Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Ja och skillnaden i kronor blir?

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
av Malmstroem
För en A4 diesel quattro med 119 g CO2/km så blir det ca 250:- högre förmånsvärde. Har du 55% i marginalskatt ger det 137:- mer i månaden.

En M140i med 179 g CO2/km så blir det ca 585:- högre förmånsvärde. Med 55% i marginalskatt ger det typ 322:- högre kostnad i månaden.

Bilar med lägre utsläpp än 95 g CO2 / km blir billigare om jag minns rätt. Dock har de redan i dag så pass låg skatt att det inte gör någon jätteskillnad.
Användarvisningsbild
av Derank
det är ju det jag menar, för tjänstebilsåkaren spelar ju den nya skatten ingen roll,
av Malmstroem
Det är många som också får betala leasingkostnaden på ett eller annat sätt. Där kommer det till ytterligare hundralappar.

Men du har rätt -- så länge du håller dig till "vanliga" tjänstebilar med en 2-litersdiesel så blir det ingen gigantisk skillnad.

Om det slutat med att jag valt en M140i som nästa tjänstebil hade jag dock gärna sett till att jag fick den innan 1/7. Nu funderar jag på en A4 eller V60 med 2-litersdiesel. Och då spelar det mindre roll. Det rör sig om ett fåtal hundralappar i månaden, och även om det också är pengar så är det inte kritiskt för de flesta.
Användarvisningsbild
av Derank
Ja en 140i är nog av det ovanliga slaget. Förstår inte ens hur man kan åka runt i en sådan på dec svenska vägarna. Har en kollega som har en m135i och man håller på att slå ihjäl sig på dessa dåliga vägar.

Beror väl kanske på vart i landet man bor ochså.

Men en rolig bil är det helt klart.

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
av Malmstroem
Jag har också en kollega med M140i, automatlåda och fyrhjulsdrift uttagen nu i vår. 0-100 km/h på 4,4 sekunder. :shock:

Jag var själv lockad, men valde till slut att välja något mer praktiskt och framför allt billigare.
av Linqid
Derank skrev:Ja en 140i är nog av det ovanliga slaget. Förstår inte ens hur man kan åka runt i en sådan på dec svenska vägarna. Har en kollega som har en m135i och man håller på att slå ihjäl sig på dessa dåliga vägar.
Beror väl kanske på vart i landet man bor ochså.
Men en rolig bil är det helt klart.
Varje gång jag känner mig lite missnöjd med den ibland något hårda gången så lägger jag i Sport-läget och trycker lite på gasen så är allt förlåtet! 8)
Malmstroem skrev:Jag har också en kollega med M140i, automatlåda och fyrhjulsdrift uttagen nu i vår. 0-100 km/h på 4,4 sekunder. :shock:
Jag var själv lockad, men valde till slut att välja något mer praktiskt och framför allt billigare.
Samma specifikation som min, och visst går den snabbt. Jag tycker du ska fundera en vända till, nu känns lite som sista chansen att plocka ut en ny, "vanlig" bil med rejäl motor utan att bli fullständigt rånad. Då tänker jag inte enbart på skatten, utan att man snart får leta med ljus och lykta för att hitta en sexcylindrig motor, även i större modeller, utan att behöva köpa det absoluta toppalternativet.

Nästa M140i (om den nu kommer heta så) får 4-cylindrig motor.
av Malmstroem
Jag har funderat. Rätt länge faktiskt. Jag vet inte om jag valde rätt -- men jag kommer nog inte att ändra mig.

Jag vill ha en tillräckligt snabb bil, men efter att den är tillräckligt snabb så brukar jag vara lite mer obenägen att betala mer för prestanda. Jag har nog tyvärr blivit gammal och tråkig.

Sedan har barnen redan börjat övningsköra och skaffar förhoppningsvis snart körkort. Då ser jag faktiskt helst att de rullar fram i XC90:n med alla möjliga säkerhetssystem istället för en M140i.
av Linqid
Malmstroem skrev:Jag har funderat. Rätt länge faktiskt. Jag vet inte om jag valde rätt -- men jag kommer nog inte att ändra mig.

Jag vill ha en tillräckligt snabb bil, men efter att den är tillräckligt snabb så brukar jag vara lite mer obenägen att betala mer för prestanda. Jag har nog tyvärr blivit gammal och tråkig.

Sedan har barnen redan börjat övningsköra och skaffar förhoppningsvis snart körkort. Då ser jag faktiskt helst att de rullar fram i XC90:n med alla möjliga säkerhetssystem istället för en M140i.
Jag missuppfattade nog dig, tolkade det som att valet ännu inte var gjort.

Jag kan hålla med dig i det resonemanget. Med just M140i:n gick resonemanget kanske lite annorlunda i mitt fall, men hade 330i fortfarande varit sexcylindrig hade vi valt den till GT:n.

Ska ungarna övningsköra så förstår jag ännu mer - hade aldrig släppt iväg en övningskörare eller nybliven körkortstagare i den! :)

Men, för att knyta an till trådstarten så vidhåller jag att det börjar bli lite sista chansen att köpa mindre, lite roligare bilar med fem- eller sexcylindriga motorer. Dels dåligt utbud, och dels verkar staten vilja göra allt för att utrota dessa.

Fantastiskt uppbyggt system när en Ferrari som körs 150 mil om året kostar typ 17k i skatt per år medan du kan rulla 5 000 mil per år i en annan bil och betala 360 kr... Lägg skatten på användandet (bränsle och ev. vägtullar) istället.
Användarvisningsbild
av GustavE
Det är synd att biltillverkarna verkar ha slutat med etanol nu precis när det hade varit till nytta för bilekonomin. För vad jag förstår är etanolbilar undantagna nya skatten.

Volvos 2,5 liters raka 5a eller Chevrolets 6,2 liters V8 hade varit fint att reta 999 cc raka 3or med, vid korvkiosken.

6,2 liters Chevrolet V8-ägaren till 1-litersägaren: - Jag har 2200 kr årsskatt på min bil, vad har du på din bil med din lilla motor?
Koldioxidkämpe-1-litersägaren: - 2800 kr
:lol:

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Idag har den fått köra släp fö[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]