Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1235132
VolvoB20 skrev:En fundering, skatten på diesel är dubbelt så hög på diesel som på el, räknat per kWh (runt 60 öre per kWh diesel och 30 öre kWh el). om nu elbilen dessutom är 4 ggr så effektiv kommer statens inkomster att minska till 1/8-del om vi går över till elbilar.

Vad tror ni, kommer staten acceptera att intäkterna minskar till en 1/8 del, eller kommer man 8-dubbla skatten i en slags bonus-malus där där staten kommer vilja ha oförändrade skatteintäkter.
Skatten på el är från 1;a Jan 41,38 öre/kwh. Var ca 40öre innan av vad jag kan se.

Men visst är det skillnad.

Att vi ändå behåller pengar inom landet tror jag jämnar ut det till viss del. Alltså det är bra för svensk ekonomi om vi köper el producerat i Sverige istället för oljeprodukter som är importerade.

Det ger effekter som innebär större inkomster i stadskassan än bara skatten på elen. Den del som går till företag i Sverige beskattas ju sen också, t.ex vis löner som betalas till personal som behövs till kraftverk e.t.c, och sen vidare i momspengar hos de som efter att ha fått lön ska köpa saker.

Det är svårt att räkna på, men att det måste vara rätt bra att behålla miljarderna i Sverige istället för att dom hamnar utomlands bör nog inte underskattas. :)
#1235153
joel80 skrev: EbbevonVolvo, vill du få svar/diskutera får du vara trevligare.
Ser det som rätt otrevligt att du förvränger mitt namn.
Oj, ledsen. Autcorrekt måste ha slagit till. Moderatorn kan säkert ändra, det brukar dom göra.

Samma sak med Elgiganten, blir felgiganten.
Mekonomen blir medkondomen, osv.
#1235170
Mwi skrev:Misstänker att det är olika krav på avgasrening mellan en bil och ett elverk, högre krav på rena avgaser brukar inte minska förbrukningen.
Där har du säkert en viss anledning till lägre förbrukning, och en start anledning till att man inte ska bränna diesel själv för att alsta el. Men sen är det väl också så att jämnt varv också är bra för förbrukningen och ett elverk bör ju kunna anpassas till att jobba på effektivare varv än en motor i en bil under körning?
#1235217
joel80 skrev:Blir lite lustigt när allt som skrivs här är fiktiva uträkninga, som från erat håll alla går ut på att försöka få elbilen att verka sämre än den är.
Uträkningarna, som jag gjorde utifrån uppgifter ur testet, är inte fiktiva. De är korrekta. Rent matematiskt. Jag försöker inte framställa batteribilen som sämre än den är. Jag försöker bara tala om hur det förhåller sig. Du däremot, känner inga gränser för att försöka framställa batteribilen som bättre än den är.
joel80 skrev:Den helt ovetenskapliga testen som jag länkade till gör det tydligt att även om vi skulle köra alla elbilar på dieselaggregat skulle vi inte öka utsläppen vid körning, troligen minska dem rejält då man istället för att jämföra med en bil som drar 0,48l/mil kanske borde jämföra med t.ex VolvoB20s 0.75l/mil.
Testet är ovetenskapligt och innehåller flera omständigheter som motsäger varandra. Att man då hävdar att det är tydligt att en viss bil är bättre än den andra med så liten marginal är konstigt. Det enda som testet tydligt visar är att ingen av bilarna i testet är klimatvänliga. Inte på långa vägar. Att man dessutom överhuvudtaget vill diskutera i termer om att batteribilar ska laddas med dieselaggregat, och dessutom påstå att utsläppen inte ökar vid körning, tyder på ett totalt oförstånd gällande allvaret i klimatfrågan!! Batteribilar ska inte laddas med dieselaggregat! Och att ha som ursäkt att det inte blir sämre än fossildrivna bilar är ju helt uppåt väggarna. Klimatet kräver en mycket smartare omställning än så. Tyvärr går det inte att köra batteribil i det land som testet kommer ifrån på ett tillräckligt klimatvänligt sätt i stor skala överhuvudtaget.
joel80 skrev:Däremot blir siffrorna inte exakta, så att börja dissekera det testet är rätt meningslöst. Det visade på det rätt intressanta att även med 100% fossil el kan elbilen prestera lika bra eller bättre.
Siffrorna är inte exakta och dessutom motsägande. Så omständigheterna i testet stämmer helt enkelt inte med varandra, och testet faller som helhet platt som en pannkaka. Oavsett vad man vill tro. Dessutom har värdena alldeles för få värdesiffror för att kunna uttala sig om skillnaden som man kommer fram till. Och med elenergi som baserar sig på 100% fossilt bränsle till en batteribil blir resultatet katastrofalt dåligt för klimatet. Man kan helt enkelt inte använda ord som "lika" eller "bättre" i detta sammanhang. Att gripa efter halmstrån som att batteribilar ev. skulle vara lite bättre än en fossildriven bil är ju inte klokt. Den måste vara otroligt mycket bättre för att ens vara i närheten av den klimatvänlighet som krävs. Och testet visar överhuvudtaget inte på någon trovärdigt sätt det ena eller det andra. Det enda som visas är den katastrofala påverkan på klimatet.
joel80 skrev:HVO bör användas så mycket det bara går istället för diesel. Men jag ser det som tidigare sagt orimligt att man kan ersätta all diesel med HVO. Vi måste, speciellt på marknader med skapligt mycket förnyelsebar el, satsa på elbilar för att klara klimatmålet.
Visst är det orimligt att ersätta allt dieselbränsle med HVO. Precis som ingen annan känd lösning heller inte ensam kan vara en totallösning. Och batteribilar, i den mån de ska finnas, måste gå på förnyelsebar elenergi. Men dit är det långt, och globalt kommer det inte att inträffa under överskådlig framtid. Det är orimligt att tro de 2/3 av världens elenergiproduktion på ca 25.000 TWh som har fossilt ursprung kan ställas om tillräckligt snabbt, om ens någonsin. Om klimathotet är så akut som det framställs så är och förblir det ett mysterium hur man kan tillåta batteribilar som en lösning överhuvudtaget. Och det spektakel som pågår med att batteribilar favoriseras och subventioneras i så stor utsträckning, att annan alternativ teknik trängs undan eller riskeras att slås ut, är otroligt olyckligt och dumt. Vi behöver all alternativ teknik som går att uppbringa eftersom ingen känd lösning ensam klarar omställningen på ett rimligt sätt med hänsyn till klimat och resurser.
joel80 skrev:Att man kan göra av med mer energi än man laddar i en elbil beror ofta på regenerering. På en resa i stan på ett par mil är det inte konstigt om man lyckas få tillbaka nån kwh eller två.
Att göra av med mer energi i en batteribil än vad man laddat är en omöjlighet. Om det skulle vara så skulle batteribilen vara något av en perpetuum mobile. Det är den verkligen inte.
#1235219
Tror du missat poängen med testet rätt rejält. Finns ingen som menar att man ska ladda elbilar med dieselaggregat.
Det var snarare en demonstration av att även om man gör nått så korkat och tar den omvägen via en ineffektiv förbränningsmotor så är elbilen effektivare.

Självklart ska man inte ladda elbilen på det viset, men det visar att även i länder med bara en liten andel förnyelsebart blir det en besparing med elbil.. För det finns väl få som påstår att elproduktion i kraftverk kan vara mindre effektiva än via ett litet dieselelverk?

Den smutsiga elproduktionen är inte heller konstant. Mer och mer och i snabbare takt för varje år ökar andelen fossilfritt i så gott som alla elmixer. T.o.m i USA har andelen ökat märkbart.

HVOn behövs självklart också för att snabbare få ner CO2-utsläppen. Nackdelen där är att den inte löser de kraftiga problem med lokala miljöproblem många städer har.


Om du laddar ca 9kwh
i min Volvo och jag kör omkring med den i stan i ca 4 mil till batteriet är tomt har jag kört upp ca 10-11kwh energi.
Regenerativ bromsverkan ger tillbaka en del av energin jag redan använt, och på så sätt ser man ofta att förbrukningen och andelen man behöver ladda inte stämmer överens. Det är inget konstigt i det, du tänkte nog bara inte på regenereringen.
#1235238
joel80 skrev:Det var snarare en demonstration av att även om man gör nått så korkat och tar den omvägen via en ineffektiv förbränningsmotor så är elbilen effektivare.
Du menar att din V60 hade varit mycket effektivare/snålare om din dieselmotor hade drivit en generator som laddat dina batterier som i sin tur hade drivit en elmotor som sedan fört över kraften till drivhjulen, istället för som nu när din dieselmotor driver hjulen direkt.

Många hävdar ju det för då kan dieselmotorn hela tiden jobba i det varvtalsområde där den har högst verkningsgrad och inte det varvtal som passar hastigheten du håller.
#1235260
Inte min dieselmotor. En generator som är anpassad för att generera så mycket el som möjligt på minst mängd bränsle och som går på effektivaste varv verkar göra det. Som nämndes ovan är troligen en del av den 20% skillnaden mellan den V40 och en Tesla som uppmättes p.g.a att ett dieselverk inte har samma rening.
Men det gick alltså att köra en Tesla, som både är större och väger ca 700kg mer än en V40, lika långt på mindre mängd diesel efter att man laddat Teslan via ett dieselverk. Så även när man går den omvägen via en förbränningsmotor så är elbilen effektivare.
Nu är det ingen som menar att man ska ladda en elbil med en dieselgenerator, men man kan ju förstå varför en elbil blir renare (eller man kanske ska säga mindre smutsig) än en bil som drivs av fossila drivmedel även om elmixen består av stor del fossil el.
#1235263
joel80 skrev:Den smutsiga elproduktionen är inte heller konstant. Mer och mer och i snabbare takt för varje år ökar andelen fossilfritt i så gott som alla elmixer. T.o.m i USA har andelen ökat märkbart.
Det finns inget likhetstecken mellan fossilfri och ren el. Det finns för närvarande ingen elproduktion som förstört så mycket för natur och människor som vattenkraft, Tänk om vi skulle behöva bygga ut vattenkraft i den takt som det behövs för att täcka behovet framöver. Istället byggs vindkraft och detta byggs i "ödemark" så nära bebyggelse som möjligt, eller på dom bästa markerna där det har odlats på i generationer, eller på dom grunda sandbottnarna i havet där lek och yngelplatser försvinner för åratal framåt för dom stackars fiskar som finns kvar. I haven "reparerar" det sig själv på några årtionden (läs om Öresundsbron), förutom då området omkring kablarna. På land blir det däremot bestående skador i naturen, i många fall för evigt. Kärnkraften är ju också "fossilfri" om man räknar på CO utsläppen, så alla mynt har 2 sidor.
Undrar hur det är med Bitcoin föresten???? Har den också 2 sidor??? :lol: :-)-)
#1235276
joel80 skrev:INu är det ingen som menar att man ska ladda en elbil med en dieselgenerator,
BMW I3 kan man köpa med bensinmotor som laddar batterierna under färd.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]