Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:
Rådlös skrev: Vi har minst 4 miljoner personbilar i Sverige. Hur många av dom bilägare har en egen parkeringsplats för sin bil?
Vi har runt 2,2 miljoner småhus i Sverige, så det borde finnas ett par miljoner som redan har plats.
Även de som bor i flerfamiljsbostad har i många fall egen parkering, och vissa har idag redan tillgång till el vid den.

Det krävs en ordentlig utbyggnad, men redan idag har väldigt många av dom 4 miljoner du pratar om redan tillgång till el./.../
Jag kan informera om att bostäder byggda innan 2014 har elförsörjning dimensionerat enligt SS 437 01 45 – Grundläggande dimensioneringsregler, sedan den standarden tillkom.
SS 437 01 45 utgåva 4 skrev:4.2.2 Bostäder utan elvärme
Den sammanlagrade belastningen för hela byggnaden kan uppskattas enligt tabell 1.

Tabell 1 – Sammanlagrad belastning
Antal lägenheter (n) Effekt i kW
1 ...................................5
2...................................10
3 - 10..........................7 + 2 × n
mer än 10.................12,5 + 1,5 × n
Effekt beräknad enligt ovan inkluderar fastighetens allmänna behov med undantag för gemensam tvättstuga
med flera tvättmaskiner.

I och med införandet av SS 437 01 02 år 2014, har SS 437 01 45 upphört. Standarden SS 437 01 02 innefattar nu även SS 437 01 45. Om man i den lagt till marginal för framtida utbyggnad av laddstolpar vet jag inte. Men oavsett detta så är de matande lokalnäten i befintliga bostadsområden med flerfamiljsbostäder inte dimensionerade med någon större marginal för detta. Vid kraftig höjning det sammanlagrade effektuttaget behövs sannolikt byte av kablar samt nätstation.
joel80 skrev:Argumenten du har är så typisk för en skeptiker som inte vill se möjligheterna. De flesta av de saker du inte tror går eller siffror du använder (som 4 miljoner uttag) blir lite skeva.
Jag tycker Rådlös har högst relevanta funderingar. Jag anser att du inte ska skriva tillmälen som skeptiker i sådana fall. Det finns fackfolk som är tekniskt insatta i problematiken med kraftig utbyggnad av laddstolpar, med den ökning av sammanlagrad effekt som det medför i lokalnäten. De funderar mycket på hur detta ska lösas. Med kunskap följer en förmåga att bedöma realismen i olika alternativ.
joel80 skrev:
Vi har runt 2,2 miljoner småhus i Sverige, så det borde finnas ett par miljoner som redan har plats.
Även de som bor i flerfamiljsbostad har i många fall egen parkering, och vissa har idag redan tillgång till el vid den.

Argumenten du har är så typisk för en skeptiker som inte vill se möjligheterna.
Det där var inte rättvist Joel. Visst, det finns nog 2,2 miljoner småhus i Sverige, men inte 2,2 miljoner småhus med laddmöjligheter. Jag bor i villa, med laddmöjlighet, men två utav mina döttrar bor i småhus utan laddmöjligheter De har sina garage i gemensamhetsanläggningar där det till och med är svårt att få ha laddare till batteri, eftersom de bara får tillgång till el i tre timmar per dygn. Självklart går allt att lösa, men inte genom att "knäppa med fingrarna".
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
joel80 skrev:Man har dock rekordmycket vindkraft på gång och 2017 kom investeringsbeslut på nästan 7 TWh (2079MW) ny vindkraft.
Svensk vindenergi väntar sig en ökning på 60% till 2021 efter senaste boomen.
Det ger alltså ca 12TWh mer vindkraft redan om 3 år. (Prognosen 2021 är på 29TWh vindkraft)
Detta är inte byggt än..... "Dom" har försökt att få bygga "till havs" här (mellan Halmstad och Falkenberg). Det är ingen stor park (c:a 50 st) men dom vill bygga mitt i det turisttätaste området på "motorvägen" mellan kontinenten och Bohuslän för motor och segelbåtar på havsfiskens bästa yngeplatser. Dom fick igenom tillstånd att bygga 2015, men jag tror att det är upprivet av "högre makt" för det har inte hänt något. Jag känner som alla andra, bygg gärna vinkraftverk men inte här..... Dom kan inte bygga längre ut för det blir för dyra byggkostnader och dyrt med kabel. Dessutom vill dom bygga med likströmskabel (en kabel med omgivande vatten som återledare) som då tar det död på allt levande på km omkring. Är det konstigt att det finns människor som inte vill ha vindkraft???? Nää, renovera och bygg om och bygg ut kärnkraften. Det är det där du kan få ut mest kraft på minst yta utan att förstöra naturen. kanske inte det miljövänligaste, men betydligt miljövänligare än vattenkraften som tagit mycket mark i anspråk. Dom kanske skulle kunna bygga vindkraftverken i kraftverksdammarna???? Så stör det inte så mycket........
Man ser ju såklart saker från sitt eget perspektiv och jag har full förståelse för att man i större städer (där allt är trängre) har svårt att få till det för alla..
Men det är det väl få som säger!? Att alla ska åka elbil!?

Här i min hemstad (ca 25000 invånare) skulle nog i princip alla kunna ha elbil. De flesta har tillgång till egen parkering både hemma och på jobbet. Oavsett typ av bostad..

Det finns redan ett antal stolpar uppsatta som man kan ladda gratis vid. Både kommunala och utanför tex Ica MAXI. Det är dock sällan kö til dessa så här kan man ju lugnt säga att tillgången till elstolpar och därigenom möjligheten att åka elbil är stor.

Huruvida elbilen är rätt väg eller inte lägger jag mig inte i.
Ville bara belysa att landet är större än att bara se på storstädernas förutsättningar.
Variosboy skrev:Ville bara belysa att landet är större än att bara se på storstädernas förutsättningar.
Håller med. I fallet med laddstolpar är det ofta den sammanlagrade effekten som är problemet i tätbebyggda områden. Pa landsbygden är det ofta kablarna som är begränsningen för den sammanlagrade effektens inverkan på spänningsfallet. Även nätstationerna kan vara en begränsning i många fall. Och om man tar ut största möjliga sammanlagrad effekt i kombination med integrerade spänninghöjningsfunktioner i nätstationerna, dvs. kramar ur det som går, blir förlusterna stora i lokalnäten. Förlusterna kan öka flera gånger värdet som gäller idag. Genomsnittsförlusten för elöverföring i Sverige totalt är ca 6-7%, varav ca 2% är i stamnätet. Om återstoden ökar flera gånger kan man plötsligt ha totala förluster i storleksordningen 10-20% rent tekniskt. Och så länge som elenergin inte är tillräckligt bra klimatmässigt så ökar även klimatpåverkan. Men det finns gränser i standarder för max. spänningsfall till abonnent som begränsar vad man kan ta ut sammanlagrat. Trots det finns ganska många abonnenter på landsbygden som har stora spänningsfall redan idag. Men det är en annan fråga.

Tekniskt sett kan man lösa allt detta. Det krävs ingen raketforskning. Men det görs inte över en natt och det kostar pengar, mycket pengar. Vem ska betala?
SvenB skrev:
joel80 skrev:

Argumenten du har är så typisk för en skeptiker som inte vill se möjligheterna.
Det där var inte rättvist Joel. Visst, det finns nog 2,2 miljoner småhus i Sverige, men inte 2,2 miljoner småhus med laddmöjligheter. Jag bor i villa, med laddmöjlighet, men två utav mina döttrar bor i småhus utan laddmöjligheter De har sina garage i gemensamhetsanläggningar där det till och med är svårt att få ha laddare till batteri, eftersom de bara får tillgång till el i tre timmar per dygn. Självklart går allt att lösa, men inte genom att "knäppa med fingrarna".
Kanske de (få?) som bor i hus och inte kan ladda kanske uppvägs i antal mot de som bor i flerbostadshus och faktiskt har en parkering med el. Även i undersökningar man gjort är det ca 50% av dagens bilägare som skulle kunna ladda hemma. Nu var det en biltidning som gjorde den undersökningen och rubriken var "hälften kan inte ladda elbil hemma", men det betyder ju att ungefär hälften kan det vilket jag ser som rätt positivt till att börja med.
Camel skrev: Jag kan informera om att bostäder byggda innan 2014 har elförsörjning dimensionerat enligt SS 437 01 45 – Grundläggande dimensioneringsregler, sedan den standarden tillkom.
SS 437 01 45 utgåva 4 skrev:4.2.2 Bostäder utan elvärme
Den sammanlagrade belastningen för hela byggnaden kan uppskattas enligt tabell 1.

Tabell 1 – Sammanlagrad belastning
Antal lägenheter (n) Effekt i kW
1 ...................................5
2...................................10
3 - 10..........................7 + 2 × n
mer än 10.................12,5 + 1,5 × n
Effekt beräknad enligt ovan inkluderar fastighetens allmänna behov med undantag för gemensam tvättstuga
med flera tvättmaskiner.

I och med införandet av SS 437 01 02 år 2014, har SS 437 01 45 upphört. Standarden SS 437 01 02 innefattar nu även SS 437 01 45. Om man i den lagt till marginal för framtida utbyggnad av laddstolpar vet jag inte. Men oavsett detta så är de matande lokalnäten i befintliga bostadsområden med flerfamiljsbostäder inte dimensionerade med någon större marginal för detta. Vid kraftig höjning det sammanlagrade effektuttaget behövs sannolikt byte av kablar samt nätstation.
joel80 skrev:Argumenten du har är så typisk för en skeptiker som inte vill se möjligheterna. De flesta av de saker du inte tror går eller siffror du använder (som 4 miljoner uttag) blir lite skeva.
Jag tycker Rådlös har högst relevanta funderingar. Jag anser att du inte ska skriva tillmälen som skeptiker i sådana fall. Det finns fackfolk som är tekniskt insatta i problematiken med kraftig utbyggnad av laddstolpar, med den ökning av sammanlagrad effekt som det medför i lokalnäten. De funderar mycket på hur detta ska lösas. Med kunskap följer en förmåga att bedöma realismen i olika alternativ.
Att det skulle vara svårt att i genomsnitt ta ut 6-7kwh per bostad under natten i ett flerbostadshus tror jag inte på. Det är ungefär vad som behövs i snitt om man ser till hur långt folk kör i snitt. Säg att man skulle behöva plocka ut det under 10h. Det ger en effekt på under 1000w per bostad, den dag alla har elbil...

Lastbalansering på laddare finns redan idag och är inte speciellt dyrt. (vissa har det inbyggt från början och kan prata mellan varandra)
Skulle det finnas behov av att under vissa tider kunna ladda fler bilar kan man installera batterilagring. Gjorts i många garage i Norge och är en smidig och billig lösning i förhållande till att dra större ledningar eller säkra upp med ökade abbonnemangskostnader. Än en gång tas det upp "problem" som inte är några problem annat än att någon behöver tänka till innan det blir så pass många elbilar i varje garage att man får problem. Vi har några år på oss där och kan snegla på Norge som redan både haft problemen och löst dem.
lennarte skrev:
joel80 skrev:Man har dock rekordmycket vindkraft på gång och 2017 kom investeringsbeslut på nästan 7 TWh (2079MW) ny vindkraft.
Svensk vindenergi väntar sig en ökning på 60% till 2021 efter senaste boomen.
Det ger alltså ca 12TWh mer vindkraft redan om 3 år. (Prognosen 2021 är på 29TWh vindkraft)
Detta är inte byggt än..... "Dom" har försökt att få bygga "till havs" här (mellan Halmstad och Falkenberg). Det är ingen stor park (c:a 50 st) men dom vill bygga mitt i det turisttätaste området på "motorvägen" mellan kontinenten och Bohuslän för motor och segelbåtar på havsfiskens bästa yngeplatser. Dom fick igenom tillstånd att bygga 2015, men jag tror att det är upprivet av "högre makt" för det har inte hänt något. Jag känner som alla andra, bygg gärna vinkraftverk men inte här..... Dom kan inte bygga längre ut för det blir för dyra byggkostnader och dyrt med kabel. Dessutom vill dom bygga med likströmskabel (en kabel med omgivande vatten som återledare) som då tar det död på allt levande på km omkring. Är det konstigt att det finns människor som inte vill ha vindkraft???? Nää, renovera och bygg om och bygg ut kärnkraften. Det är det där du kan få ut mest kraft på minst yta utan att förstöra naturen. kanske inte det miljövänligaste, men betydligt miljövänligare än vattenkraften som tagit mycket mark i anspråk. Dom kanske skulle kunna bygga vindkraftverken i kraftverksdammarna???? Så stör det inte så mycket........
Det jag skrev om ang 2017 handlar om investeringsbeslut, där tillstånd redan är givna.
Den väntade ökningen till 2021 baseras på "base projection":
Skärmklipp 2018-02-22 17.36.01.png
Skärmklipp 2018-02-22 17.36.01.png (140.24 KiB) Visad 506 gånger

Vad menar du med att det tar död på allt levande runtomkring? Menar du att man skulle få lägga ner strömförande kablar i vattnet? Och att det isåfall skulle leda ström en km från kabeln? Låter extremt farligt..
joel80 skrev:Att det skulle vara svårt att i genomsnitt ta ut 6-7kwh per bostad under natten i ett flerbostadshus tror jag inte på. Det är ungefär vad som behövs i snitt om man ser till hur långt folk kör i snitt. Säg att man skulle behöva plocka ut det under 10h. Det ger en effekt på under 1000w per bostad, den dag alla har elbil...
Oavsett vad du eller jag tror, så dimensioneras elnät efter regelverket. Någon överdimensionering görs inte om ingen betalar extra för det. Den energi du nämner att tas ut på natten och på den tid som du nämner borde rymmas inom dimensioneringen för majoriteten i de flesta fallen. Inget konstigt med det. Om det räcker för batteribilsägarnas behov får framtiden utvisa.
joel80 skrev:Lastbalansering på laddare finns redan idag och är inte speciellt dyrt. (vissa har det inbyggt från början och kan prata mellan varandra)
Lastbalansering är inget som åsidosätter den totalt möjliga sammanlagrade effekten som kan tas ut. Istället för att man lägger ihop ett schema i bostadsområdet där man tecknar sig på en lista, likt tvättstugelistan, för att undvika hör hög sammanlagrad effekt, så fixar lastbalansering detta med automatik. De är idag intelligenta. Men kan bara fördela det tillgängliga utrymmet för sammanlagrad effekt mellan batteribilarna. Antingen i tidsperioder men också rent effektmässigt på en del modeller. Om totala utrymmet inte räcker, uppstår begränsningar. Om det kan accepteras avgörs av batteribilsägarna i framtiden.
joel80 skrev:Skulle det finnas behov av att under vissa tider kunna ladda fler bilar kan man installera batterilagring.
Ja, med hjälp av lagrad energi, som skapas med låg effekt över längre tid, kan man på kortare tid ta ut en högre effekt ur samma energi. Exkl. förluster. Men batterierna ska då helst laddas när batteribilarna inte laddas. Hur den sammanlagrade effekten då är, avgörs av de förbrukare som används då. Men batterier spär ytterligare på nackdelarna genom energiförluster, ökad klimatpåverkan och ökad resursförbrukning.
joel80 skrev:Gjorts i många garage i Norge och är en smidig och billig lösning i förhållande till att dra större ledningar eller säkra upp med ökade abbonnemangskostnader. Än en gång tas det upp "problem" som inte är några problem annat än att någon behöver tänka till innan det blir så pass många elbilar i varje garage att man får problem. Vi har några år på oss där och kan snegla på Norge som redan både haft problemen och löst dem.
Som jag skrev i tidigare inlägg: detta är ingen raketforskning. Om man struntar i kostnader och konsekvenser är nästan vad som helst möjligt. Din kommentar om att "Än en gång tas det upp "problem" som inte är några problem annat än att någon behöver tänka till" är helt irrelevant, överflödig och onödig i sammanhanget.
Alla bostäder (eller byggnader) är ju dimensionerade efter topparna som uppstår, t.ex när alla ska koka kaffe och duscha på morgonen, eller laga mat på kvällen när de kommer hem. Under de tiderna är förbrukningen så pass mycket högre att man väl ändå bör ha en rätt bra marginal både dagtid (om nu inte alla är arbetslösa och hemma och odlar cannabis hela dagarna) och nattetid.
:)

Att det inte skulle finnas kräm nog i ett bostadshus för att kunna ladda elbilar på natten, och eventuellt batteri för högre effekt/bättre balansering, ser jag som orimligt, och det gör nog du också. Självklart kommer alla inte kunna ladda trefas 16A direkt när de kommer hem från jobbet samtidigt som alla ska laga mat... isåfall blir det problematiskt och dyrt för hyresvärdar/föreningar.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 24

Hade loss knappen och mätte på den och […]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiva[…]