- ons 24 jan 2018, 19:44
#1227883
Är det däremot relativt nydraget och allt är helt bör det inte vara något större risk att ladda med 13A (som de flesta laddsladdar man får från biltillverkare har som högsta laddström) i ett 16A uttag. Man ska dock se till att man har jordfelsbrytare och att allt är helt.
Många av de första laddstolpar som sattes upp var vanliga shucko-uttag.
Men jag tror att du har helt rätt i att ett sånt här initiativ kan förhindra en och annan brasa, speciellt i hus med lite äldre elinstallationer.
Allinug skrev:En riktig laddare kan förhindra att småhus brinner ner: https://www.nyteknik.se/fordon/nya-krav ... ng-6894861Har man inte full koll på hur ens uttag är och om det är gamla installationer bör man inte använda vanliga shucko-uttag.
Är det däremot relativt nydraget och allt är helt bör det inte vara något större risk att ladda med 13A (som de flesta laddsladdar man får från biltillverkare har som högsta laddström) i ett 16A uttag. Man ska dock se till att man har jordfelsbrytare och att allt är helt.
Många av de första laddstolpar som sattes upp var vanliga shucko-uttag.
Men jag tror att du har helt rätt i att ett sånt här initiativ kan förhindra en och annan brasa, speciellt i hus med lite äldre elinstallationer.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13