Malmstroem skrev:Jag har funderat. Rätt länge faktiskt. Jag vet inte om jag valde rätt -- men jag kommer nog inte att ändra mig.
Jag vill ha en tillräckligt snabb bil, men efter att den är tillräckligt snabb så brukar jag vara lite mer obenägen att betala mer för prestanda. Jag har nog tyvärr blivit gammal och tråkig.
Sedan har barnen redan börjat övningsköra och skaffar förhoppningsvis snart körkort. Då ser jag faktiskt helst att de rullar fram i XC90:n med alla möjliga säkerhetssystem istället för en M140i.
Jag missuppfattade nog dig, tolkade det som att valet ännu inte var gjort.
Jag kan hålla med dig i det resonemanget. Med just M140i:n gick resonemanget kanske lite annorlunda i mitt fall, men hade 330i fortfarande varit sexcylindrig hade vi valt den till GT:n.
Ska ungarna övningsköra så förstår jag ännu mer - hade aldrig släppt iväg en övningskörare eller nybliven körkortstagare i den! :)
Men, för att knyta an till trådstarten så vidhåller jag att det börjar bli lite sista chansen att köpa mindre, lite roligare bilar med fem- eller sexcylindriga motorer. Dels dåligt utbud, och dels verkar staten vilja göra allt för att utrota dessa.
Fantastiskt uppbyggt system när en Ferrari som körs 150 mil om året kostar typ 17k i skatt per år medan du kan rulla 5 000 mil per år i en annan bil och betala 360 kr... Lägg skatten på användandet (bränsle och ev. vägtullar) istället.