Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Större delen av laddningen sker med långsam laddning under natten. För många i stan blir det på sånna stolpar.

Det är stor skillnad på olika laddplatser. Det man främst sätter upp i Stockholm och andra städer är för att folk ska kunna ladda när dom är parkerade. Alltså t.ex där dom bor... Hemmaladdning....

Sen kommer det en och annan snabbladdare också. Men det behövs inte fler sånna än det finns bensinpumpar om de blir så snabba som bilbolagen lovat framöver. (150-300kw)
joel80 skrev:Vet inte riktigt vem du menar ska sätta upp laddstolpar. Ska det ske med skattepengar i den mån att det ska drivas av kommunen/staten? Eller av parkeringsbolagen för deras vinster på p-avgifter?
Ja, eftersom kommunen "äger" gatorna så är det bara kommunen som får sätta upp laddstolpar där. Dessutom har de resurserna.
"Med skattepengar", ja givetvis, men naturligtvis skall det hela gå med vinst i slutänden.
Det är trots allt kommunens ansvar att bygga och underhålla infrastrukturen i "gatumiljön".
Parkeringsavgifterna går direkt* till kommunen. Parkeringsvakterna jobbar på uppdrag av kommunen, de övervakar att parkeringsbestämmelserna följs. Det mesta av deras intäkter (felparkeringsavgifter) går till kommunen.
joel80 skrev:Solna har börjat fått lite stolpar nu...
Tycker du?
För att det skall fungera att använda en elbil i vardagen måste det gå att ladda nära där man bor.
Att åka till MoS för att ladda är inte realistiskt. Jag har f.ö. aldrig sett någon laddplats där, de måste vara i andra änden av parkeringshuset i förhållande till var vi parkerar (nära mataffärerna).
joel80 skrev:Det är stor skillnad på olika laddplatser. Det man främst sätter upp i Stockholm och andra städer är för att folk ska kunna ladda när dom är parkerade. Alltså t.ex där dom bor... Hemmaladdning....
Sådana saknas alltså helt i Solna.

*Försäljningsställena får en del av intäkterna från periodmärkena, men det är så lite att endast en bensinmack säljer dessa numera. I princip måste man ta bilen för att köpa periodmärke och vid månadsskiftet november/december gick det inte att uppbringa kvartalsmärken p.g.a. strul med tryckeriet.
Stockholm Stad upplåter sin mark för laddare. Man kan anmäla sitt intresse om man vill sätta upp ett antal laddstolpar och dom har nån karta där de anser att det är mest intressant att börja.
Stockholms stad öppnar för etablering av fler laddgator. Den här kartan http://194.71.132.77/utpekadeladdplatserkartan/ visar platser staden tycker är särskilt lämpliga. Platserna har granskats av Stockholms stads förvaltningar med avseende på bland annat skötsel, framkomlighet och långsiktighet.

Som aktör kan du anmäla intresse för max 10 platser vid ett tillfälle. Vartefter dessa är i drift kan du anmäla intresse för ytterligare platser. En plats motsvarar antingen en laddgata bestående av flera laddare, eller en fristående snabbladdare.

Den som ansöker om att få sätta upp laddplatser på gatan står för installation samt drift och underhåll av laddarna. Staden ansvarar för och bekostar skyltningen. Laddare som placeras på gatumark måste vara tillgängliga för alla att använda.
http://www.stockholm.se/laddgator

Solna Stad verkar inte vara lika framåt än så länge. Även om det säkert finns många som har parkeringar med egen stolpe eller motorvärmarkontakt som inte syns över kartan på offentliga stolpar. (Men det hjälper ju inte dig speciellt...)

I MoS finns än så länge 16 platser för elbilar. Laddplatserna sitter på plan P-1 och P-2 nära ingång B.
Köra till jobbet, och hem igen, skulle jag kunna göra med en elbil. Om den går 7-8 mil på en laddning. Även på vintern. Hemma har jag inga problem med att ladda. Jag har redan uttag för både 230 V och 400 V, både på boningshuset och på trädgårdsboden, så att ladda via dem, eller via någon speciell laddlåda, som jag då skulle behöva installera, det låter sig göras. Inga ändringar i det normala livet för det.

Men så ska jag ta mig till flygplatsen då och då. Det är 20 mil, enkel resa. Som det ser ut idag finns det ingen laddning där jag brukar parkera. Man kan ju heller inte gärna stå vid en stolpe i två veckor heller, för att ladda så det går att komma hem igen. Att leta upp en laddplats längs vägen låter sig förstås göras, men då pratar vi om längre tid för att komma hem. Eller så krävs det en räckvidd på drygt 40 mil, även på vintern, och även inberäknat att bilen stått utan laddning, med halvtomt batteri, några veckor före hemfärden.

Sen kommer vi till husvagnen. Även de bästa elbilarna idag, typ Teslas SUV, orkar inte mer än 20 mil med en husvagn bakom. Det är ingenting när man kör iväg med en vagn. Utöver detta kör jag ofta till ställen där det inte finns ström alls, långt mindre något som orkar ladda en elbil. Att göra som en Teslacampare, köra till campingen med vagnen, och sen ner i en avskild hörna och stödladda med medhavt elverk, innan bilen orkade gå till en riktig laddare, känns varken speciellt lockande eller miljövänligt.
Det kommer att dröja ett bra tag innan en någorlunda överkomlig elbil går att använda till sånt här.

Summeringen är att om jag skulle köra elbil idag, skulle jag behöva både elbilen och den bil jag redan har. Visserligen skitar det ner mindre där jag kör med elbilen (den lortar ju ner någon annanstans, där strömmen genereras) än med dieseln, men att tillverka ytterligare en bil kostar också på miljökontot. En hybridbil är ju en given lösning på det här, men för att de ska vara rimligt intressanta behöver alla vardagliga resor gå på el. Det är knappt idag.

Utvecklingen pågår givetvis, men idag kan jag konstatera att om jag ska köra elektriskt får jag antingen ändra på livet, eller ha en bil till, en som jag faktiskt kan använda.
De flesta flygplatser har stolpar man får stå vid på sina långtidsparkeringar.

Det finns några bilar, och är på väg fler, som kan klara dina 20 mil. Men precis som mig som har dagsresor på runt 35 mil förstår jag om du är tveksam.

Jag har funderar fram och tillbaka på Huyndai Ioniq. Den klarar ca 20 mil på vintern.. mer på sommaren. Såg ett vintertest där den där norrmannen kom drygt 20 mil i -4. Men då låg har i också för sig på många norska vägar och höll 80-90km/h. I 110km/h skulle det säkert under vintern minska till 16-17 mil. Så jag väntar på nästa version.. eller om det kommer nått annat.
Hyundai Kona Electric t.ex.. ska gå att börja beställa kring sommaren. Med största batteriet ska den klara det dubbla av vad Ioniqen nu klarar.. Alltså kring 40 mil... säkert får man dra av 5 mil vintertid i snabb hastighet.

Skulle den få dragkrok och kunna klara upp mot 20 mil med vagn på skulle jag acceptera det. Kan ta 30 minuters paus efter 2-2,5 timmes körning. Nästan alla campingar jag varit på har haft ström. Var campar du?
Att glida in på campingar med elbil skulle lätt vara värt att ta en paus o ladda under resan.. pausar vi ändå troligen måste ta tidigare än vi måste ladda... om/när man nu klarar upp mot 20 mil.

För många tror jag som du säger en hybrid kan funka, där man har upp mot 10 mils räckvidd och där bilen inte har några restriktioner på el (typ som Passaten som inte går på el i minusgrader eller så..) och med skapligt stark elmotor, inte futtiga 70-80hk som i Volvos nuvarande.
apersson850 skrev:Utvecklingen pågår givetvis, men idag kan jag konstatera att om jag ska köra elektriskt får jag antingen ändra på livet, eller ha en bil till, en som jag faktiskt kan använda.
Ingen vågar ju säga det men det kan ju vara det som är lösningen, att vi inte kan fortsätta leva som vi gör idag utan vi får anpassa oss. Jag får sluta dra tunga släp med bilen, du får sluta dra husvagn och Joel får lägga av att jobbpendla 35 mil.

vi har kanske en övertro på att tekniken kan ändra allt, när det istället är vi som ska ändra oss.
För den som vill byta idag (och inte har miljonen för Teslan eller 800k för Jaguar I-PACE) stämmer det som du skriver VolvoB20. Idag är det ingen elbil ute på marknaden för vettiga pengar som kan dra en husvagn. Jobbpendla 35 mil kan funka med vissa nuuvarande, under förutsättning att jag kan ladda under dagen. Hyundai Ioniq som jag tjatar om klarar ca 20 mil på vintern. Kan jag hitta en stolpe under dagtid (ofast kan jag det med hybriden, men inte alltid. hinner jag få i mer än tillräkligt för hemresan under min arbetsdag. Hittar jag ingen stolpe är jag tvungen att stanna en kvart på väg hem.

Den snabbladdar rätt snabbt så man får i ca 10 mil på 15 minuter.
Men jag skulle så gärna vilja slippa den delen. Det skulle funka om jag inte gjorde resor på över 30 mil så ofta som jag gör. Men nu jobbpendlar jag typ 2 dagar i veckan och min förhoppning är att om ett knappt år när jag ska byta bil kunna hitta en elbil som tar sig t.o.r även om jag inte kan ladda under dagen.

Är rätt spänd på att se vad Volvo tar fram till nästa år.. Kanske blir det värt att förlänga nuvarande leasing och vänta in den. Där förutsätter jag nästan dragkrok.. det är ju en Volvo!

Jag tror att de som vill vara tidigt med på tåget behöver ändra vissa delar, men att det inom några år inte krävs någon nämnvärd förändring hos användaren, annat än till det positiva. (slippa åka o tanka t.ex.)
Att äga en elbil och flytta till ett nybyggt flerbostadshus i Jönköping är inte så smidigt, kommunen jobbar med något som kallas Grön resplan. Det innebär att byggherren slipper bygga parkeringsplats till varje lägenhet det räcker exempelvis med att det finns en busshållplats i närområdet så kan man minska antalet p-platser, eller kan man ansluta huset till en bilpool så får man minska antalet p-platser. Så jag tror inte det blir så enkelt att ladda sin elbil när man sover :wink: Och detta är inget unikt för Jönköping utan att många kommuner vill minska massbilismen oavsett drivmedel för bilar tar för stor plats i staden. I Stockholm är man inne på att ta bort möjligheten till boendeparken för de som flyttar till nybyggda bostäder, parkeringen ska vara på tomtmarken inte på gatan.
Ja att man motarbetar bilen på många ställen är inte ovanligt.. :/
Det påverkar såklart även elbilen.

Hur tycker ni man bäst ska lösa problematiken med laddplats för flerfamiljsboende? Tycker ni staten/kommunen ska ha tvingande regler för hyresvärdar? Eller är det kommunen som bör fixa på gatan om ingen privat aktör nappar?
Mwi skrev:Att äga en elbil och flytta till ett nybyggt flerbostadshus i Jönköping är inte så smidigt, kommunen jobbar med något som kallas Grön resplan. Det innebär att byggherren slipper bygga parkeringsplats till varje lägenhet det räcker exempelvis med att det finns en busshållplats i närområdet så kan man minska antalet p-platser, eller kan man ansluta huset till en bilpool så får man minska antalet p-platser. Så jag tror inte det blir så enkelt att ladda sin elbil när man sover :wink: Och detta är inget unikt för Jönköping utan att många kommuner vill minska massbilismen oavsett drivmedel för bilar tar för stor plats i staden. I Stockholm är man inne på att ta bort möjligheten till boendeparken för de som flyttar till nybyggda bostäder, parkeringen ska vara på tomtmarken inte på gatan.
Typexemplet på detta är Hammarby Sjöstad. Där får många gatuparkera uppe på Hammarbyhöjden. ??:-/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 24
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]