Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dea944t
Tack!
Kollade och fjäderbenslagringarna verkar inte friska, del 34 har gått i delar och saknas helt på ena sidan...

Kollade på skruvat och dom har 5 & 6 från Febi-Bilstein vilket brukar vara OK kvalitet men med kommentaren "utan kullager" ??
32 & 34 verkar få bli från Volvo

Inte utan att man bli lite sugen på ett sånt här, https://vparts.se/se/komplett-fjaderben ... ensin.html , allt monterat och klart :-) nån som vet hur kvaliteten är och hur länge originaldämparna brukar hålla
Användarvisningsbild
av jiha1968
Tar jag inte fel så har Skruvat två olika Febi-Bilstein fjädertallrik (6), varav 376250 troligen är "new implementation" (F-B nr 31387) och den andra 373983 är "old implementation" (F-B nr 15431)
"New implementation" är en förbättrad utgåva...

Kullager? nja,ett fjäderbenslager har som oftast rullager, inte kullager. Och det blir ju lite svårt när Skruvat kallar fjädertallriken et fjäderbenslager...

Och hur länge originaldämparna brukar hålla, jo dom håller helt till sjösjukan... Men känner ju inte så lätt den gradvisa ändringen i dämpningsförmågan, innan man byter dämpare eller kör en annan bil.
Normalen ligger förmodligen mellan 12000 och 24000 mil, eller vad säger ni forummedlemmar?

Kvaliteten på dom kompletta fjäderbenen får nån andra svara för, men det är ju en kvick fix :ninja:
Jag gillar och rekommenderar Sachs / Bilstein med lite fastare dämpning. ( = Volvo "sport")
Ringde och beställde av Volvo de två skydden längst ner på fjädern. Jag förstår vad du menar svarade dem, några dagar senare kom jag dit och de ville ha 980kr för 2st stora gummi skydd som ersatt de tidigare hårdplast man trädde på fjädern. Nej tack sa jag.
jiha1968 skrev: sön 06 maj 2018, 22:44 Tar jag inte fel så har Skruvat två olika Febi-Bilstein fjädertallrik (6), varav 376250 troligen är "new implementation" (F-B nr 31387) och den andra 373983 är "old implementation" (F-B nr 15431)
"New implementation" är en förbättrad utgåva...

Kullager? nja,ett fjäderbenslager har som oftast rullager, inte kullager. Och det blir ju lite svårt när Skruvat kallar fjädertallriken et fjäderbenslager...

Och hur länge originaldämparna brukar hålla, jo dom håller helt till sjösjukan... Men känner ju inte så lätt den gradvisa ändringen i dämpningsförmågan, innan man byter dämpare eller kör en annan bil.
Normalen ligger förmodligen mellan 12000 och 24000 mil, eller vad säger ni forummedlemmar?

Kvaliteten på dom kompletta fjäderbenen får nån andra svara för, men det är ju en kvick fix :ninja:
Jag gillar och rekommenderar Sachs / Bilstein med lite fastare dämpning. ( = Volvo "sport")
Mina var iaf sopslut vid 28000. Bytte till nya Sachs och det blev en ny bil. Men ändå med viss båtkänsla precis som det ska vara ;-)
Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]