Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Fast nu har ju regeringen sagt att det kommande beslutet inte kommer att bli precis så som det bearbetade förslaget från transportstyrelsen...
Så kan ju hända att gamla sunkdieslar från 1995 blir förbjudna och vissa elhybrider blir tillåtna... För i förslaget från Transportstyrelsen som regeringen sagt att dom inte ska ta rakt av skulle t.ex Volvos V60-hybrider inte få köras i Stockholm... (Dom är Euro5).

Jag är ju lite fundersam på hur det kommer påverka mitt inbytespris nu i slutet av året om dom skulle ta det rakt av från förslaget...
Jag tror inte du behöver oroa dig :wink: det är bara de första V60 D6 som är Euro5 klassade. Och jag tror det här förslaget bara kommer att rinna ut i sanden, vilka partier förutom mp & V vill ta död på en av Sveriges största arbetsgivare bilindustrin med underleverantörer? Vill man vinna riksdagsvalet i höst så får man inte vara bilfientlig, tror att väljarna får svårt att förstå hur deras skattebefriade miljöbil helt plötsligt kan bli miljövidrig och inte får användas överallt.
Tompan60 skrev:
osla skrev:inte ska stads muppar bestämma vad jag kör. kommer fortsätta med gamla mb dieslar så länge det bara går att få tag i dom, och att 124 karossen nu börjar finnas som skattebef gör det ju bara ännu bättre, ingen skatt, diesel och komfortabel bil, kan inte bli bättre
Och det fina i förslaget är att bilar äldre än 30 år är undantagna. Dvs. Köra en gammal Volvo 244 med sliten motor utan avgasrening kommer att gå finfint att köra fritt inne i storstäderna. Undra hur Miljöpartiet tänker. Ska nog sälja mig min Volvo euroklass 5 Diesel mot en gammal bensinslukare o rulla fritt i innerstan. Kanske bara finglida ibland i brist på annat...
Hur många sådanna tror du det går på en stockholmare.......det förstår du väl själv att 30åriga fordon är undantagna.
Tompan60 skrev:
Och det fina i förslaget är att bilar äldre än 30 år är undantagna. Dvs. Köra en gammal Volvo 244 med sliten motor utan avgasrening kommer att gå finfint att köra fritt inne i storstäderna. Undra hur Miljöpartiet tänker. Ska nog sälja mig min Volvo euroklass 5 Diesel mot en gammal bensinslukare o rulla fritt i innerstan. Kanske bara finglida ibland i brist på annat...
Eller den här som kompisen köpt hem för att minnas barndomen. Finglida är väl att ta i, men ryker gör den. :wink:
27545609_10157550893418644_8611043467924631490_n[1].jpg
27545609_10157550893418644_8611043467924631490_n[1].jpg (212.84 KiB) Visad 415 gånger
Derank skrev:
Tompan60 skrev:
osla skrev:inte ska stads muppar bestämma vad jag kör. kommer fortsätta med gamla mb dieslar så länge det bara går att få tag i dom, och att 124 karossen nu börjar finnas som skattebef gör det ju bara ännu bättre, ingen skatt, diesel och komfortabel bil, kan inte bli bättre
Och det fina i förslaget är att bilar äldre än 30 år är undantagna. Dvs. Köra en gammal Volvo 244 med sliten motor utan avgasrening med CO utan dess like kommer att gå finfint att köra fritt inne i storstäderna. Undra hur Miljöpartiet tänker. Ska nog sälja mig min Volvo euroklass 5 Diesel mot en gammal bensinslukare o rulla fritt i innerstan. Kanske bara finglida ibland i brist på annat...
Hur många sådanna tror du det går på en stockholmare.......det förstår du väl själv att 30åriga fordon är undantagna.
Jo du du anar inte. Drygt 150 000 som bor inom dom tänkta zonerna kommer inte att kunna köra hem med sin Diselbil och även om man äger en bensinbil så kommer att krävas att den är minst Euro 5 klass. Det är många som tror att skärpta krav bara gäller Dieselbilar men så är icke fallet.

Många har inte råd att byta bort sin 2-3 år gamla bil. Pratas vitt och brett om att köpa en gammal bil från landsbygden för att köra i innerstan. dom är nästan gratis att köpa. Är den mer än 30 år så är den helt skattefri och billig att äga. Sen vid långresa åker man utanför tullarna och hämtar finbilen som står långtidsparkerad där. Även DN har har skrivit om detta så helt okänt som tanke för många är det inte...

Sen gäller det inte bara städer som Stockholm/Göteborg/Malmö. Även små städer som Luleå i Norrbotten har det på politiskt håll börjat pratas om miljözoner.. Så fler kommer att haka på ska ni se...

https://www.dn.se/ekonomi/motor/volvos- ... stockholm/

Tomas
det kommer aldrig att ske för du hittar inte ens bilar till 5% av de 150k.

Men det blir nog bra ska du se, invänta miljözonerna först, sedan kan du fundera om du ska sälja din bil och köpa en amazon el ej.

e
Det verkar som alla (nästan) svingar förtvivlat i luften för att hitta ett sätt att tjäna pengar på ?:-/ Det går aldrig att tjäna något på att äga en eller annan sorts bil (ja, bilhandlare då kanske). Dela debatten är bara ett slag i luften för vi vet ju fortfarande inte exakt hur det blir. Om det nu skulle bli problem att köra bil i Stockholms innerstad så finns det ju tunnelbana, när och fjärrtåg, buss och t.o.m spårvagn (glömde cykeln :oops:) . Vi är i Stockholm en vecka om året och om jag skulle kört bil dit (vi gjorde det förr) så hade vi ställt den på Hotellet. Nu flyger vi istället (åkt tåg någon gång) och åker taxi från Bromma till sta'n. Dom 800 kr (c:a, tur och retur) det kostar hade inte täckt parkeringsavgiften. Nu senast (var och tittade på Mamma Mia the party), flög vi 4 personer för mindre än vad bensinen hade kostat (c:a 60 mil enkelresa). Nu har vi flygplatsen 6 km hemifrån och åker buss dit och går 400 m, annars kunde vi ställt bilen på mitt jobb och fått gå 1 km.
Tillbaka till debatten, kör lugnt med era dieselbilar, dom förlorar inte i värde så länge ni inte börjar tänka på att byta bil. Hela debatten har blivit fel för det är inte dieselbilar som ska tas bort, det är den dåliga luften som ska bort och då "ryker" nog både bensin och fotogen drivna (flyget) fordon med av bara farten. I slutet av -70-talet märktes en markant skillnad på luftkvaliteten, särskilt på vintern. Då hade dieseloljebrännarna blivit utkonkurrerade av direktverkande elvärme (dom som hade kvar oljepannorna eldade med ved) under c:a 15 års tid och några år efter kom värmepumparna så numera kan man vistas utomhus och andas frisk luft hela året. Och detta helt utan varken piska eller morot. Så det går att fasa ut olämpliga saker men då får man inte (staten) gå in och försöka styra i först den ena, sedan den andra riktningen. Och sedan kanske tillbaka igen.... Då blir det som det är nu, alla sitter och skriker på varandra (folkvalda) och ingenting händer
Det var inte så mycket den tekniska utvecklingen som kostnader som åtminstone delvis berodde på skatter som medförde de förändringar av uppvärmingssystem du nämner.

På 70-talet var olja billigast. Sedan kom OPEC, oljekrisen och skatt på olja. Då blev det billigare med el, och hus med direktverkande el byggdes, och oljepannor byttes ut mot elpannor eftersom det var billigare. Sedan blev det rejält med skatt på elen också, och därmed blev det lönsamt med värmepumpar.

Nu försöker man göra samma sak med elbilar, där man gör dem konstlat billigare att köra. Naturligvis kommer det att ge effekt, eftersom vid två likavärdiga alternativ väljer de flesta det billigaste.
En kollega var net till stocholm igår och köpte en avensis. 30k billigare än här uppe.

Handlaren sa att dom skeppar många bilar till Eskilstuna

Skickat från min galaxy s12 via Tapatalk
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]