- tor 22 feb 2018, 15:31
med flera tvättmaskiner.
I och med införandet av SS 437 01 02 år 2014, har SS 437 01 45 upphört. Standarden SS 437 01 02 innefattar nu även SS 437 01 45. Om man i den lagt till marginal för framtida utbyggnad av laddstolpar vet jag inte. Men oavsett detta så är de matande lokalnäten i befintliga bostadsområden med flerfamiljsbostäder inte dimensionerade med någon större marginal för detta. Vid kraftig höjning det sammanlagrade effektuttaget behövs sannolikt byte av kablar samt nätstation.
joel80 skrev:Jag kan informera om att bostäder byggda innan 2014 har elförsörjning dimensionerat enligt SS 437 01 45 – Grundläggande dimensioneringsregler, sedan den standarden tillkom.Rådlös skrev: Vi har minst 4 miljoner personbilar i Sverige. Hur många av dom bilägare har en egen parkeringsplats för sin bil?Vi har runt 2,2 miljoner småhus i Sverige, så det borde finnas ett par miljoner som redan har plats.
Även de som bor i flerfamiljsbostad har i många fall egen parkering, och vissa har idag redan tillgång till el vid den.
Det krävs en ordentlig utbyggnad, men redan idag har väldigt många av dom 4 miljoner du pratar om redan tillgång till el./.../
SS 437 01 45 utgåva 4 skrev:4.2.2 Bostäder utan elvärmeEffekt beräknad enligt ovan inkluderar fastighetens allmänna behov med undantag för gemensam tvättstuga
Den sammanlagrade belastningen för hela byggnaden kan uppskattas enligt tabell 1.
Tabell 1 – Sammanlagrad belastning
Antal lägenheter (n) Effekt i kW
1 ...................................5
2...................................10
3 - 10..........................7 + 2 × n
mer än 10.................12,5 + 1,5 × n
med flera tvättmaskiner.
I och med införandet av SS 437 01 02 år 2014, har SS 437 01 45 upphört. Standarden SS 437 01 02 innefattar nu även SS 437 01 45. Om man i den lagt till marginal för framtida utbyggnad av laddstolpar vet jag inte. Men oavsett detta så är de matande lokalnäten i befintliga bostadsområden med flerfamiljsbostäder inte dimensionerade med någon större marginal för detta. Vid kraftig höjning det sammanlagrade effektuttaget behövs sannolikt byte av kablar samt nätstation.
joel80 skrev:Argumenten du har är så typisk för en skeptiker som inte vill se möjligheterna. De flesta av de saker du inte tror går eller siffror du använder (som 4 miljoner uttag) blir lite skeva.Jag tycker Rådlös har högst relevanta funderingar. Jag anser att du inte ska skriva tillmälen som skeptiker i sådana fall. Det finns fackfolk som är tekniskt insatta i problematiken med kraftig utbyggnad av laddstolpar, med den ökning av sammanlagrad effekt som det medför i lokalnäten. De funderar mycket på hur detta ska lösas. Med kunskap följer en förmåga att bedöma realismen i olika alternativ.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."