Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Ja, rutorna är ju inte riktigt anpassade efter dagens size på bilar. MEN du kan ju ALDRIG gardera dig för andras idioti om du nu inte parkerar i en helt isolerad ficka eller låter bilen stå hemma. Jag menar, tänk Ikeas parkeringar. Där har du många familje-rutor. Varenda gång jag är på Ikea så ser jag folk i mindre bilar som har knött in sig i en familjeruta bredvid en annan bil, dvs två bilar i en ruta - vilket inte riktigt är tanken med dessa rutor.
Så idioterna finns ju överallt hur jäkla stor ruta du än ställer dig i.

Ett annat exempel är på mitt gamla jobb där jag var hantverkare och vi hade begränsat med parkeringar vilket innebar att man vid ankomst fick rulla ut skåpbilen på gatan och sedan parkera privatbilen på den platsen under dagen. Stora platser, men likt förbannat var det alltid någon kollega som ställde sig på tok för nära. Vet inte hur många gånger jag fick flytta på skåpbil 1 eller 2, många gånger var jag bara less på situationen och klättrade in i min bil.
av Xanthopteryx
Zanders skrev:Givetvis har det sina fördelar med en sån funktion. Men jag står fortfarande fast vid att jag aldrig någonsin skulle klämma in min bil i en ruta där jag själv inte ens kommer ut. Jag är inte speciellt stor och kommer inte jag in/ur min bil så är det inte många andra som gör det heller.
Du har aldrig varit på Barnsjukhusets parkering på Karolinska i Solna...
Helvete vad trångt det är! Och så stolpar och skit
Jag lyckades ta mig in (med cm som marginal). Sedan var det rätt gott om utrymme (det är stolpe, två platser, stolpe, o.s.v.) så man kom ur bilen, men jag kom ju inte förbi stolpen så fick klämma mig mellan backspeglarna och klättra framför bilen för att komma runt till passagerarsidan där jag kunde ta mig mellan vår bil och bilen bredvid.
Där hade jag velat ha funktionen...

Har för övrigt sett en film där Volvo demonstrerar det med telefon och en...Volvo. Så det är nog på gång.

Dålig kvalitet - telefonen gav upp inte långt efter detta.

Bild

Bild
av Vardelos
Där hade jag aldrig parkerat, med eller utan telefon.
Det är bara massa nötter ute som skiter i andras bilar, och tjocka tanter som tydligen måste slänga upp dörren på vid gavel för att kunna ta sig ut.

Vet att det är dåligt med parkeringar där, men jag hittar alltid någon.
av Xanthopteryx
Vardelos skrev:Där hade jag aldrig parkerat, med eller utan telefon.
Det är bara massa nötter ute som skiter i andras bilar, och tjocka tanter som tydligen måste slänga upp dörren på vid gavel för att kunna ta sig ut.

Vet att det är dåligt med parkeringar där, men jag hittar alltid någon.
2014 när detta var så, fetglöm att du hade hittat parkerig där den tiden vi var där. Ombyggnadtion överallt så det var under att man ens hittade i garaget. Fick åka mååååånga våningar ner.
Vad hade du gjort då?
Det fanns INGA alternativ.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jobbade mycket på KS för några år sen under min tid som hantverkare, även då när de byggde om en herrans massa.
Under vissa perioder fick vi göra som så att kollegor släppte av oss där istället för att vi skulle virra runt och leta parkering i timmar. Det var och är fortfarande helt jävla tröstlöst där. Det hände också att vi ställde oss där det inte var parkering men ändå så att vi inte var i vägen för eventuella utryckningar och tog parkeringsboten. Vi förlorade mer på att inte kunna jobba än att inte ta p-boten.
Tillslut lärde man sig lite var gemene man oftast inte parkerade, det kunde innebära en liten promenad men det var det ju värt.
av Xanthopteryx
Om man dessutom då skall dit men en extremt krävande unge och stora problem med amning för att få hjälp på amningsmottagningen så, inte fan snurrar man i en timme för att hitta en plats. Man hoppas det finns plats och så tar man den.
av BiTu
Förstår verkligen inte nyttan med dessa system om inte alla andra har det? De som parkerar bredvid måste ändå öppna dörrarna för att komma ut/in.
av Xanthopteryx
BiTu skrev:Förstår verkligen inte nyttan med dessa system om inte alla andra har det? De som parkerar bredvid måste ändå öppna dörrarna för att komma ut/in.
Titta på bilderna jag lade in ett par inlägg tidigare...
Det var inte svårt att ta sig in och ur bilen.
Det var däremot jävligt sårt att ta sig TILL förardörren.
Dessutom kan man ju faktiskt ha ett garage som är jäkligt smalt. Som en jag känner - hennes garage, byggt på den tiden bilarna var pluttiga, har inte många cm(!) till godo om hon fäller in backspeglarna. Sedan är det inte många dm att knö sig ur dörren.

Användarvisningsbild
av Micce1980
Xanthopteryx skrev:
BiTu skrev:Förstår verkligen inte nyttan med dessa system om inte alla andra har det? De som parkerar bredvid måste ändå öppna dörrarna för att komma ut/in.
Det var däremot jävligt sårt att ta sig TILL förardörren
Just den p-platsen hade jag nog backat in i ;)

Annars så visst, kul system men vet i tusan om folk använder sig av det i stor skala. Håller dock tyvärr inte med om vissa tidigare inlägg, parkerar man själv bra på ett ställe så visst kan det komma puckon och ställa sig nära men man behöver ju inte aktivt ta en trång plats.

Det där med Ikea p-platserna låter ju sjukt, knappt sett sådant beteende alls, möjligen i Italien ;)
av Xanthopteryx
Micce1980 skrev:
Xanthopteryx skrev:
Det var däremot jävligt sårt att ta sig TILL förardörren
Just den p-platsen hade jag nog backat in i ;)

Annars så visst, kul system men vet i tusan om folk använder sig av det i stor skala. Håller dock tyvärr inte med om vissa tidigare inlägg, parkerar man själv bra på ett ställe så visst kan det komma puckon och ställa sig nära men man behöver ju inte aktivt ta en trång plats.

Det där med Ikea p-platserna låter ju sjukt, knappt sett sådant beteende alls, möjligen i Italien ;)
Det man inte ser är hur jävulusiskt trångt det är även bakom kameran, till raden på andra sidan. Hela detta garage är trångt, på alla håll och kanter. Men visst, backa hade ju varit enklare att ta sig ur sedan, men ja, att försöka backa in i det lille hålet... plus att jag måste försöka vända bilen så jag kommer från rätt håll. Iiiinte det lättaste.
Jag kör faktiskt backmetoden på jobbet ibland när det är skittrångt.
Här en till bild på ett mästerverk av mig ;-)
När de bredvid skulle ut råkade jag stå och se det i fönstret. Då kommer de och kikar om jag repat deras bil!!! :-o Vad f-- Min bil var orepad och jäkligt bra skött (förutom möjligtvis lite skitig).
Muppar... ;-)

Bild

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]