Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Jag håller som du vet inte med om att man flyttar utsläppen.
Det går inte att tillverka ström heller utan att det påverkar miljön. Olika hur mycket, beroende på hur strömmen tillverkas, men påverkar gör det. Fast inte där bilen är, oftast.

Ska bli intressant att se hur batterifrågan ska lösas, om den nu blir löst. Dagens kända fyndigheter av litium räcker ju inte till om alla ska ha elbil. Det vet man med säkerhet redan, baserat på dagens batteriteknik. Olika idéer finns om hur tröttkörda batterier ska hanteras, men egentligen vet ingen det heller. Vi får hoppas det inte blir om med kärnkraftsavfallet, för det verkar olika instanser kunna tjafsa om så länge att de inte löst frågan förrän radioaktiviteten klingat av så till den grad att man kan ha det under sängen.

Det där med att försörja laddstolparna är också en fråga som blir knepig på en del ställen. I industriområden, där ingen som inte jobbar vill stå, går det oftast lätt. Det finns redan rejäl matning till transformatorstationerna i sådana områden. Men det finns gott om andra områden, dit folk vill köra och stå ett tag, men där det definitivt inte finns tillräcklig kapacitet för mer än långsam laddning, i bästa fall.

Bränslecell är inte så dumt som man kunde tro en gång i tiden, när de bara användes i rymdfarkoster.

Att åka kollektivt kan ju gå, så länge man flyttar sig själv. Men bagaget är inte lätt att få med sig. Det finns ju en anledning till att just kombibilar är så populära i Sverige. I och med tänket om minimilöner som ska gå att leva någorlunda gott på får vi inte råd att hålla oss med närbutiker där kundunderlaget är litet, så vi behöver ofta färdas för långt för att det ska vara realistiskt att gå och bära det vi köper. Eller så får vi åka till butiken så många gånger att det blir tramsigt på det viset. Jag tror också att sättet vi lever våra liv på behöver ändras. Det har ju ändrats av det faktum att vi i ett knappt sekel kört mycket bil med förbränningsmotorer, så det är inte alls konstigt om det behöver ändras när vi inte ska göra det längre.
Inte helt utan att påverka miljön nej, men sätter att producera ström i Sverige innebär ju väldigt små utsläpp. I hela världen växer också andelen fossilfritt/förnybart snabbt. Vet inte om det här är tråden att debattera allt det igen. Jag konstaterade bara att jag är av annan uppfattning än dig där.

Lithium är ingen bristvara. Det finns så det skulle räcka väldigt lång tid. Det är ett av de vanligaste grundämnena på jorden.
Bränslet till bränsleceller är antingen fossilt eller ska tillverkas med el. (rätt mycket el..) För t.ex energilagring tror jag det kan komma att bli vettigt, men inte i bilar.

Den största förändringen i vårat sätt att resa och använda bilar tror jag kommer när självkörande bilar slår igenom på riktigt. Det säger alla biltillverkare sker relativt snart. Det handlar om 5-7 år på sin höjd tills det sägs finnas level5-bilar till försäljning. Tänk er enkelheten med att vara med i en bilpool med sånna bilar... Bilarna kan åka och plocka upp en, och man behöver aldrig leta parkering.
Även om många gillar att äga bil tror jag även många skulle tycka det sättet att använda bil på var okej.
Kanske också gör det enklare att i en familj klara sig på en bil istället för två.

Nu blev det lite offtopic ändå... :-o
I Sverige har vi en elproduktion som släpper ut förhållandevis lite i atmosfären. De miljövärden som förstörs vid utbyggnaden av älvar kan man ha många åsikter om, men skitar ner luften gör de i alla fall inte i någon större utsträckning. Det gör inte kärnkraften heller, men den har ju sin fråga om lagringen av utbränt bränsle att ta i. Miljöpåverkan vid batteritillverkningen är heller inte att leka med, icke att förglömma.

Men elbilar kommer naturligtvis inte att bli enbart ett svenskt fenomen, och så miljöanpassad är inte elproduktionen i många andra länder. Även om vi är oss själv närmast kan man knappast vara så egoistisk att det går att helt bortse från detta faktum.

Huruvida tillgången av främst litium och kobolt kommer att bli ett problem eller ej tvistar de lärde om. Det är tydligen också rätt stor skillnad på litium som finns och litium som är realistiskt brytvärd. Den som lever får se.

Oavsett är det förstås naivt att tro att det är problemfritt att övergå från att köra på petroleumprodukter till el. Om inte annat kan vi lära av historien, för det var ingen som såg några av de problem vi är väl bekanta med idag, när bilen började införas i någon nämnvärd utsträckning för ett sekel sedan.
Ser rätt ljust på framtiden gällande omställningen, men visst, den som lever får se. :)

Första batterifabriken i Sverige blir förresten inte Northvolt som det verkar, utan en i Göteborg.. Torslanda.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -torslanda

Ska stå klar redan under året! Dock inte i närheten så stor som Northvolt. Men täcker kanske Volvos behov innan Northvolt står klar.
joel80 skrev:I
Lithium är ingen bristvara. Det finns så det skulle räcka väldigt lång tid. Det är ett av de vanligaste grundämnena på jorden.
Som vanligt finns inga problem på horisonten för batteriförespråkarna, men

Lithium väl inte extremt vanlig utan kommer först på plats 25, dessutom är det en alkalisk metall som reagerar extremt lätt, man måste tex förvara den skyddad från luft och vatten, den är därför naturligt upplösst och utspädd i tex havsvattnet, de få ställen där den är koncentrerad nog för att brytas är få, inte så stora och ligger tex i nationalparker i Chile, Peru och Bolivia. Där ligger 75% av jordens brytbara förråd. De internationella gruvbolagen vill ju gärna få till regimskifte i de områdena så man kan avskaffa skyddet som nationalparker innebär idag.

Redan idag är det ju problem att få fram lithium för alla vill ha ett 50 grams 25 Wh lithiumbatteri i mobilen, skala upp de till att alla vill ha 500 kg 100.000 Wh batteri i sin elbil som en Tesla har.
Efterfrågan ökar priset på metallen vilket gör den prisvärd att bryta även i länder med mer hållbar gruvhållning.

Det är en klassisk elbilsmyt att lithium på nått vis skulle vara en bristvara.

DET HAR ÄVEN hävdats att litium bara finns i begränsad mängd på ett fåtal ställen i världen. Det verkar inte stämma. Sant är att Chile, Australien, Kina och Argentina i dag står för nästan 95 procent av världens produktion av litium och att den största kända tillgången finns i saltöknen Salar De Uyuni i Bolivia. Men litium kan utvinnas både genom gruvdrift, i till exempel vårt svenska urberg och, som i de sydamerikanska länderna, från uttorkade saltsjöar som blivit saltöknar.

Enligt uppgifter från Finlands radio Yle har landet Europas största förekomst av litium. Fyndigheterna finns i Mellersta Österbotten i Kaustby, Kronoby och Karlebytrakten. I Sverige har det bland annat gjorts provborrningar efter litium utanför Sundsvall, och tidigare har litium brutits i liten skala i Varuträsk utanför Skellefteå.

Deutsche Bank skriver i sin rapport att de kända tillgångarna av litium är tillräckliga för att täcka behovet i 600 år. Bankens analytiker varnar i stället för risken att antalet nya prospekteringar till följd av den senaste tidens stigande priserna kan leda till ett överutbud av litium.

Priserna på litiumkarbonat steg med drygt 40 procent under årets första kvartal, under hela 2015 steg priset med 28 procent.

Magnus Ericsson på Raw Material Group är inte orolig över någon framtida brist på litium.

– Nej, det är mest en prisfråga, att det ska vara värt att börja prospektera efter litium och bygga nya gruvor, säger han.

Risken är, enligt Pär Weihed, framförallt geopolitisk.

Skulle inte frihandeln fungera, som fallet var med sällsynta jordartsmetaller för några år sedan då Kina införde exportrestriktioner, då kan det uppstå en brist, säger han.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/d ... itiumland/
joel80 skrev:Efterfrågan ökar priset på metallen vilket gör den prisvärd att bryta även i länder med mer hållbar gruvhållning.

Det är en klassisk elbilsmyt att lithium på nått vis skulle vara en bristvara.

DET HAR ÄVEN hävdats att litium bara finns i begränsad mängd på ett fåtal ställen i världen. Det verkar inte stämma. Sant är att Chile, Australien, Kina och Argentina i dag står för nästan 95 procent av världens produktion av litium och att den största kända tillgången finns i saltöknen Salar De Uyuni i Bolivia. Men litium kan utvinnas både genom gruvdrift, i till exempel vårt svenska urberg och, som i de sydamerikanska länderna, från uttorkade saltsjöar som blivit saltöknar.

Enligt uppgifter från Finlands radio Yle har landet Europas största förekomst av litium. Fyndigheterna finns i Mellersta Österbotten i Kaustby, Kronoby och Karlebytrakten. I Sverige har det bland annat gjorts provborrningar efter litium utanför Sundsvall, och tidigare har litium brutits i liten skala i Varuträsk utanför Skellefteå.

Deutsche Bank skriver i sin rapport att de kända tillgångarna av litium är tillräckliga för att täcka behovet i 600 år. Bankens analytiker varnar i stället för risken att antalet nya prospekteringar till följd av den senaste tidens stigande priserna kan leda till ett överutbud av litium.

Priserna på litiumkarbonat steg med drygt 40 procent under årets första kvartal, under hela 2015 steg priset med 28 procent.

Magnus Ericsson på Raw Material Group är inte orolig över någon framtida brist på litium.

– Nej, det är mest en prisfråga, att det ska vara värt att börja prospektera efter litium och bygga nya gruvor, säger han.

Risken är, enligt Pär Weihed, framförallt geopolitisk.

Skulle inte frihandeln fungera, som fallet var med sällsynta jordartsmetaller för några år sedan då Kina införde exportrestriktioner, då kan det uppstå en brist, säger han.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/d ... itiumland/
Intressant att man räknar på följande siffror. ”Förra året såldes, enligt Deutsche Banks siffror, sammanlagt 3,7 miljoner nya el- och hybridbilar i världen. Den siffran väntas öka till över 16 miljoner 2025. Även efterfrågan på eldrivna cyklar ökar kraftigt, bland annat i Kina. 16 miljoner är ju en minmal del av världens 1 miljard bilar som rullar idag, man utgår ju från att elbilen bara är en liten marginalprodukt och då räcker det länge, det skulle ju vara en helt annan femma om vi skulle byta ut 1 miljard bilar, och producera några hundra miljoner ellastbilar, elbussar och så några hundra mijoner lithiumbatteribankar för hushåll också.

Min laptop har ett 50 Wh batteri, köper jag en elbil vill jag i alla fall ha ett 50 kWh batteri i bilen, dvs jag kommer 1000 dubbla min lihiumkonsumption, köper jag dessutom en batterbank till mina solsceller så 2000 dubblar jag min konsumption. Gör alla som jag och går över till batteridrift så får gruvdriften gasa på rejält om man ska 2000 dubbla sin produktion.
Håller med om att dom räknar lågt.. I värsta fall (och om elbilsrevolutionen går så fort som jag tror) kanske det bara räcker i 2-300 år. Eller om vi ska tro att allt blir eldriven extremt snabbt.. Kanske bara 50 år...?
Vi får hoppas man kommer på andra sätt att lagra energi på ett halvt århundrade.. Eller ett par århundraden... Hur nu utvecklingen går.
Senast redigerad av 2 joel80, redigerad totalt 0 gång.
Håller med om att dom räknar lågt.. I värsta fall (och om elbilsrevolutionen går så fort som jag tror) kanske det bara räcker i 2-300 år.
Vi får hoppas man kommer på andra sätt att lagra energi på ett par århundraden. ;)
joel80 skrev:Inte helt utan att påverka miljön nej, men sätter att producera ström i Sverige innebär ju väldigt små utsläpp. I hela världen växer också andelen fossilfritt/förnybart snabbt. Vet inte om det här är tråden att debattera allt det igen. Jag konstaterade bara att jag är av annan uppfattning än dig där.

Bränslet till bränsleceller är antingen fossilt eller ska tillverkas med el. (rätt mycket el..) För t.ex energilagring tror jag det kan komma att bli vettigt, men inte i bilar.

Den största förändringen i vårat sätt att resa och använda bilar tror jag kommer när självkörande bilar slår igenom på riktigt. Det säger alla biltillverkare sker relativt snart. Det handlar om 5-7 år på sin höjd tills det sägs finnas level5-bilar till försäljning. Tänk er enkelheten med att vara med i en bilpool med sånna bilar... Bilarna kan åka och plocka upp en, och man behöver aldrig leta parkering.
Även om många gillar att äga bil tror jag även många skulle tycka det sättet att använda bil på var okej.
Kanske också gör det enklare att i en familj klara sig på en bil istället för två.

Nu blev det lite offtopic ändå... :-o
Tveksamt att bilintresserade skulle vara speciellt intresserade av att åka runt i en bil som kör av sig själv. Inget jag drömmer om, så länge man kan köra så kör man själv, punkt slut. Åka bil får ointresserade Svensson ägna sig åt!!
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 24

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]