Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Jag har bott i Stockholm i mer än 10 år, och jag har fortfarande inte kört bil inne i gamla stan...

Jag tror att förändringar av förmånsvärden och skatter / kostnader har betydligt större inverkan på bilval än de nu diskuterade miljözonerna.
Användarvisningsbild
av Derank
Ja. Det är nog väldigt få som kör bil i gamla stan. Tror mer som dig att det övriga påverkar besluten mer.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av grillchips
Jag har bott i Stockholm i 11 år och har kört i Gamla stan kanske... 3 gånger? 2 gånger i mitt förra jobb (hantverkare) och 1 gång privat pga körde tokfel. :-D
Användarvisningsbild
av joel80
Även om det är 290 kommuner så är de kanske 3 största kommunerna en väldigt stor del av Sveriges befolkning. Vi vet ju inte heller i vilken omfattning man kan komma att införa zonerna. Gamla stan var ju bara ett förslag.

Att vi börjar få förbud och att rörelsefriheten med fossildriven bil minskar (om än bara på bara ett fåtal ställen) har nog större betydelse i folks huvuden än i verkligheten.
Ungefär som folk som tror att elbil skulle försvåra deras vardag för att dom gör två resor per år som är längre än 25 mil.
av troubleshooter
De tre största kommunerna tillsammans utgör runt 20% av Sveriges befolkning så stor del anser jag inte att det är, det var ungefär lika stor del av befolkningen som röstat på Sverige Demokraterna, och jag skulle inte sträcka mig till att det var en väldigt stor del som röstade på dem men vi är olika....Mina tre sista inbytes bilar har hamnat utanför dessa tre kommuner, dessutom har de varit manuella vilket absolut inte skulle gå att sälja enligt många , Jag har sagt det förut, Sverige är stort.

Jag tror inte att jag är ensam att inte vilja lägga 5-700 000 som inte uppfyller de krav som jag har till vardags även om jag vet att jag kan hyra en bil dessa slänger resor resor, i mittfall ett par resor om året på 110 mil. De flesta på detta forum klagar över att V90 har en liten tank, jag tror inte många är redo för att offra antalet mil mellan tandningar/laddningar. För egen del kan säkert nästa bil kan säkert bli en hybridbil, om det passar in i finanserna, den här gången blev T8 för dyr och dessutom erbjöd inte Volvo V90 CC med T8.
Användarvisningsbild
av joel80
Hade man fått bilen påfylld med 15 liter varje natt när den stod parkerad hade inte så många gnällt på tankstorleken.

Du verkar bara räknat centralorten per stad? Storstockholm har ca 2.3 miljoner invånare. Klart miljözoner och förbud inte påverkar de uppe i Jämtland så mycket, men förbud i Stockholm kan mycket väl ha inverkan på hur de som bor i Stockholmsområdet tänker kring bilköp. Skulle tro att innevånare till intilliggande kommuner och län också till viss mån kan känna sig påverkade.

Göteborgs storstadsområde har ytterligare en miljon och Malmö storstadsområde har drygt 700 000 innevånare. Totalt alltså kring 40% av landets befolkning bor i närheten av någon av våra tre största städer. Klart bilmarknaden och tänket däromkring kommer bli påverkat av förbud eller restriktioner.

Jag kommer inte lägga några 500-700k på en elbil. Jag räknar med att kunna hitta en likvärdig den V60 jag har nu för under 500k. Skulle ev kunna gå ner lite och tänka mig en Ioniq med större batteriet.. Nu kommer även Kia och diverse andra mindre premium-märken med elbilar där priserna snarare hamnar på 250-350k.

Kan man tänka sig en begagnad blir det såklart mindre. Vi fick vår ett år gamla (fast som första ägare) E-NV200 för ca 200k.
Användarvisningsbild
av joel80
Idag lyfte första elflygplanet från Bromma flygplats. Runt 2025-2030 säger man i inslaget är rimligt att man har plan i trafik med runt 100 passagerare och räckvidd på ett par timmar. (Alltså typ alla inrikesflyg och alla centraleuropeiska flygningar.) Undrar när första gången man får åka i ett sånt blir!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... med-elflyg
Användarvisningsbild
av fmcarv
joel80 skrev:Idag lyfte första elflygplanet från Bromma flygplats. Runt 2025-2030 säger man i inslaget är rimligt att man har plan i trafik med runt 100 passagerare och räckvidd på ett par timmar. (Alltså typ alla inrikesflyg och alla centraleuropeiska flygningar.) Undrar när första gången man får åka i ett sånt blir!

Vad har detta att göra med 90-serien Volvo?
Senast redigerad av 1 fmcarv, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
Jag undrar mer om ursprungsfrågan och hur VMOS gjorde, vad köpte han?
Användarvisningsbild
av joel80
fmcarv skrev:
joel80 skrev:Idag lyfte första elflygplanet från Bromma flygplats. Runt 2025-2030 säger man i inslaget är rimligt att man har plan i trafik med runt 100 passagerare och räckvidd på ett par timmar. (Alltså typ alla inrikesflyg och alla centraleuropeiska flygningar.) Undrar när första gången man får åka i ett sånt blir!

Vad har detta att göra med 90-serien Volvo?
Nej det är lite off topic.. Som mycket av den här tråden blivit. Funderade på om jag skulle göra en ny tråd eller inte.
Kanske borde gjort det. Tycker det är rätt spännande med utvecklingen av motorer och drivsystem just nu, vilket till viss del hör till tråden.. (men lite för långsökt kanske...)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 21
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]