Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Tefem skrev:
Frigge skrev:
Lilja skrev: Inte för att va sån som är sån men biturbo twinturbo dubbelturbo är samma sak. När en är mindre och en större heter det sekventiell turbo, typ som mazda RX7 har. Är ganska avancerat och svårt att få till att fungera.

Biturbo är när det ena aggregatet är mindre än det andra.
Dubbelturbo är det när bägge 2 är lika stora och gör samma sak.

Precis som TerSve skrev, 3 cyl/Turbo i detta fall
Nä, köper inte det resonemanget. Maseratis 80-tals sedan som heter biturbo har ju en V6 eller hur? Skulle då ena cylinder banken ha en liten turbo och den andra en större!? Nä, jag tror att Biturbo, twinturbo, dubbelturbo etc är samma sak. Same Shit Different Names... bi, twin, dubbel är ju bara olika ord för "två".. nåt annat betyder det ju inte.
Maserati hade 2 turbo på 6 cylindrar, först en stor sen en liten= Biturbo
1 turbo på 3 cylindrar * 2 = Dubbelturbo/Twinturbo
Användarvisningsbild
av Funk
Dom Maserati jag skruvat på har haft två likadana IHI turbos som trycker genom en Weberförgasare, så vitt jag vet så kom det senare större cylindervolym, insprutning och intercoolers, men fortfarande med två likadana turboaggregat monterade en på varje cylinderbank.
Här är en bild på en lite nyare motor, det syns bl.a på att aggregaten är vattenkylda och den har vattenkyld intercooler. http://home.att.net/~mabc/mpics/engine.JPG
Det finns väl Supror som har sekventiell turboladdning enligt modellen som Frigge beskriver, men vad dom kallar det vet inte jag...

Förmodligen beror missuppfattningen helt enkelt på det italienska språkbruket, Maserati kallar ju t.ex den stora sedanen Quattroporte och jag har då hört folk som trott att det då handlar om fyrventilsteknik, när det egentligen är antalet dörrar som åsyftas..

/Thomas
av Frigge
Funk skrev:Dom Maserati jag skruvat på har haft två likadana IHI turbos som trycker genom en Weberförgasare, så vitt jag vet så kom det senare större cylindervolym, insprutning och intercoolers, men fortfarande med två likadana turboaggregat monterade en på varje cylinderbank.
Här är en bild på en lite nyare motor, det syns bl.a på att aggregaten är vattenkylda och den har vattenkyld intercooler. http://home.att.net/~mabc/mpics/engine.JPG
Det finns väl Supror som har sekventiell turboladdning enligt modellen som Frigge beskriver, men vad dom kallar det vet inte jag...

Förmodligen beror missuppfattningen helt enkelt på det italienska språkbruket, Maserati kallar ju t.ex den stora sedanen Quattroporte och jag har då hört folk som trott att det då handlar om fyrventilsteknik, när det egentligen är antalet dörrar som åsyftas..

/Thomas
Ja jäklar........

Tar tillbaka det jag skrev direkt :oops: :wink:

Var helt 100 på att just maserati hade 2 st turbo efter varann men bilden säger ju annat så....... Dessutom kallar dom det Biturbo.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lilja skrev:
Frigge skrev:T6:an är en Dubbelturbo o inte en biturbo. Båda laddar lika mycket med andra ord.
Inte för att va sån som är sån men biturbo twinturbo dubbelturbo är samma sak. När en är mindre och en större heter det sekventiell turbo, typ som mazda RX7 har. Är ganska avancerat och svårt att få till att fungera.
Mazda RX7 har inte sekventiell turbo utan två likadan turbo som körs parallellt bara precis som i S80 T6.

Däremot har jag en Toyota Supra Twin turbo som har sekventiell turbo. En turbo med aggresiv vinkel på turbinbladen drar redan från strax över tomgång för att få bra bottenvrid.

Vid 3500 rpm kopplas sedan en högvolyms turbo in så att båda drar parallellt upp till maxvarv.

BMW har också sekventiell turbo på sin nya 535 sport-diesel.
Användarvisningsbild
av Lilja
VolvoB20 skrev:
Lilja skrev:
Frigge skrev:T6:an är en Dubbelturbo o inte en biturbo. Båda laddar lika mycket med andra ord.
Inte för att va sån som är sån men biturbo twinturbo dubbelturbo är samma sak. När en är mindre och en större heter det sekventiell turbo, typ som mazda RX7 har. Är ganska avancerat och svårt att få till att fungera.
Mazda RX7 har inte sekventiell turbo utan två likadan turbo som körs parallellt bara precis som i S80 T6.

Däremot har jag en Toyota Supra Twin turbo som har sekventiell turbo. En turbo med aggresiv vinkel på turbinbladen drar redan från strax över tomgång för att få bra bottenvrid.

Vid 3500 rpm kopplas sedan en högvolyms turbo in så att båda drar parallellt upp till maxvarv.

Den "nyaste" RX7an har sekventiell turbo http://www.musclecarclub.com/other-cars ... -rx7.shtml

Det är den enda egentligen bilen som är känd för det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lilja skrev:
VolvoB20 skrev:
Lilja skrev: Inte för att va sån som är sån men biturbo twinturbo dubbelturbo är samma sak. När en är mindre och en större heter det sekventiell turbo, typ som mazda RX7 har. Är ganska avancerat och svårt att få till att fungera.

Den "nyaste" RX7an har sekventiell turbo http://www.musclecarclub.com/other-cars ... -rx7.shtml

Det är den enda egentligen bilen som är känd för det.
Det hade jag missat helt. Här är en lista på de mest kända sekventiella turbobilarna.

Examples of cars with a sequential twin-turbo setup include the 1993-2002 Toyota Supra Turbo (JZA8x), the 1992-2002 Mazda RX-7 Turbo (FD3S), and the 1986-1988 Porsche 959.
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]