Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Allinug skrev:En riktig laddare kan förhindra att småhus brinner ner: https://www.nyteknik.se/fordon/nya-krav ... ng-6894861
Har man inte full koll på hur ens uttag är och om det är gamla installationer bör man inte använda vanliga shucko-uttag.

Är det däremot relativt nydraget och allt är helt bör det inte vara något större risk att ladda med 13A (som de flesta laddsladdar man får från biltillverkare har som högsta laddström) i ett 16A uttag. Man ska dock se till att man har jordfelsbrytare och att allt är helt.

Många av de första laddstolpar som sattes upp var vanliga shucko-uttag.

Men jag tror att du har helt rätt i att ett sånt här initiativ kan förhindra en och annan brasa, speciellt i hus med lite äldre elinstallationer.
joel80 skrev: Men jag tror att du har helt rätt i att ett sånt här initiativ kan förhindra en och annan brasa, speciellt i hus med lite äldre elinstallationer.
Visst, så är det ju med det mesta vad gäller elinstallationer att det behöver vara proffsigt installerat med riktiga grejer, rätt dimensionerat.

Det jag direkt frågade mig är varför man ska få bidrag för just dessa typer av installationer dedikerat för just batteridrivna elbilar (detta med tanke på trådens titel så det borde vara ett godkänt tema att kommentera på). Har man behoven så får man väl slanta upp med vad det kostar inget konstigt med det, som med allt annat. Eller hur?

Har inte stuckit under stol med att jag är förbannat irriterad över hur man hanterar skattebetalarnas pengar och att som här särskilt gynna småhusägare som skaffat elbil sticker i ögonen, verkligen.
Än så länge är det dyrare i inköp med elbil.. Man vill väl få omställningen att gå lite fortare och ger därför morötter på det här viset.

Tror inte det här bidraget blir långvarigt, och det är inga stora kostnader egentligen. Kommer jag ihåg rätt går man plus med betydligt fler miljoner de första åren med bonus - malus så det finns kanske en peng där att hämta?
Leopold skrev: Det jag direkt frågade mig är varför man ska få bidrag för just dessa typer av installationer dedikerat för just batteridrivna elbilar (detta med tanke på trådens titel så det borde vara ett godkänt tema att kommentera på). Har man behoven så får man väl slanta upp med vad det kostar inget konstigt med det, som med allt annat. Eller hur?
Nej, Så funkar inte samhället i Sverige att man slantar upp vad det kostar, långt ifrån, snarare tvärs om.

Samhället subventionerar sådant som man vi ha mer av, allt från utbildning och hälsovård till elbilar, ladduttag, eller barnbidrag .

Sen straffar man det man vill ska försvinna med höga skatter som alkohol, tobak, bensin o dieselbilar (och konstig nog arbete och pensionssparade)

Så att man ger bidrag till småhusägare är ju bara en del i det hela, Har för mig att det även utgår bidrag till hyreshus och bostadsrättsföreningar för laddare under någon annan regel. (Joel har säker koll på exakt hur de bidragen ser ut till övriga boendeformer)
För företag och hyresvärdar/bostadsrättsföreningar har det sen 2015 funnits stöd att söka genom "Klimatklivet" där man som företag kan få upp till 70% stöd för offentliga laddare och som förening/hyresvärd/bostadsrättsförening upp till 50%. Där finns det en betydligt högre gräns då stödet även gäller för snabbladdare.

För stöd som utbetalas enligt de minimisförordningen finns i stället ett takbelopp. Ett företag eller en koncern kan maximalt få sammanlagt 200 000 euro under en treårsperiod för denna typ av försumbara stöd. Läs vidare under frågor om företag.

Stödet kan dock aldrig vara mer än 70 procent av investeringskostnaden.

Vilka stödnivåer gäller för kommuner, föreningar och organisationer?
Stöd till andra än företag får ges i den omfattning som krävs för att åtgärden ska genomföras, dock högst 50 procent. Det här gäller kommuner, ideella föreningar, bostadsrättsföreningar med flera, när de inte agerar på en marknad.

http://www.energimyndigheten.se/klimat- ... -att-soka/

Vill man försöka pusha på sin förening lite och underlätta har energimyndigheten tagit fram lite enkla dokument man kan få råd ifrån:
http://www.energimyndigheten.se/klimat- ... ddstation/
VolvoB20 skrev: Nej, Så funkar inte samhället i Sverige att man slantar upp vad det kostar, långt ifrån, snarare tvärs om.
Samhället subventionerar sådant som man vi ha mer av, allt från utbildning och hälsovård till elbilar, ladduttag, eller barnbidrag .
Sen straffar man det man vill ska försvinna med höga skatter som alkohol, tobak, bensin o dieselbilar (och konstig nog arbete och pensionssparade)
Detta var väldigt bra (och träffande) skrivet....... :lol:
Hur funkar det med laddstolpar egentligen?? Blir det en egen matarkabel då eller går det på husets "vanliga" ström?? Jag menar att vissa elbilar (med bara el) har ju 32A handske och dom flesta (i alla fall nyare) småhus har ju bara 16A huvudsäkring. Om man kan ladda med mindre än 16A, kan man då inte sätta ett vanligt 3-fasuttag på husfasaden??? Och koppla bort varmvattenberedaren ?:-/
Om man ska dra en ny matarledning för 32A till typ 100 villor, varifrån kommer då strömmen?? Det måste i så fall grävas en ny kabel från någon transformatorstation. Vem sa' att detta skulle vara billigt :-O)

ps, kan man i så fall använda laddstolpen till motor och kupévärmaren i 740-in???
Har du trefasladdning på bilen är det rätt enkelt..då kan du ställa ner laddströmen (per fas) rätt mycket men ändå få i tillräckligt under natten. Laddar du med 3-fas och 8A får du i runt 2,5-3,5 mil i timmen. (5,5kwh) vilket väl bör vara mer än det dubbla de flesta ändå behöver. (Laddar man från 19:00 - 7:00 hinner man få i drygt 30 mil varje natt.) Så om du tankar mindre än varannan/var tredje dag idag räcker det nog.

Man kan också välja att bara köra på två av faserna till laddaren, om det är en man vet ofta används mycket. Eller så installerar man en laddare med (finns även separata) effektvakt där det automatiskt slår ifrån en eller fler faser när det är nära maxeffekt. Väldigt väldigt få kommer behöva dra några nya ledningar för att kunna sätta upp en laddbox.. De flesta kommer inte heller behöva öka sin huvudsäkring.

I de laddare vi har på jobbet finns även ett vanligt uttag så man kan koppla i t.ex motorvärmare. Via ett webbgränssnitt till laddboxarna kan man ställa olika tider som uttagen ska vara aktiva, vilket skulle göra att man skulle kunna använda det som motorvärmare med tidsinställning t.o.m.
De e sånna här:
http://www.charge-amps.com/sv/halo-wallbox/

Kostade ca 7-8000kr styck.
lennarte skrev:Jag menar att vissa elbilar (med bara el) har ju 32A handske och dom flesta (i alla fall nyare) småhus har ju bara 16A huvudsäkring. Om man kan ladda med mindre än 16A, kan man då inte sätta ett vanligt 3-fasuttag på husfasaden??? Och koppla bort varmvattenberedaren ?:-/
Det enda vettiga är en smart laddare som övervakar huset kontinuerligt. Jag vet ju aldrig när värmepumpen, varmvattenberedaren, vattenpumpen går igång. Eller när någon slår på ugnen eller tvättmaskinen.

Så den smarta laddaren måste reglera i realtid och bara suga i sig kapaciteten mellan min momentana förbrukning och min övre 16 A gräns.

Att själv behöva kontinuerligt hålla på och slå av o på grejjer känns ju stenålder.

Och motsätter mig till 300% att ha en bilmodelldpecifik laddare. Den måste fungera med alla elbilsmodeller, annars är det ju en skräpkonstruktion.
VolvoB20 skrev:Sedan straffar man det man vill ska försvinna med höga skatter som alkohol, tobak, bensin o dieselbilar (och konstig nog arbete och pensionssparade)
Att straffa pensionssparande ligger väl i statens intresse, med tillräckligt lite pengar i pension hinner ju många pensionärer svälta ihjäl innan de blir allt för gamla, mycket pengar att tjäna för statskassan där, räcker till många elbils-laddare :wink: 8)

Mike
VolvoB20 skrev:
lennarte skrev:Jag menar att vissa elbilar (med bara el) har ju 32A handske och dom flesta (i alla fall nyare) småhus har ju bara 16A huvudsäkring. Om man kan ladda med mindre än 16A, kan man då inte sätta ett vanligt 3-fasuttag på husfasaden??? Och koppla bort varmvattenberedaren ?:-/
Det enda vettiga är en smart laddare som övervakar huset kontinuerligt. Jag vet ju aldrig när värmepumpen, varmvattenberedaren, vattenpumpen går igång. Eller när någon slår på ugnen eller tvättmaskinen.

Så den smarta laddaren måste reglera i realtid och bara suga i sig kapaciteten mellan min momentana förbrukning och min övre 16 A gräns.

Att själv behöva kontinuerligt hålla på och slå av o på grejjer känns ju stenålder.

Och motsätter mig till 300% att ha en bilmodelldpecifik laddare. Den måste fungera med alla elbilsmodeller, annars är det ju en skräpkonstruktion.
Oftast behövs det inte om du inte redan idag ligger på gränsen. Eller ser du till att ha kopp på alla ovanstående innan du kör matlagning, vedklyven, damsugaren e.t.c?

Så här ser en rätt vanlig vinterdag ut för mig. Vid 17-tiden eller strax där efter sätter man igång med matlagningen.. Bilen går på timer och startar laddningen vid ca 19. Jag skulle kunna ställa in den på betydligt senare också om det behövts.
Skärmklipp 2018-01-25 18.34.57.png
Skärmklipp 2018-01-25 18.34.57.png (135.46 KiB) Visad 359 gånger
Här är igår då jag manuellt valde att ladda direkt (bara klicka bort pausläget i appen) då jag skulle iväg en sväng senare. Visste att jag skulle klara mig då matlagningen inte innebar ugn eller så, och jag körde ingen tvättmaskin.. samt att det inte var speciellt kallt ute.
Skärmklipp 2018-01-25 18.33.25.png
Skärmklipp 2018-01-25 18.33.25.png (135.72 KiB) Visad 358 gånger
Jag har 20A huvudsäkring.

Typ2 är standardiserat.. och även de bilmodeller som har en annan kontakt kan med hjälp av en egen sladd som går från det ena till det andra ladda på typ2-laddare.

När det gäller snabbladdning har man kommit överens om CCS-laddare, men här finns det sen tidigare även bilar som har CHAdeMO. Så nästan alla snabbladdare har idag två sladdar. En CCS och en CHAdeMO. Tesla har sina egna "Supercharger".. då det inte fanns nått standard då dom började. Tesla har dock gjort adapter till CHAdeMO så att dom kan ladda på vanliga snabbladdare också.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 16
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)