Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SundanceKid
#1230429
Tänkte köpa laddare och fast kabel för att kunna ladda bilen smidigt ibland u der vintern. Kan nån länka till en lämplig? Går det montera kabel så jag slipper öppna motorhuven för att ansluta?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
av Jensi
#1230436
SundanceKid skrev:Tänkte köpa laddare och fast kabel för att kunna ladda bilen smidigt ibland u der vintern. Kan nån länka till en lämplig? Går det montera kabel så jag slipper öppna motorhuven för att ansluta?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Hej, japp de går. Finns även med dioder så man ser status. Röd, gul, grön. Från cteck. Min ligger vid vindrutetorkaren. Så det är bara att lägga laddaren på huven o plugga in. Köp inte för liten laddare bara för då tar de en evighet.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
#1230480
SundanceKid skrev:Ja typ så men vill inte ha den på huven.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Montera in en fast med uttag i fronten á la motorvärmare. Det blir snyggt och smidigt.
Kom ihåg att ALDRIG montera laddaren direkt på batteriet utan enbart via angivna anslutningar under motorhuven.
av calgot
#1230701
Jag kanske är kinkig men eftersom dieselvärmaren kräver extern laddning för att fungera när det är kallt och bilen inte tycker man kört tillräckligt länge sedan förra laddningen (verkar vara lite slumpmässigt) så tycker jag Volvo borde erbjuda ett fast ladduttag free of charge.
Såvitt jag vet står det ingenstans i förköpsinformationen om att motorvärmaren kräver ett visst körmönster för att fungera när det är kallt ute. Jag tycker det är för jävla dåligt rent ut sagt.

Är det någon därute som också haft problem med sin dieselvärmare och som fått Volvo att lösa problemet?
#1230702
calgot skrev:Jag kanske är kinkig men eftersom dieselvärmaren kräver extern laddning för att fungera när det är kallt och bilen inte tycker man kört tillräckligt länge sedan förra laddningen (verkar vara lite slumpmässigt) så tycker jag Volvo borde erbjuda ett fast ladduttag free of charge.
Såvitt jag vet står det ingenstans i förköpsinformationen om att motorvärmaren kräver ett visst körmönster för att fungera när det är kallt ute. Jag tycker det är för jävla dåligt rent ut sagt.

Är det någon därute som också haft problem med sin dieselvärmare och som fått Volvo att lösa problemet?
Det står att du skall köra minst lika länge som värmaren gått.
av calgot
#1230713
Xanthopteryx skrev:
calgot skrev:Jag kanske är kinkig men eftersom dieselvärmaren kräver extern laddning för att fungera när det är kallt och bilen inte tycker man kört tillräckligt länge sedan förra laddningen (verkar vara lite slumpmässigt) så tycker jag Volvo borde erbjuda ett fast ladduttag free of charge.
Såvitt jag vet står det ingenstans i förköpsinformationen om att motorvärmaren kräver ett visst körmönster för att fungera när det är kallt ute. Jag tycker det är för jävla dåligt rent ut sagt.

Är det någon därute som också haft problem med sin dieselvärmare och som fått Volvo att lösa problemet?
Det står att du skall köra minst lika länge som värmaren gått.
Var står det annat än i manualen?

Och kikar jag på min CTEK batterimonitor så sjunker laddnivån ca 3 ggr snabbare än den laddas när man kör sedan. Den gick inte igång i Åre när det var -25, trots att batteriet rimligen var hyfsat välladdat efter 65 mils körning. Jag köper att man kan behöva stödladda ibland men då ska möjligheten ingå (så hade jag kunnat koppla in den till eluttaget i Åre) och bilen ska ge indikation på att det kan behövas i förväg. Nej, jag tycker inte att den uppfyller de krav man kan ställa på funktion i en bil i denna prisklass.

Men detta är alltså något alla sväljer ner och är nöjda med? Eller är jag kinkig?
#1230720
calgot skrev:
Xanthopteryx skrev:
calgot skrev:Jag kanske är kinkig men eftersom dieselvärmaren kräver extern laddning för att fungera när det är kallt och bilen inte tycker man kört tillräckligt länge sedan förra laddningen (verkar vara lite slumpmässigt) så tycker jag Volvo borde erbjuda ett fast ladduttag free of charge.
Såvitt jag vet står det ingenstans i förköpsinformationen om att motorvärmaren kräver ett visst körmönster för att fungera när det är kallt ute. Jag tycker det är för jävla dåligt rent ut sagt.

Är det någon därute som också haft problem med sin dieselvärmare och som fått Volvo att lösa problemet?
Det står att du skall köra minst lika länge som värmaren gått.
Var står det annat än i manualen?

Och kikar jag på min CTEK batterimonitor så sjunker laddnivån ca 3 ggr snabbare än den laddas när man kör sedan. Den gick inte igång i Åre när det var -25, trots att batteriet rimligen var hyfsat välladdat efter 65 mils körning. Jag köper att man kan behöva stödladda ibland men då ska möjligheten ingå (så hade jag kunnat koppla in den till eluttaget i Åre) och bilen ska ge indikation på att det kan behövas i förväg. Nej, jag tycker inte att den uppfyller de krav man kan ställa på funktion i en bil i denna prisklass.

Men detta är alltså något alla sväljer ner och är nöjda med? Eller är jag kinkig?
Det räcker väl med manualen? Det är där man hittar all information om bilen.
Om all info skulle stå i förköpsinformationen så blir den ju tjock som en manual. Ja, det blir en manual helt enkelt...

Detta med att man skall köra lika länge osm värmaren gått gäller typ alla parkeringsvärmare.

Jag har aldrig, hittills åtminstone, haft problem. V90 2018.
Men jag vet att en del tidigare har haft problem med buggar i mjukvaran som gör att bilen larmar fel och/eller att bilen inte går ner i sparläge som det är tänkt. SÅ upplever du att det sötkar mycket så, hur länge sedan uppdaterades bilen?
Hur mår batteriet? Kan det ha varit dåligt fårn början?
av calgot
#1230722
Xanthopteryx skrev: Det räcker väl med manualen? Det är där man hittar all information om bilen.
Om all info skulle stå i förköpsinformationen så blir den ju tjock som en manual. Ja, det blir en manual helt enkelt...

Detta med att man skall köra lika länge osm värmaren gått gäller typ alla parkeringsvärmare.

Jag har aldrig, hittills åtminstone, haft problem. V90 2018.
Men jag vet att en del tidigare har haft problem med buggar i mjukvaran som gör att bilen larmar fel och/eller att bilen inte går ner i sparläge som det är tänkt. SÅ upplever du att det sötkar mycket så, hur länge sedan uppdaterades bilen?
Hur mår batteriet? Kan det ha varit dåligt fårn början?
Bilen är köpt begagnad (XC90 2017) och har gått 2000 mil.. den är på service nu, dom skulle kolla batteriet. Kan ju vara så enkelt.
Den servades i december men fick ingen mjukvaruuppdatering (det ingick tydligen inte i den typen av service).

Har haft extremt dåliga erfarenheter av dieselvärmare sen tidigare så jag kanske är extra känslig. Tycker ändå att det är uselt att bilen inte kan säga till i förväg när batterispänningen blir för dålig för att värmaren ska fungera, jämfört med all annan elektronik i bilen känns det som en lätt sak.

Om man köper motorvärmare som extrautrustning och den kräver vissa förutsättningar för att fungera när det är minusgrader så borde det nämnas i förköpsinformationen, alternativt bör det finnas möjlighet att uppfylla förutsättningarna utan att betala ytterligare pengar (för batteriladdare och installation av uttag). Tycker jag. Men jag är, som sagt, kanske kinkig. Och jag kanske har ett dåligt batteri.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]