Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Man la väl till Essingeleden då den knökats igen ordentligt sen trängselskatten infördes i city. Många som tidigare körde rakt igenom stan som istället nu körde runt och trafikflödet på Essingeleden var på gränsen till katastrofalt i rusningstrafik. (Är väl det fortfarande ibland.. men kanske några fler som åker kollektivt p.g.a kostnaderna?)
Införandet av trängeslskatten på Essingeleden kunde inte göras utan att det gick via regeringen. Alltså inte Stockholm Stad som infört det på eget bevåg utan det var ett beslut i Riksdagen. Som det nu verkar med miljözonerna så har Regeringen gett kommunerna verktyg/regelverk för att kunna införa det inom sitt vägnät. Jag har inte läst eller hört någon som helst information om att man skulle påverka E4/Essingeleden eller någon annan statlig väg.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Jag har inte läst eller hört någon som helst information om att man skulle påverka E4/Essingeleden eller någon annan statlig väg.
Det hade man inte hört eller läst om trängselskatten heller innan den infördes. Men så fort den var på plats så gick man till regeringen och sade att man måste utöka den till den statliga vägen (Essingeleden) också.

Skulle inte förvånas ett skvatt om exakt samma händer med mijözonen. Så for den är på plats kommer man hävda att man inte kan ha en oreglerad motorväg rakt igenom mijözonen som släpper ut orenade avgaser, och visp är Essingeleden inkluderad.
Användarvisningsbild
av joel80
Allt sånt är ju bara spekulationer. Det är inget som det som jag kan se det finns stöd för i det som nu införs.

För övrigt är nästan alla partier överens om att det behövs miljözoner, fast där KD vill att zonerna ska införas temporärt (typ varje gång man riskerar gå över gränsvärden) och Moderaterna tycker att man ska införa de men ge längre tid. Under tiden vill M att man ska jobba mer med mindre bilberoende, fler cykelvägar och bilpooler. SD verkar inte veta vad det handlar om... Dom tycker att eftersom vi har bättre luft än i Delhi eller Tokyo behövs det inte.. Men om nån får dom att tro att mindre invandrare i gamla BMW kommer få köra i stan är dom kanske för. :D

Så MP, V, S, C, L är alltså för införandet av miljözoner och är i klar majoritet i riksdagen.

https://www.expressen.se/motor/trafik/d ... d-din-bil/
av Lövet
Det må vara spekulationer men det är väldigt sannolikt. Trängselskatterna är ett perfekt exempel.
Ges ett verktyg att försvåra biltrafik så kommer det användas. Mer och mer. Alternativt så kommer man justera trängselskatterna beroende på miljöklass. Kreativiteten när det gäller att få in nya skattekronor på bilismen är oändlig.

Eftersom miljözonerna inte kommer ge några egentliga effekter på utsläppen så kommer man efter ett par år "behöva stärka vårt miljöarbete". Då kommer zonerna även på Essingeleden samt att man höjer från Euro6 till nästa miljöklass. Osv.
av Mwi
Fast när det gäller Essingeleden kommer den ju att ersättas med förbifart Stockholm, för den trafiken som bara ska passera centrala Stocholm. Men jag tror ju inte att det kommer att bli billigare eller smidigare att vara bilägare för det i framtiden.
När det gäller NOX halterna på vissa centrala gator i Stockholm så finns det ju andra metoder utan att man behöver införa miljözoner, men nuförtiden finns det inga partier som skulle våga genomföra de åtgärderna. Om man återupplivar 60-talets rivningsraseri och kraftigt glesar ut nuvarande täta bebyggelse och ersätter det med punkthus så kommer man öka luftomsättningen på de gatorna och samtidigt sjunker NOX halterna.
Användarvisningsbild
av joel80
Ja tror man att det blir så, vilket jag inte heller håller för helt osannolikt i framtiden, (dock inte nu 2020, eller ens 2022 när man förbjuder euro5 i zon2) är det så pass långt fram att många borde kunna hinna påverka sina bilköp. Den som idag köper en dieselbil och blir förbannad om kanske 7 år över att inte få köra på Essingeleden eller i storstäder har ju ändå gjort ett rätt aktivt val, att trots pågående debatt välja diesel. Att dom inför någon restriktion på Essingeleden innan Förbifarten är öppnad tror jag ingen tar för troligt.

Debatten kring och indicierna på att det ska införas har pågått ett bra tag nu och diskussionerna här på forumet har pågått sen i sommras om inte före det. De som lyssnat till det och tagit det i beaktan när dom köpt bil senaste året bör inte förlora en massa pengar på lägre andrahandsvärde.

Men det är svårt att debattera/diskutera folks spekulationer. :)
Själva grejen med dem är ju att det inte finns så mycket annat än en "känsla" bakom.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Allt sånt är ju bara spekulationer. Det är inget som det som jag kan se det finns stöd för i det som nu införs.
Inte just nu kanske. Men om MP är kvar i regeringen efter valet sätter jag inte mycket emot att det genomförs. Vi får komma ihåg att Stefan Löfven är beroende av MP för att få sitta kvar som stadsminister. MP är ett bilhatarparti som gärna ser att försvåra för bilister. Om de skulle kunna omöjliggöra arbetspendling med bil mellan norr och söder, finns nog begränsningar på Essingeleden med i "verktygslådan". När till och med miljöpartiska ordföranden i trafikutskottet, Karin Svensson Schmidt, ser en framtid då man kommer förbjuda privata elbilar i kommande miljözoner, ser man hur långt de kan tänka sig gå.
Såg förresten på SvT Sörmland, nu i kväll, att ingen kommun i Sörmland kommer införa miljözoner. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Mwi skrev:
joel80 skrev:Så MP, V, S, C, L är alltså för införandet av miljözoner och är i klar majoritet i riksdagen
Om det sedan ska införas beslutas lokalt, Moderaterna i Stockholm lovar att inte införa miljözoner till 2020.
http://elbilsnytt.se/loftet-fran-m-i-st ... oner-2020/
Fast dels så styr inte Moderaterna i Stockholm nu, och sen har dom troligen inte heller majoritet även om dom får både KD och SD med sig efter valet eftersom både C och L är för införandet av miljözoner i Stockholm. Moderaterna har sagt tidigare att dom är för införande, men säger nu inför valet, (troligen p.g.a att deras väljare till större del än övrigas, är mot miljözoner) att dom ska rösta emot det.

Jag skulle i allafall inte helt lita på att M kan stoppa det hela och riskera pengar på att köpa en diesel som riskerar att bli förbjuden närmsta åren, om det nu inte var så att jag aldrig skulle köra i Stockholm.
av Lövet
Förbifarten är ingen ersättare för Essingeleden. Det har man ju sett till genom att göra nerfarterna 2 mil utanför stan :-/
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 34
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw