Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#122978
Hej! Har precis blivit ägare till en V40 T4 -98.
Nu är det så här att motorn dör när jag står på tomgång
och sätter på ac:n. även på morgonen när jag ska åka till jobbet
så har den problem att hålla sig vid liv till en början vid tomgång.
Har sökt i forumet men inte blivit klokare,
många pratar om tomgångsmotoren.
Snälla Hjäp å tips tack!
Senast redigerad av 1 Twistes Mister, redigerad totalt 0 gånger.
av Twistes Mister
#123018
Twistes Mister skrev:Kan ju tillägga att batteriet är nytt.
Har kollat runt en hel del nu och det verkar som att det är
rengöring av spjällhus och tomgångsmotor som gäller.
Men vad har d att göra med Ac/Ecc???
av Twistes Mister
#123060
Twistes Mister skrev:
Twistes Mister skrev:Kan ju tillägga att batteriet är nytt.
Har kollat runt en hel del nu och det verkar som att det är
rengöring av spjällhus och tomgångsmotor som gäller.
Men vad har d att göra med Ac/Ecc???
Nähä ingen klok människa som kan hjälpa mig?
Användarvisningsbild
av vetten
#123109
Tomgångsmotorn har till uppgift att hålla motorn vid ett så jämnt och förutbestämt varvtal på tomgången som möjligt när AC/ACC-n slår till så går ju motorn lite tyngre med följd att motorn vill gå ner i varv pga. den högre belastningen och då ska tomgångsmotorn justera detta, om då tomgångsmotorn går trögt så hinner den inte med att kompensera och därav vill motorn stanna. Tomgångsmotorn består av en vridbar slid som styrs elektriskt fram och tillbaks, vad som brukar vara är att sliden blir skitig (sotbelagd) när du väl tagit bort den från bilen så tror jag att du ser vad jag menar, bara att göra ren med T-röd eller nåt liknande medel sen kan du ju också smörja upp den med lite 5-56 eller liknande. Det finns en hel del inlägg om denna fråga på forumet som du ju upptäckt så läs vidare där så blir du nog lite klokare :wink:
av Twistes Mister
#123258
vetten skrev:Tomgångsmotorn har till uppgift att hålla motorn vid ett så jämnt och förutbestämt varvtal på tomgången som möjligt när AC/ACC-n slår till så går ju motorn lite tyngre med följd att motorn vill gå ner i varv pga. den högre belastningen och då ska tomgångsmotorn justera detta, om då tomgångsmotorn går trögt så hinner den inte med att kompensera och därav vill motorn stanna. Tomgångsmotorn består av en vridbar slid som styrs elektriskt fram och tillbaks, vad som brukar vara är att sliden blir skitig (sotbelagd) när du väl tagit bort den från bilen så tror jag att du ser vad jag menar, bara att göra ren med T-röd eller nåt liknande medel sen kan du ju också smörja upp den med lite 5-56 eller liknande. Det finns en hel del inlägg om denna fråga på forumet som du ju upptäckt så läs vidare där så blir du nog lite klokare :wink:
Tack för ett mer ingående och detaljerat svar! :idea:
Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]