- mån 26 feb 2018, 17:25
Men visst är det skillnad.
Att vi ändå behåller pengar inom landet tror jag jämnar ut det till viss del. Alltså det är bra för svensk ekonomi om vi köper el producerat i Sverige istället för oljeprodukter som är importerade.
Det ger effekter som innebär större inkomster i stadskassan än bara skatten på elen. Den del som går till företag i Sverige beskattas ju sen också, t.ex vis löner som betalas till personal som behövs till kraftverk e.t.c, och sen vidare i momspengar hos de som efter att ha fått lön ska köpa saker.
Det är svårt att räkna på, men att det måste vara rätt bra att behålla miljarderna i Sverige istället för att dom hamnar utomlands bör nog inte underskattas. :)
VolvoB20 skrev:En fundering, skatten på diesel är dubbelt så hög på diesel som på el, räknat per kWh (runt 60 öre per kWh diesel och 30 öre kWh el). om nu elbilen dessutom är 4 ggr så effektiv kommer statens inkomster att minska till 1/8-del om vi går över till elbilar.Skatten på el är från 1;a Jan 41,38 öre/kwh. Var ca 40öre innan av vad jag kan se.
Vad tror ni, kommer staten acceptera att intäkterna minskar till en 1/8 del, eller kommer man 8-dubbla skatten i en slags bonus-malus där där staten kommer vilja ha oförändrade skatteintäkter.
Men visst är det skillnad.
Att vi ändå behåller pengar inom landet tror jag jämnar ut det till viss del. Alltså det är bra för svensk ekonomi om vi köper el producerat i Sverige istället för oljeprodukter som är importerade.
Det ger effekter som innebär större inkomster i stadskassan än bara skatten på elen. Den del som går till företag i Sverige beskattas ju sen också, t.ex vis löner som betalas till personal som behövs till kraftverk e.t.c, och sen vidare i momspengar hos de som efter att ha fått lön ska köpa saker.
Det är svårt att räkna på, men att det måste vara rätt bra att behålla miljarderna i Sverige istället för att dom hamnar utomlands bör nog inte underskattas. :)
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13