Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Arne-Anka
Jag har tänkt sätta in en dieselvärmare på en -04 v70 D5 importbil, är det nån som vet om det räcker med en mjukvaru uppdatering, efter installation av värmaren...har tänkt köpa en beg värmare som är komplett med slang och kontakter på skroten..eller måste det in nån mer styrenhet??
Användarvisningsbild
av volvo D5
Jag har en 02 importare utan dieselvärmare och har blivit avrådd att eftermontera en orginalvärmare p.g.a styrenheten inkopplingen av bränslet och att få det att funka i färddatorn. Eftersom jag ej har den kunskapen har jag beställt en Webasto värmare med tidur och fjärrkontroll monterat och klart för c:a 15`.Man bör nog veta vad man gör innan man kopplar in sig på orginalsystemet. :wink:
Användarvisningsbild
av Arne-Anka
Jasså, du tror inte att det passar direkt sådär bara? funktionerna måste ju finnas i datorn från början tycker man. Vad jag fattar så går det stoppa in vad som helst i färddatorn bara det kommer från volvo orginal? t.ex timer funktionen etc...
av Marbas
Arne-Anka skrev:Jasså, du tror inte att det passar direkt sådär bara? funktionerna måste ju finnas i datorn från början tycker man. Vad jag fattar så går det stoppa in vad som helst i färddatorn bara det kommer från volvo orginal? t.ex timer funktionen etc...
Funktionerna finns där inte från början utan du måste få en volvo verkstad att aktivera / installera mjukvaran för den funktionen du vill ha. Men det räcker ju inte bara med mjukvara, utan där mjukvara går över till hårdvara måste det också vara rätt. Kan ju vara så att du behöver någon mer mojäng än själva brännaren för att få ihop det hela (har ingen aning, men det var ett exempel). Ska du starta värmaren via fjärrkontroll eller minicall, så måste du även ha AEM, men den får du inte bara för att du installerar en värmare, men det kan också vara så att du redan har AEM...

Vad jag menar är att bara för att man lagt mycket funktionalitet i nya bilar i mjukvara, betyder inte det att det "bara" är att "starta" rätt program...

Vad säger volvo om att eftermontera en värmare? Kanske de kan göra det, fast du löper en begagnad på skroten. Då borde det bli rätt inkopplat, både SW och HW.
av S80D5-02
Hej,
på min importbil (S80 D5 -02) fanns värmaren förmonterad så kolla upp det innan du köper en. Volvoverkstaden bara aktiverade den (antar genom mjukvarunedladdning) på min bil och då fick jag timerfunktionen genom färddatorn. Verkstaden tog någonstans 1 500-2 000 kr för det. Funkar kanonbra.
Användarvisningsbild
av Arne-Anka
Jag har kollat, ingen värmare finns där så jag provar på vinst och förlust att montera en dieselvärmare hoppas det funkar.. :???: Annars är bilen fullutrustad. V70 D5 -04
Användarvisningsbild
av Arne-Anka
Tänkte bara uppdatera min installation av värmaren.
Jag köpte en värmare på skroten från en -05 v70 som hade gått ca 5000 mil, sen monteringskit från volvo och så enkelt det var att montera den allt är ju klart fästen,kontakter etc bra beskrivning följde med mont.kittet iallafall så landade slutsumman på 8200:- för att få en fullt fungerande dieselvärmare med tidur på en v70 D5 -04 importbil :lol:
av olson
Funkar det även att den startar själv för att värma motorn vid kall väderlek? Förstår att du inte kunnat testa det än, men har någon sagt nå't om det ?
Användarvisningsbild
av Arne-Anka
Japp funkar även det, den startar när det är kallare än ca 2-3 grader.
av Marbas
Arne-Anka skrev:Japp funkar även det, den startar när det är kallare än ca 2-3 grader.
Den startar väl redan när det är 8 grader eller kallare.
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]