Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DufuS112
En varm sommardag som denna är det ju inget ovanligt att motorfläkten står på och surrar en stund efter körning. Men idag möttes jag av att även kupéfläkten stod å blåste när jag kom tillbaka till bilen efter 1 timma!!Reagerade först på att motorfläkten fortfarande blåste efter en timme, men blev än mer förvånad när även kupéfläkten blåste!! Någon som vet om detta är nåt fel eller en finess!! :roll:

Tacksam för svar!
mvh/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Läs instruktionsboken så får du svar på mycket, eller ännu hellre, sök i forumet.. :-)

Det är fullt normalt att fläkten går i 7minuter efter 50minuters stillastående för att blåsa bort eventuell kondens i ventilationen så det inte skall ligga där och dra till sig bakterier och skit.

/Martin
av DaAddez
Ja man blir lika paff varje gång man sätter sig i bilen o de e värsta draget i bilen..
Användarvisningsbild
av DufuS112
Ja, passade på å läsa nu innan jag såg era svar! Tack ändå!! ;) men fan...man blir ju lite orolig innan man vet nåt....!
Användarvisningsbild
av SE6M
Gäller denna funktion även om man kört UTAN kylkompressorn inkopplad ?

(Jag åker ofta med ACC'n i ECONOMI-läge, så komrpressorn inte skall behöva jobba så mycket, har för mig att jag kört i detta läget då min kupéfläkt startat av sig själv efter en stund, men jag är inte 100% säker om jag kört i ECONOMI eller AUTO-läge)

/Mats med S80 MY-00 (står ingen i min manual om denna finess)
Användarvisningsbild
av DufuS112
SE6M skrev:Gäller denna funktion även om man kört UTAN kylkompressorn inkopplad ?

(Jag åker ofta med ACC'n i ECONOMI-läge, så komrpressorn inte skall behöva jobba så mycket, har för mig att jag kört i detta läget då min kupéfläkt startat av sig själv efter en stund, men jag är inte 100% säker om jag kört i ECONOMI eller AUTO-läge)

/Mats med S80 MY-00 (står ingen i min manual om denna finess)
Kan inte svara på din fråga, då jag själv alltid kör i AUTO-läget! Men så här står det i min manual "Approximately 50 minutes after the ignition is turned off, the blower may come on automati-cally, and run for seven minutes, to remove condensation in the A/ C evaporator."
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Idag när jag skulle gå in i bilen så var fläkten på fullt blås, det lär som en jetmotor som susade när man stod utanför bilen :wink: :lol:

/Kalle
Användarvisningsbild
av Mr_Biddlesmooth
Händer det här hela tiden eller bara när det behövs, för jag kan inte minnas att jag någonsin varit med om detta fenomenet.
av JK24T
Bara när det är fukt i ventilationen.... hade varit ganska kasst i -20C..

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]