Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av snepo
Mwi skrev:snepo du har inte missat att Eskilstuna är en av tre nominerade städer till årets stadskärna 2018 (B)
Nejdå. Det är nog pga torget. Som är som en öken,med en lutande pinne på
av Mwi
Har precis läst en artikel i dagens DN, de har med hjälp av Transportstyrelsen tagit fram statistik på hur många bilar som är registrerade i Stockholms län och som kommer att beröras av de föreslagna miljözonerna. Att dieselbilen snart är förbjuden är inte riktigt sant, det berör betydligt fler bilar.
Bilarna som berörs
Så många bilar i avgasnormen Euro 4 och bakåt stoppas 2020:
36.000 E85-bilar.
4.500 gasbilar.
71.500 dieslar.
478.400 bensinbilar.
Så många bilar i avgasnormen Euro 5 stoppas 1 juli 2022:
94.247 dieslar.
Så många veteranbilar utan effektiv avgasrening berörs INTE av miljözon 2:
54.000 bilar av alla drivmedel från 1988 och bakåt, varav 17.300 är i trafik i dag.
I valet 2014 fick mp 429275 stycken röster i hela Sverige, det är färre röster än vad det finns bensinbilar som kommer att förbjudas bara i Stockholms län, om mp får som de vill.
av Leopold
Mwi skrev:Har precis läst en artikel i dagens DN, de har med hjälp av Transportstyrelsen tagit fram statistik på hur många bilar som är registrerade i Stockholms län och som kommer att beröras av de föreslagna miljözonerna. Att dieselbilen snart är förbjuden är inte riktigt sant, det berör betydligt fler bilar.
Jo jag har insett detta och att tråden borde byta titel snarast möjligt.

Jag skulle alltså inte kunna använda min S80N -07 för att åka och hälsa på barn och barnbarn i Stockholm om/när detta införs... dock går det fint om jag skaffar något gammalt veteranbilsklassat osande vrak typ Trabant.

Man tar sig för pannan.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Mwi skrev: I valet 2014 fick mp 429275 stycken röster i hela Sverige, det är färre röster än vad det finns bensinbilar som kommer att förbjudas bara i Stockholms län, om mp får som de vill.
Hur många röster MP fick i valet har absolut ingen betydelse och det vet du ju, för att ett beslut ska tas i riksdagen krävs majoriret för det aktuella beslutet.
Inte ens sittande regering har majoritet vilket ju innebär att varenda sak som klubbats igenom senaste 3,5 åren har gjorts med stöd av andra partier.

Det är långt ifrån bara MP och deras väljare som vill detta, men jag kan tänka mig att det är rätt bekvämt för de andra att låta MP bära hundhuvudet och på så vis slippa gnället som uppstår..
Användarvisningsbild
av Camel
Mwi skrev:Har precis läst en artikel i dagens DN, de har med hjälp av Transportstyrelsen tagit fram statistik på hur många bilar som är registrerade i Stockholms län och som kommer att beröras av de föreslagna miljözonerna. Att dieselbilen snart är förbjuden är inte riktigt sant, det berör betydligt fler bilar.
Variosboy skrev:Inte ens sittande regering har majoritet vilket ju innebär att varenda sak som klubbats igenom senaste 3,5 åren har gjorts med stöd av andra partier.
Variosboy skrev:Det är långt ifrån bara MP och deras väljare som vill detta, men jag kan tänka mig att det är rätt bekvämt för de andra att låta MP bära hundhuvudet och på så vis slippa gnället som uppstår..
Regeringen avser att reglera kommunernas möjlighet att införa miljözoner för lätta fordon i vägtrafik i trafikförordningen. Ändringar av trafikförordningen kan regeringen besluta om själva utan att blanda in riksdagen.
Man ska dock komma känna till följande: regler som t.ex. får stora konsekvenser för enskilda medborgare och företag måste finnas i form av lagar. Och detta måste beslutas av riksdagen. Det är ett exempel på när regler ska beslutas av riksdagen i form av lagar enligt regeringsformen i grundlagarna.

I flera remissyttranden till transportstyrelsens rapport framkom negativa ställningstaganden angående konsekvensutredningar. T.ex. fann Regelrådet att konsekvensutredningen inte uppfyller kraven i 6 och 7 §§ förordningen (2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning.
Regeringen har ju också mycket riktigt aviserat att miljözonerna inte kommer att bli enligt transportstyrelsens förslag. Men i vilken geografisk omfattning de får införas är fortfarande oklart. Om trafikförordningen ger en generell möjlighet för en kommun att i princip införa miljözoner i en obegränsad geografisk utspridning kommer konsekvenserna att behöva utredas. Om man underlåter detta kommer säkerligen flera domstolsförhandlingar att utkämpas för att den vägen klarlägga den juridiska korrektheten.

Det rimligaste regeringen kan göra om man vill göra anspråk på att leva upp till våra demokratiska värderingar är att låta riksdagen besluta i frågan. Det var aldrig meningen med trafikförordningen att den skulle vara ett verktyg för att ge utlopp för politikers drömmar och personliga viljor. Meningen med trafikförordningen var att reglera trafikarbetet regelmässigt för att i huvudsak säkerställa allas trafiksäkerhet. På senare år har trafikförordningen smittas ned med många paragrafer vars enda syfte är att favorisera vissa (läs oskyddade) trafikantgrupper bokstavligen med deras liv som insats. Man går vidare på miljöområdet med att använda trafikförordningen som verktyg för att undvika att behöva ta frågan via riksdagen. Var går gränsen? Utan en sann och objektiv konsekvensutredning kan man inte demokratiskt avgöra om frågan om miljözoner borde behandlas i riksdagen, eller om regeringen själva direkt kan ta beslut utan att riksdagen tillfrågas.

En konsekvensutredning ska innehålla följande:
1. en beskrivning av problemet och vad man vill uppnå,
2. en beskrivning av vilka alternativa lösningar som finns för det man vill
uppnå och vilka effekterna blir om någon reglering inte kommer till stånd,
3. uppgifter om vilka som berörs av regleringen,
4. uppgifter om de bemyndiganden som myndighetens beslutanderätt grundar
sig på,
5. uppgifter om vilka kostnadsmässiga och andra konsekvenser regleringen
medför och en jämförelse av konsekvenserna för de övervägda regleringsalternativen,
6. en bedömning av om regleringen överensstämmer med eller går utöver
de skyldigheter som följer av Sveriges anslutning till Europeiska unionen, och
7. en bedömning av om särskilda hänsyn behöver tas när det gäller tidpunkten
för ikraftträdande och om det finns behov av speciella informationsinsatser.

Man kan inte avgöra konsekvenserna för miljözoner om inte en så grundläggande omständighet är klarlagd som den geografiska utbredningen är känd. Alla förstår ju att om det handlar om miljözoner hela stadsdelar så blir konsekvenserna större än om det bara handlar om enstaka gator. Man bör alltså från början ta med även den geografiska utbredningen för att konsekvensutredningen ska kunna utföras korrekt. Detta är viktigt för att avgöra om regeringen är bemyndigad att själv besluta om ändring av trafikförordningen eller om beslutet måste tas av riksdagen genom annan lag.

Som det är nu verkar regeringen vilja införa ändringar utan att fråga riksdagen. Utan en ordentlig konsekvensutredning kan man inte avgöra om det är förenligt med normgivningen. Efteråt när det är ett faktum, och konsekvenserna uppdagas, så kommer säkerligen många domstolar belastas med ärenden.

Allt är ett fult spel med vår fina demokrati. Folk i allmänhet är det synd om. Man knyter näven i byxfickan i ilska eftersom man känner att något är fel. De borde definitivt lita mer på sin magkänsla. Det pågår mycket akrobatiska övningar av t.ex. vår regering med syfte att tänja på de demokratiska spelreglerna för att uppnå syften som har sin grund i egenintressen och vad ett fåtal tycker. Vad folkets åsikt i hela nationen är, eller ens vad riksdagen anser, är man inte beredd att lyssna in. Ett litet parti i regeringen vill få sin vilja igenom likt ett litet barn som tjatar om glass, och det stora partiet matar villigt sitt lilla barn med glass som varje snäll förälder. Annars kommer det lilla barnet att klaga och förälderns roll som fortsatt vårdnadshavare att prövas med osäker utgång. Detta är inte föräldern intresserad av alls, och fortsätter därför att stilla hungern hos sitt lilla barn. Detta är inte ett vuxet beteende av ett parti som gör anspråk på att vara statsbärande. Det liknar mest en ankdamm. Eller makthunger.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Tack Camel. :D :D
Alltid neutrala och faktarelaterade inlägg från din sida. Tur att du tar dig tid att delge oss/mig dessa uppgifter.
av Mwi
Variosboy skrev:Det är långt ifrån bara MP och deras väljare som vill detta, men jag kan tänka mig att det är rätt bekvämt för de andra att låta MP bära hundhuvudet och på så vis slippa gnället som uppstår..
Att jag jämförde antalet berörda bilar i Stockholms län med antalet röster mp totalt fick i Sverige senaste valet är för att visa hur stor gruppen bilägare är, man vinner inga val på det här förslaget. Inga parti som vill vinna valet i höst vill stöta sig med en så stor väljargrupp, de frågor som är viktiga för väljarna är följande i fallande ordning.
Lag och ordning
Invandring
Sjukvård
Integration
Sveriges ekonomi
Skola och barnomsorg
Miljö
Äldreomsorg
Jobb
Försvar
Det finns lite olika siffror på den samhällsekonomiska kostnaden och nyttan på miljözoner, det är ganska stor osäkerhet på siffrorna beroende på hur miljözonerna utformas. Men det finns siffror som pratar om en samhällsekonomisk kostnad på ungefär 9,4 miljarder på 10 år medans den samhällsekonomiska nytta under samma tid bara blir 333 miljoner. Så hur stort tror du ett parti blir som stödjer det här förslaget när media drar igång, DN har de redan börjat.
https://www.motormannen.se/om-oss/opini ... miljarder/
Användarvisningsbild
av Variosboy
Skulle vara intressant att veta källan på den listan, för den ser inte ut som den jag såg för nån vecka sen.

Beträffande kommande förbuds effekter behöver du inte försöka övertyga mig om vare sig det ena eller det andra då jag inte är vare sig berörd av kommande förbud eller särskilt insatt i frågan.
Ville bara belysa att miljön är på fler än MPs agenda..
av Mwi
Variosboy skrev:Skulle vara intressant att veta källan på den listan, för den ser inte ut som den jag såg för nån vecka sen.
Följande källa kommer rangordningen ifrån.
https://www.expressen.se/nyheter/lag-oc ... raga-2018/
Även DN har liknande siffror men från en annan undersökning, du måste vara prenumerant för att kunna läsa artikeln.
https://www.dn.se/nyheter/politik/sveri ... ny-agenda/
Finns även en artikel vilka frågor som Stockholmarna tycker är viktiga.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6855114
Och här är en liten sammanfattning om mp.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor ... ljopartiet
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 34

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]