- fre 10 aug 2007, 20:50
Innan jag gick och beställde min nya bil var det några saker som var viktiga:
1. Utsläpp av skit (koloxid, partiklar mm.) Bensin gick bort direkt, alternativen etanol, bi-fuel och diesel. Med tanke på hur ren etanolen är när man kör var det ju ingen match. Problemet är ju att även tillverkningen släpper ut skit. Vad tjänar miljön på att jag kör etanol när råvaran odlas med hjälp av dieseltrakotere, och den dessutom skall transporteras hit med hjälp av diverse fordon och båtar. Jag menar, etanol transporteras också i stora dieseldrivna tankbilar.
Ett stort minus för Bi-fuel är ju att den kan tankas på olika sorters gas, vet inte vilken som är vilken, men den ena sortens gas är ju precis lika skitig som bensin.
Dieseln släpper ut både mindre koloxid och med partikelfilter blir det ju helt rent.
Dessutom har jag kollat upp miljöalternativen för diesel (var det nån som trodde att det enbart fanns för bensinmotorer) RME och Paradiesel.
Dessa alternativ skall fungera i nyare dieselmotorer utan behov av någon konvertering. Dessutom vill ju staten att bolagen skall blanda i 5% RME i dieseln redan nu.
Min tanke med dieslen är alltså att så fort det finns möjlighet tanka RME eller Paradiesel i bilen.
Eftersom bränslecellsbilar inte finns nu, och kommer kosta mer än en CC8 när de kommer, så vann dieseln denna match.
2. Pris. CNG(Bi-fuel) är ganska billigt, och förbrukningen relativt låg. Bensin, svindyrt med tanke på vad bilarna drar, etanolen är visserligen billig, men försvann redan på punkt 1. Dieseln krigar de med här (vilket de gjort med bensinen också , den kostade som billigast 10.39/liter) och det är inte ovanligt att man vid vissa tillfällen kan tanka för 7.99/liter.
Skatten är ju en pina, vi kommer hamna strax under 8000SEK för våran 2.4D med automatlåda. Efter lite räknande kom vi fram till att med normala priser på bränslet(inte priskrigspriser utan som övriga landet) så kommer brytpunkten på 800 mil så länge partikelfilterpremien gäller, och ca 1300 utan premie. Eftersom vi idag har 2 bilar som vi totalt kör ca 2500mil/år så räknar jag med att dieseln som kommer bli huvudbilen körs minst 1500 mil/år. även denna rond till dieseln.
3. Hur ofta jag måste åka och tanka. Nu ligger (vanliga) macken visserligen på väg till jobbet, men det gör det inte roligare precis.
CNG-macken ligger bredvid vägen till jobbet, men kräver en 5 km omväg för att komma till.Dessutom, med en aktionsradie på i bästa fall 25 mil(om jag kör enbart gas) skulle jag få åka och tanka bilen i stort sett varje vecka(2 mil enkel resa till jobbet*MINST 5 dagar i veckan). Här försvann Bi-fuelen. Bensinbilarna jag har nu tankas i snitt 2 ggr/månad, alltså 4 tankningar/månad. Dieseln räknar jag med att jag behöver tanka 1 gång i månaden. Eftersom miltalet på den kvarvarande bensinsaren kommer minska räknar jag med att halvera antalet tanktillfällen och därmed alltså kostnaden för drivmedel i hushållskassan.
Alltså blev det en diesel, andrahandsvärde hade jag inte en tanke på, men det som har förts fram verkar ju logiskt om man tänker efter.
Jävlar vilket långt inlägg det blev, och det kanske inte riktigt är vad som står i trådrubriken, men det får stå vad det står.
Kör:
S40 2.0T - 98 med nya stötdämpare bak, ett heldagsjobb.
V70 2.4D Classic Momentum Automat -08