Tefem skrev:Frigge skrev:T6:an är en Dubbelturbo o inte en biturbo. Båda laddar lika mycket med andra ord.
Hmm, nä jag tror att T6:an har en liten snigel för låga varv och en lite större för högre varv, typ att dom jobbar sekventiellt. Det är därför T6:an drar bra på låga varv. Verkar konstigt att använda sig av två lika turbos med samma laddtryck på en radmotor, eller?
Som jag sett i Vadis principskiss så är det 2st lika turbos men som är mindre
för att få mindre roterande massa, som i sin tur ger snabbare respons då dom varvar upp snabbare (halva tiden mot en stor turbo).
Ett utdrag ur vadis:
Motorn har två turboaggregat, (sk biturbo), vilket ger motorn karaktäristiken hos en åttacylindrig motor. Den totala insugna luftmassan fördelas lika på dom båda turboaggregaten. Detta gör att tröghetsmassan blir mindre och därmed får man en snabbare momentökning, ca halva tiden mot en enkelturbo.
Hmm det var som tusan att man har en V8 under huven :D
Jag gillar motorn skarpt, brutal kraft när man behöver det!
sedan tyst fin gång när man glider i motorvägsfart.