lite för att man skapat den farliga situationen på egen hand så är det bara otroligt korkat !
Demonstrationer skall göras på säkert sätt av folk som vet hur det går till, inte av amatörer !

Thomas
av Xanthopteryx
I låga hastigheter med foten väl placerad på bromsen så är det ingen som skadas särdeles, och självklart måste man ju ha något vett i skallen så man vet vad man själv vill och inte vill utsätta bilen för. Jag har själv testat då frugan rullade mot mig i dryga 5 km/h och det är inget problem att hoppa undan om det skulle vara som så. Men självklart skall man inte köra snabbt! Max snabb gångfart! Skulle aldrig våga testa snabbare än så medvetet om det inte är en dummy man siktar på.
Användarvisningsbild
av grillchips
Självklart Funk, man ska vara oerhört försiktig såklart. Jag vill minnas att medlemmar här på forumet hängde upp ett lakan som de körde mot för att testa, blir ju möjligtvis lite läskigt om bilen dundrar igenom detta och man har ett vitt synfält helt plötsligt men utan folk i närhet och låg hastighet så hinner man ju stanna snabbt.

Nu med videoklippen ovan så slog det mig att min V90 visst har larmat med CTA vid ett köpcenter hemma. Autobromsa trodde jag faktiskt att den gjorde om den upptäckte direkt fara eller att man själv försöker trycka sig ut ändå.
av V70_2005
Jag backar alltid in på min uppfart då det är en cykelbana framför. Det är säkrare att backa in då jag trots allt ser cykelbanan då vilket inte är fallet om jag ska backa ut ut pga friggebod och häck.

Men ibland har jag fått stanna för att släppa fram cyklister på väg in och då varnar CTA när dom kommer susande. Har dock ingen metod för att testa om bilen hade hindrat mig från att köra ändå...
Användarvisningsbild
av Funk
Xanthopteryx skrev: ons 09 maj 2018, 11:35 I låga hastigheter med foten väl placerad på bromsen så är det ingen som skadas särdeles, och självklart måste man ju ha något vett i skallen så man vet vad man själv vill och inte vill utsätta bilen för. Jag har själv testat då frugan rullade mot mig i dryga 5 km/h och det är inget problem att hoppa undan om det skulle vara som så. Men självklart skall man inte köra snabbt! Max snabb gångfart! Skulle aldrig våga testa snabbare än så medvetet om det inte är en dummy man siktar på.
Foten på bromsen är ett exempel på hur man inte bör göra, för om du snuddar aldrig så lätt så kan bilen tolka det som att den inte skall ingripa... Att köra sakta (för sakta) är inte heller så smart för det finns även en lägsta fart för ingripande..
Och även i låg fart är det jobbigt att bli överkörd om man skulle ha otur.
Kort sagt, det finns en anledning att man bara kör mot dockor/dummies när man jobbar med det..

/Thomas
av phantomblot
CTA er en av favoritt featurene mine. Jeg må bakke ut av garasjen langs en murvegg og rett ut i veien. Ser typ ingenting uten kamera. Der er CTA veldig nyttig.
Ingen falske positiver og fortsatt ingen falske negativer.
av V70_2005
phantomblot skrev:CTA er en av favoritt featurene mine. Jeg må bakke ut av garasjen langs en murvegg og rett ut i veien. Ser typ ingenting uten kamera. Der er CTA veldig nyttig.
Ingen falske positiver og fortsatt ingen falske negativer.
Låter som ett ypperligt exempel där det borde vara bättre att backa in istället? :)
av Xanthopteryx
Funk skrev: ons 09 maj 2018, 14:17
Xanthopteryx skrev: ons 09 maj 2018, 11:35 I låga hastigheter med foten väl placerad på bromsen så är det ingen som skadas särdeles, och självklart måste man ju ha något vett i skallen så man vet vad man själv vill och inte vill utsätta bilen för. Jag har själv testat då frugan rullade mot mig i dryga 5 km/h och det är inget problem att hoppa undan om det skulle vara som så. Men självklart skall man inte köra snabbt! Max snabb gångfart! Skulle aldrig våga testa snabbare än så medvetet om det inte är en dummy man siktar på.
Foten på bromsen är ett exempel på hur man inte bör göra, för om du snuddar aldrig så lätt så kan bilen tolka det som att den inte skall ingripa... Att köra sakta (för sakta) är inte heller så smart för det finns även en lägsta fart för ingripande..
Och även i låg fart är det jobbigt att bli överkörd om man skulle ha otur.
Kort sagt, det finns en anledning att man bara kör mot dockor/dummies när man jobbar med det..

/Thomas
Om du bromsar för lite tar bilen över (jag vet, har upplevt)
4 km/h är lägsta fart.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]