Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bothner
--------------------------------------------------------------------------------

Kan bara gratulera Er som inte gått o köpt en partikel diesel!! Min har på landsväg/motorväg som bäst klarat 0,75 verklig förbrukning. Då visar datorn 0,81.
Till samma resmål med samma last och körsätt och med en växel mindre i lådan tog den gamla D5:an 0,61!
Vet någon varför???

225/50-17 vs 205/65-15
185hk vs 163hk
Partikelfilter vs Miljöbov

Det är den sak jag är mest missnöjd med med nya S:80
Så Ni som suktar efter nya modellerna,,, håll kvar vid den gamla,,kör till den rasar
Har inte alls med partikelfiltret att göra, jag har partikelfilter och det går ohyggligt snålt.

Med 6 växlad manuell kan man pressa ned den till 0.55 trots att jag har 185 hk D5 med filter.

Det beror på automaten, den nya automaten häver i sig diesel, alla taxichafförer jag pratat med säger samma sak, när de bytte till ny automatlådan drog det iväg saftigt i förbrukning. Den ny automaten gillar att varva och det märks.
Användarvisningsbild
av Svahn
Kan en del av förklaringen vara större däck, fler hkr. och tyngre bil ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Svahn skrev:Kan en del av förklaringen vara större däck, fler hkr. och tyngre bil ?

Jag kör med stora däck, tung bil och dessutom AWD som både väger och rullar trögt. Ändå går det snålt som bara den med 185 hk + filter. Men jag kör ju 6vxl manuell.
Användarvisningsbild
av Bothner
VolvoB20 skrev:Har inte alls med partikelfiltret att göra, jag har partikelfilter och det går ohyggligt snålt.

Med 6 växlad manuell kan man pressa ned den till 0.55 trots att jag har 185 hk D5 med filter.

Det beror på automaten, den nya automaten häver i sig diesel, alla taxichafförer jag pratat med säger samma sak, när de bytte till ny automatlådan drog det iväg saftigt i förbrukning. Den ny automaten gillar att varva och det märks.
Men eftersom min jämförelse gäller långkörning borde den 6:e växeln i automaten, som också sänker varvet ca 250rpm mot tidigare automaten, gå billigare !? Men tydligen inte,,, Kan också notera att den nya bilen har en antenn mindre, det ger ju mindre luftmotstånd :lol: Menar du att den nya automaten gillar att slira :?:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bothner skrev:
VolvoB20 skrev:Har inte alls med partikelfiltret att göra, jag har partikelfilter och det går ohyggligt snålt.

Men eftersom min jämförelse gäller långkörning borde den 6:e växeln i automaten, som också sänker varvet ca 250rpm mot tidigare automaten, gå billigare !? Men tydligen inte,,, Kan också notera att den nya bilen har en antenn mindre, det ger ju mindre luftmotstånd :lol: Menar du att den nya automaten gillar att slira :?:
Nä "slira" har jag aldrig hört men den är mycket mera benägen att växla ned och att varva. Mycket roliagre och sportigare att köra på det sättet men det drar lite extra.

Körde igår hem från Ungern genom Polen och min D5 185 hk med partikelfilter och 4-hjuldrift tog 0.46 liter / mil!!! och detta trots att bilen är både tung (1750 kg tom, nu var den semesterpackad) och trög med 4-hjulsdrift. Det var lugn körning. Så det gåt att köra snålt med partikelfiler.

Drar man på av bara satan, ligger i 140-150 km/h och växlar ned vi varje omkörning och "kör om allt som rör sig" så landade jag på 0.69 l/m.

Är du säker på att du du lyckas ligga på lockupen på 6:an hela tiden?

Jag hävdar att även ny D5an med partiklefilter är supersnål, det är automatlådan som tar några dl extra i verkligheten och inte på pappret.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
XC90 D5 Executive med alla utrustning (den väger "en del").

Lägsta förbrukning på landsväg är 0.6l/mil
Blandad lugn körning ca 0.8-0.9
Jag kör 99% stadskörning med en tung högerfot ( :oops: ). Då dricker den ca 1-1.1l/mil. Vilket jag tycker är grymt bra!

En XC90 T6 Executive i stan ligger lätt på 1.8-2.5l/mil.

-------------------------------------------------------------------------------------

Den nya S80 väger mer, har en motor med mer "krut" i. Är det konstigt att den dricker mer då? Verkar som att 2.4D hade passat bättre för dig om du är ute efter låg förbrukning?
Användarvisningsbild
av Bothner
XC90_Executive skrev:XC90 D5 Executive med alla utrustning (den väger "en del").

Lägsta förbrukning på landsväg är 0.6l/mil
Blandad lugn körning ca 0.8-0.9
Jag kör 99% stadskörning med en tung högerfot ( :oops: ). Då dricker den ca 1-1.1l/mil. Vilket jag tycker är grymt bra!

En XC90 T6 Executive i stan ligger lätt på 1.8-2.5l/mil.

-------------------------------------------------------------------------------------

Den nya S80 väger mer, har en motor med mer "krut" i. Är det konstigt att den dricker mer då? Verkar som att 2.4D hade passat bättre för dig om du är ute efter låg förbrukning?
Hej igen, jovisst är den mindre motorn billigare både i pris och förbrukning. Men enligt Volvos egna tekniska specifikationer skulle det endast skilja 0,01 liter mellan de båda varianterna. Det köper jag lätt, men när det drar iväg standardmässigt 0,1-0,15 liter/mil då är det lurendrejeri!
Jag har ju samma blandadförbrukning och stressad stadsförbrukning som din XC90. Nått E´ fel....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ni får ursäkta men jag tror inte du skulle spara ett skvatt på att gå ned till en 163 hk 2,4 D istället för din nuvarande 185 hk D5a.

D5an går grymt snålt och är busenkel att köra med låg förbrukning. D5an är björnstark så det är bara att lägga i 6an så fort man kommit ut på vägen och tuffa fram utan attt någonsin växla ned.

Med den nya adaptiva automaten är det dock mera knivigt, du behöver inte göra mycket för att lock-upen ska lägga ur eller den ska växla ned. Då gå det åt bränsle direkt, strunt samma om det är 2,4an eller D5an.

Förra lådan volvo körde med var inte alls "på hugget" på samma sätt och gick därför snålare.

XC90_Executive vad är det för årsmodell på din bil har du senaste adaptiva lådan i den?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:XC90_Executive vad är det för årsmodell på din bil har du senaste adaptiva lådan i den?
Är en MY07 Executive. Är den nya 6-stegade automaten. Men jag är grymt nöjd med både förbrukningen och prestandan!

11.5s till 100km/h som Volvo anger är helt galet! Räcker med 9.6s.....
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]