Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hj
Sedan ett par dagar har min kära S60-silverpil börjat ha ovanliga ljud för sig.

När motorn går på tomgång hörs ett tickande ljud, ungefär som tickande ventiler, från främre underredet av bilen. När jag trycker ner kopplingen upphör det, vilket får mig att misstänka just kopplingen.

Vad kan det vara? Har sökt i arkiven här och sett råd om urtrampningslager, kan det vara nåt sånt? Fara för kopplingsras?
av Frigge
Säkerligen är det urtrampningslagret som skallrar,inget som händer pga det. Kopplingen som sådan tar inte skada av det o det går inte säga att ett kopplingsras är på gång heller.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av hj
Uppdatering: tog ut bilen på provtur nu i afton och då lät det bara de första sekunderna innan jag backade ur garaget. Efter att ha kört några hundra meter stannade jag och lyssnade, då hördes ingenting. Verkar vara intermittent... är kopplingen hydraulassisterad på nåt vis - är det oljetryck som ska byggas upp osv? I så fall kan det ju vara en varning om att oljenivån är för låg om det börjar ticka då och då.

Annars är urtrampningslagret min teori också, tack Frigge för lugnande ord.
av dimster
Puffar upp den här tråden lite.

Har en S60 2.4 med bara 4300 mil på mätaren där det tickar/knackar i takt med varvtalet när kopplingen är uppsläppt. Trycker jag ner kopplingen så hörs det ingenting.
Är det normalt eller ska man börja oroa sig? Är det fel på urtrampningslagret efter bara 4300 mil??
av LaRy
Hej! Jag hade samma fenomen på min S80 årsm- 05. Under garantitiden tog jag upp detta med Volvo och de menade att det var endast ett skönhetsfel. Verkstadschefen gav ungefär följande tekniska förklaring. När motorn går på tomgång går den ej helt ryckfritt i sin rotation, motorn slår varje gång den tänder på en cylinder. I den växellådan Volvo använder ligger kuggdreven mycket tätt intill varann, det är en kompakt låda. När växeln ligger i neutralläge kan det då hända att dreven "tuchar" varann mycket lätt varje gång motorn tänder och att det är detta ljud som hörs som ett tickande.
Verkstadschefen förklarade att på exempelvis växellådan i 940 finns en dämpning som skall förhindra detta, men denna dämpning fanns ej längre. Jag blev kostnadsfritt erbjuden kopplingsbyte till en specialkoppling som skulle lösa detta. Verkstadschefen var noga med att ge anvisningar till sin personal vilken typ av koppling som skulle beställas, ej den vanliga standard. Då jag hämtade bilen sa de att det var ett ganska stort jobb, fick nästan intrycket av att de även bytte svänghjul, men detta vet jag ej. Man får ju intrycket att Volvo vet att de har ett problem, varför tar man annars fram en specialkoppling. Sitter denna koppling som standard i nyare Volvo?
Kopplingsbytet har hjälpt och tickandet har försvunnit.
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]