Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej har problem med min 745 som jag bytt motor i . - orginal motor var b230f men när jag köpte var det b234f i den och nu b200f. bilen är 1992 regina.
här kommer lite frågor.
- behöver jag byta boxar?
- bilen går ej bra ibland går den stadigt på tomgång ca 900 rpm ibland går den på ca 1100 ibland går den på 500-300 ca.
- kopplar ur lmm och inget förändras.
-varv över 2000 går den bra.
- går ibland stadigt på 900 rpm och sen börjar gå dåligt och ner till ca 300/500 rpm. dränker den sig??
- lamda verkar fungera.
Sitter det hela Bendix systemet? Eller bara Regina (bränslesystemet). Tändsystemet (Rex) är nog den svaga punkten. Både Bosch och Bendix fungerar på liknande sätt men du kan nog inte blanda systemen. Vissa komponenter är samma men några är totalt olika.
Men misstänker att de kan iaf ha med lmm o göra kopplar jag ur den händer inget. Går lika skit så provade beställa en ny. De e ju den där regina med blå stöpsel så undrade ifall man kan kanske kontrollmäts den på något sätt?
Vanligaste felet när Bendix strular är nog att vakuumslangen till MAP-givaren är sprucken. Som 2-a kommer nog tändspolen. Alternativt tempgivaren, den som sitter i stället för luftmassa givaren.
lennarte skrev: Idag, 13:41 Vanligaste felet när Bendix strular är nog att vakuumslangen till MAP-givaren är sprucken. Som 2-a kommer nog tändspolen. Alternativt tempgivaren, den som sitter i stället för luftmassa givaren.
När jag drar av vakuum slangen till dendär boxen så börjar den gå betydligt sämre... Men kopplar jag ur själva luft temp så bryr den sig ej.
Volvo car UX

Ni tror inte det blir ännu segare eller buggi[…]

Ja, det är möjligt att sätta i en s[…]

Växelväljare service erfordras

P083087 borde vara TCM-P086087 Volvo Volvo DTC TC[…]

Någon som vet hur jag lossar slangarna till […]