- fre 30 mar 2018, 18:51
#1242063
Det har varit känt ganska länge att sk "nyare bilar" har en avsevärt högre bränsleförbrukning - och därmed emissioner - än vad som redovisas officiellt enligt den äldre NEDC-cykeln som tillämpats. Dessa nyare bilar har sorterats in i mer miljövänliga klasser än vad verkligheten visar, detta pga att det har funnits otaliga möjligheter att manipulera mätresultaten vilket en del biltillverkare har utnyttjat till fullo.
Se tex:
http://teknikensvarld.se/nu-borjar-nya- ... eu-527960/
Detta är bra, jag väkomnar WLTP och RDE.
Men min fråga gäller en smula äldre bilar som mätts enligt den gängse NEDC-cykeln. Min exempelbil är en Volvo S80 -2007, jag har *aldrig någonsin* kommit upp i den snittförbrukning för blandad körning som är den officiella (undantaget långvarig körning på Autobahn, då blir det litet över litern per mil). I mitt fall är det alltså tvärtom: de redovisade förbrukningssiffrorna är kraftigt överdrivna. Detta påverkar både miljöklassning och den bilskatt jag får betala eftersom det går på de officiella uppgifterna.
Om nu nya mätstandards införs så vill jag att de ska tillämpas även på äldre bilar, helt uppenbart att det förekommer grava felskattningar baserat på NEDC åt andra hållet. Ser absolut ingen anledning att jag ska betala förhöjd bilskatt och straffas ut från kommande miljözoner baserat på överdrivna uppgifter vad gäller faktiska emissioner.
Det känns som att det under mycket lång tid pågått ett omfattande och systematiskt bedrägeri vad gäller de till stor del emissionsbetingade bilskatterna och jag kan bara konstatera att jag har dragit den korta stickan i detta hittills. Vill inte fortsätta göra det, det måste finnas en tydlig rationalitet bakom de skatter och avgifter jag betalar som bilägare... samt ev framtida begränsningar i var jag får köra med min bil. Gamla klassningar enligt övergivna mätcykler borde överges helt även för äldre fordon, det ska vara en enda standard och mätmetod som ska gälla för alla och ha fullt genomslag i både beskattning och miljöcertifiering.
Se tex:
http://teknikensvarld.se/nu-borjar-nya- ... eu-527960/
Detta är bra, jag väkomnar WLTP och RDE.
Men min fråga gäller en smula äldre bilar som mätts enligt den gängse NEDC-cykeln. Min exempelbil är en Volvo S80 -2007, jag har *aldrig någonsin* kommit upp i den snittförbrukning för blandad körning som är den officiella (undantaget långvarig körning på Autobahn, då blir det litet över litern per mil). I mitt fall är det alltså tvärtom: de redovisade förbrukningssiffrorna är kraftigt överdrivna. Detta påverkar både miljöklassning och den bilskatt jag får betala eftersom det går på de officiella uppgifterna.
Om nu nya mätstandards införs så vill jag att de ska tillämpas även på äldre bilar, helt uppenbart att det förekommer grava felskattningar baserat på NEDC åt andra hållet. Ser absolut ingen anledning att jag ska betala förhöjd bilskatt och straffas ut från kommande miljözoner baserat på överdrivna uppgifter vad gäller faktiska emissioner.
Det känns som att det under mycket lång tid pågått ett omfattande och systematiskt bedrägeri vad gäller de till stor del emissionsbetingade bilskatterna och jag kan bara konstatera att jag har dragit den korta stickan i detta hittills. Vill inte fortsätta göra det, det måste finnas en tydlig rationalitet bakom de skatter och avgifter jag betalar som bilägare... samt ev framtida begränsningar i var jag får köra med min bil. Gamla klassningar enligt övergivna mätcykler borde överges helt även för äldre fordon, det ska vara en enda standard och mätmetod som ska gälla för alla och ha fullt genomslag i både beskattning och miljöcertifiering.