Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Mccartney skrev:När man hör detta är det läge att beställa till batteri laddare till min V60CC:) kopplas laddaren in till ett vanligt eluttag eller?
Nja... det kan bli med ett "motorvärmaruttag" och tillhörande sladd. 230V kontakt i ena änden.

Kör man mindre än vad värmaren går måste man tillslut ladda. Jag lärde mig det den hårda vägen även många andra och fleeeera på mitt jobb. Därför är vi många som försöker att lära Er genom att förklara att laddning MÅSTE ske vid mycket värmarkörning. Men skiter man pengar kan man byta batteriet varje år. Men får att slippa det, driftstörningar och felmeddelanden så LADDA istället.
Skit även i vad andra gör och inte gör med sina bilar. Någon arbetskamrat här säkert en Passat och laddar minsann AAAALDRIG!
Jag har då inga problem med att öppna motorhuven en gång i veckan och fylla på spolarvätska och ansluta laddaren. Sen kan jag alltid sitta i köket och se på grannarna när dom går ut och startar bilen för att varmköra och när dom skrapar rutorna. Vi kör värmaren minst två gånger per dag och skrapar aldrig rutorna.
av Rådlös
Mccartney: Ja, men det kan ju bero på hur det ser ut på just din parkeringsplats. Du kanske har ett eluttag som har en timer och är avsedd för en motorvärmare. Då är du i sämsta fall bara ansluten i två timmar. Det blir alltså bara två timmars laddning. Men det är möjligt att det A: Räcker till som kompensation för det som den dieseldrivna laddaren tog. B: Motorvärmaruttaget har ingen timer. Du är alltså ansluten dygnet runt om det skulle vara så. Dom flesta motorvärmaruttag jag känner till har timer. Speciellt sådana som finns i "kollektivgarage" eller "kollektivparkeringsplatser". Alltså i bostadsområden eller på arbetsplatser.

Andra ändan på batteriladdaren ansluter du till batteriet. Moderna laddare har en liten stickontakt som man monterar plus på batteriet och minus till chassiejord. Den kontakten sitter alltid där redo för batteriladdning. Och har man en så kallad Smartladdare så sköter den sig själv. Man kan även ha en fast installerad laddare i bilen. Då behöver man inte öppna motorhuven och har större chans att få behålla sin laddare eftersom motorhuven är låst i det läget. Kolla upp vilka möjligheter du har till just din bil och din parkeringsplats. På arbetsplatser kan det vara allt ifrån fri el till alla medarbetare, till att det dras av som en elräkning på lönen. På andra arbetsplatser kan det vara så att bara firmans chefer och högre tjänstemän har tillgång till eluttag.
Användarvisningsbild
av svergie2
Hur gör du när du laddar batteriet? Ansluter du laddaren till batteriets plus och minuspol eller till pluspol och chassiejord? Bilen har något som heter BMS och övervakar laddningen, denna sätts ur spel ifall man inte laddar batteriet genom chassiejord och då kan man som du få varningar trots laddat batteri. Isåfall tror ju bilen att den enda laddning den tar emot är den som generatorn ger när du kör bilen.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
av mikebike
Perra83 skrev:
Mccartney skrev:När man hör detta är det läge att beställa till batteri laddare till min V60CC:) kopplas laddaren in till ett vanligt eluttag eller?
Nja... det kan bli med ett "motorvärmaruttag" och tillhörande sladd. 230V kontakt i ena änden.

Kör man mindre än vad värmaren går måste man tillslut ladda. Jag lärde mig det den hårda vägen även många andra och fleeeera på mitt jobb. Därför är vi många som försöker att lära Er genom att förklara att laddning MÅSTE ske vid mycket värmarkörning. Men skiter man pengar kan man byta batteriet varje år. Men får att slippa det, driftstörningar och felmeddelanden så LADDA istället.
Skit även i vad andra gör och inte gör med sina bilar. Någon arbetskamrat här säkert en Passat och laddar minsann AAAALDRIG!
Jag har då inga problem med att öppna motorhuven en gång i veckan och fylla på spolarvätska och ansluta laddaren. Sen kan jag alltid sitta i köket och se på grannarna när dom går ut och startar bilen för att varmköra och när dom skrapar rutorna. Vi kör värmaren minst två gånger per dag och skrapar aldrig rutorna.
Jag ser stora problem med att ansluta laddaren en gång i veckan eftersom jag måste lyfta ur batteriet ur bilen vilket medför att allt blir nollställt och jag inte kan låsa/larma bilen.

Det finns tydligen laddare som kan ladda ett 12V batteri från ett annat, men de kostar ungefär lika mycket som ett batteri.
Användarvisningsbild
av Perra83
mikebike skrev:
Perra83 skrev:

Jag ser stora problem med att ansluta laddaren en gång i veckan eftersom jag måste lyfta ur batteriet ur bilen vilket medför att allt blir nollställt och jag inte kan låsa/larma bilen.

Det finns tydligen laddare som kan ladda ett 12V batteri från ett annat, men de kostar ungefär lika mycket som ett batteri.
Har du inte tillgång till en motorvärmarstolpe eller nått?
mikebike skrev:
Perra83 skrev:

Varför lyfter du ut batteriet? Eller du har inget strömuttag vid bilen?
av mikebike
Jimmy Svensson skrev:
mikebike skrev: Jag ser stora problem med att ansluta laddaren en gång i veckan eftersom jag måste lyfta ur batteriet ur bilen vilket medför att allt blir nollställt och jag inte kan låsa/larma bilen.

Varför lyfter du ut batteriet? Eller du har inget strömuttag vid bilen?
Nej, jag har inte haft tillgång till ett uttag i närheten av bilen de senaste 35 åren, varken hemma eller på jobbet. Inte alls ovanligt om man bor i lägenhet.
av SkooB
Lånar tråden lite, då jag har ett liknande problem. Fram till nyår höll mitt batteri ganska bra men sen dess så har tiden mellan ladningarna minskat drastiskt, till att nu bara hålla ett som mest en dag eller två innan jag måste ladda.
Jag antar att det är så att betteriet är kört?
Eller spelar det någon roll hur stark kylan är? Tex. belastas batteriet mer vid -15 än vid -5?

Det märkliga är att även om bilen varnar för låg spänning så säger laddaren ibland ändå att batteriet är fullt laddat.
av Rille66
SkooB skrev:Lånar tråden lite, då jag har ett liknande problem. Fram till nyår höll mitt batteri ganska bra men sen dess så har tiden mellan ladningarna minskat drastiskt, till att nu bara hålla ett som mest en dag eller två innan jag måste ladda.
Jag antar att det är så att betteriet är kört?
Eller spelar det någon roll hur stark kylan är? Tex. belastas batteriet mer vid -15 än vid -5?

Det märkliga är att även om bilen varnar för låg spänning så säger laddaren ibland ändå att batteriet är fullt laddat.
Hur kopplar du laddkablarna ?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]