- fre 02 feb 2018, 20:15
#1230261
Ska bli intressant att se hur batterifrågan ska lösas, om den nu blir löst. Dagens kända fyndigheter av litium räcker ju inte till om alla ska ha elbil. Det vet man med säkerhet redan, baserat på dagens batteriteknik. Olika idéer finns om hur tröttkörda batterier ska hanteras, men egentligen vet ingen det heller. Vi får hoppas det inte blir om med kärnkraftsavfallet, för det verkar olika instanser kunna tjafsa om så länge att de inte löst frågan förrän radioaktiviteten klingat av så till den grad att man kan ha det under sängen.
Det där med att försörja laddstolparna är också en fråga som blir knepig på en del ställen. I industriområden, där ingen som inte jobbar vill stå, går det oftast lätt. Det finns redan rejäl matning till transformatorstationerna i sådana områden. Men det finns gott om andra områden, dit folk vill köra och stå ett tag, men där det definitivt inte finns tillräcklig kapacitet för mer än långsam laddning, i bästa fall.
Bränslecell är inte så dumt som man kunde tro en gång i tiden, när de bara användes i rymdfarkoster.
Att åka kollektivt kan ju gå, så länge man flyttar sig själv. Men bagaget är inte lätt att få med sig. Det finns ju en anledning till att just kombibilar är så populära i Sverige. I och med tänket om minimilöner som ska gå att leva någorlunda gott på får vi inte råd att hålla oss med närbutiker där kundunderlaget är litet, så vi behöver ofta färdas för långt för att det ska vara realistiskt att gå och bära det vi köper. Eller så får vi åka till butiken så många gånger att det blir tramsigt på det viset. Jag tror också att sättet vi lever våra liv på behöver ändras. Det har ju ändrats av det faktum att vi i ett knappt sekel kört mycket bil med förbränningsmotorer, så det är inte alls konstigt om det behöver ändras när vi inte ska göra det längre.
joel80 skrev:Jag håller som du vet inte med om att man flyttar utsläppen.Det går inte att tillverka ström heller utan att det påverkar miljön. Olika hur mycket, beroende på hur strömmen tillverkas, men påverkar gör det. Fast inte där bilen är, oftast.
Ska bli intressant att se hur batterifrågan ska lösas, om den nu blir löst. Dagens kända fyndigheter av litium räcker ju inte till om alla ska ha elbil. Det vet man med säkerhet redan, baserat på dagens batteriteknik. Olika idéer finns om hur tröttkörda batterier ska hanteras, men egentligen vet ingen det heller. Vi får hoppas det inte blir om med kärnkraftsavfallet, för det verkar olika instanser kunna tjafsa om så länge att de inte löst frågan förrän radioaktiviteten klingat av så till den grad att man kan ha det under sängen.
Det där med att försörja laddstolparna är också en fråga som blir knepig på en del ställen. I industriområden, där ingen som inte jobbar vill stå, går det oftast lätt. Det finns redan rejäl matning till transformatorstationerna i sådana områden. Men det finns gott om andra områden, dit folk vill köra och stå ett tag, men där det definitivt inte finns tillräcklig kapacitet för mer än långsam laddning, i bästa fall.
Bränslecell är inte så dumt som man kunde tro en gång i tiden, när de bara användes i rymdfarkoster.
Att åka kollektivt kan ju gå, så länge man flyttar sig själv. Men bagaget är inte lätt att få med sig. Det finns ju en anledning till att just kombibilar är så populära i Sverige. I och med tänket om minimilöner som ska gå att leva någorlunda gott på får vi inte råd att hålla oss med närbutiker där kundunderlaget är litet, så vi behöver ofta färdas för långt för att det ska vara realistiskt att gå och bära det vi köper. Eller så får vi åka till butiken så många gånger att det blir tramsigt på det viset. Jag tror också att sättet vi lever våra liv på behöver ändras. Det har ju ändrats av det faktum att vi i ett knappt sekel kört mycket bil med förbränningsmotorer, så det är inte alls konstigt om det behöver ändras när vi inte ska göra det längre.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.