Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bsba
Vad har förvärmningen av lambdasonden för funktion egentligen?
(Den funkar just nu inte på min 850, enligt felkoden)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Sensorelementet måste upp i 300º innan det fungerar. Det finns sonder utan förvärmning, (en kabel) men då sitter den oftast i grenröret, närmare motorn. Vanligt på japaner.
av bsba
Så antagligen funkar lambdan fast med lite fördröjning för uppvärmning till motorn blivit riktigt varm?
I så fall behöver jag inte oroa mig för att katten ska få för mycket stryk. Hinner inte byta den just nu om jag inte är tvungen, eftersom den sitter fast.
av martho
Har nu mätt lamdan och den visade fel värden. Signalen låg på 0,01V och däromkring. Pendlade inte nämnvärt och kom i princip aldrig högre än 0,01V. Alldeles för lågt alltså.

Bilen gick ändå bra i nästan 3 mil innan den började gå dåligt igen, kraftlös och drog oändligt med bensin.

Kopplade aldrig ur batteriet för att nollställa systemet. Behövs det eller kan jag utgå från att lamdasonden är kass?

Min katalysator är nu rensad eftersom den smälte ihop när den blev varm. Förstör jag den nya lamdasonden om katalysatorn saknar innehåll? Vill ju gärna ha rätt på problemet innan jag skaffar ny katalysator (känns dumt att bränna en till....).
Användarvisningsbild
av Sparkz
Låg signal = sonden säger till styrenheten att feta upp. Koppla ur den, och koppla bort batteriet en stund för att nolla adaptionerna så borde den bli hyfsat körbar tills du har skaffat en sond. Det är bättre att signalen är borta helt, styrenheten kan ersätta den med fasta värden i stället.
Att katalysatorn är rensad spelar ingen roll, sonden sitter före så den kan inte påverkas. (På bilar med bakre sond bör man få felkoder på nedsatt katalysatorfunktion) Det kan ju iofs finnas en risk att bitar av katten har satt sig längre bak i avgassystemet. Jag brukar ta en lös nippel och sätta i snabbkopplingen på tryckluftslangen och blåsa bakifrån.
Bytte lamda (biltemas) men den blev inte bättre. Blev lack och testade att dra tändkabel för tändkabel (varför gjorde jag inte det tidigare....).

Visade sig att en tändspole var kass. Varför fungerade den alltid i ca 1-3 mil innan bilen la av? Är tändspolen kass borde den ju varit det hela tiden....

Nu lyser dock min lamdalampa som den inte gjorde med originallamdan. Den tänds efter ca 1 km. Har provat att ta bort batterikablarna men lampan tändes ändå fast det dröjde ca 1 mil.

Är Biltemas lamda nogrannare och känner av att min katt är tom trots att lampdan sitter innan katten?
av a94marbo
Hej på er.
Jag har haft exakt samma fel som ni.

Luftmassemätaren bytter på verkstad, det blev bättre.... ett tag... sedan var det samma vi igen. Då byttes bränslefilteret som var helt igensatt, efter det gick den som en klocka. Vet inte om det var fel på bägge eller bara bränslefiltret, men nu funkar allt som det skall igen.

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]