Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Haft våran v70 ett par vintrar nu och varje gång det börjar dra sig ner mot nollan och under så börjar förarmodulen krångla. Den tänds, släcks, knäpper, låser, låser upp och blinkar till i backspegelns markbelysning.

Tänkt vänta till varmare tider men i helgen fick jag nog, rev dörren och plocka ut lådan, den var lite smutsig på utsidan men insidan såg riktigt ren ut så ja bara rengjorde den och skruvade ihop, men som väntat ingen bättring.

Bild Bild

Några tips på vad man kan göra mer, ytterligare åtgärder eller var man kan få tag i billig ersättare? Kan man sätta i alla från 01-03 utan omprogrammering?
Enklast och billigast är nog att byta ut mot en begagnad från skroten. Om du skall hoppas att få det att funka utan att ladda mjukvara hos Volvo ÅF bör det vara en från samma årsmodell som din bil, helst från en som är tillverkad så nära i tiden som möjligt jämfört med din egen. Möjligen kan även en DIM från en MY -00 funka utan omladdning eftersom den tillhör samma CAN-generation.

Skälet till att din DIM inte funkar just vid kallt väder kan vara spruckna lödningar som ger kontakt vid varmare temperatur men inte kallare. Att försöka hitta den/de lödningar som trilskas kan vara en annan väg att gå. Men hur enkelt det är att hitta den felande lödningen eller felande komponenten vet jag inte.
andersuw skrev:Enklast och billigast är nog att byta ut mot en begagnad från skroten. Om du skall hoppas att få det att funka utan att ladda mjukvara hos Volvo ÅF bör det vara en från samma årsmodell som din bil, helst från en som är tillverkad så nära i tiden som möjligt jämfört med din egen. Möjligen kan även en DIM från en MY -00 funka utan omladdning eftersom den tillhör samma CAN-generation.

Skälet till att din DIM inte funkar just vid kallt väder kan vara spruckna lödningar som ger kontakt vid varmare temperatur men inte kallare. Att försöka hitta den/de lödningar som trilskas kan vara en annan väg att gå. Men hur enkelt det är att hitta den felande lödningen eller felande komponenten vet jag inte.
Tack för snabba svaret!

Är nog säkert så som du säger att nån lödning strular, har för mig jag nånstans läste förra året att det kan vara den första (dumma?) brädan som registrerar knapptryckningarna kan vara problemet. CAN, KAN kanske må bättre av att bara byta den?

Tänkte man skulle kunna hitta modul på bildelsbasen eller ebay men det verkar svårt.
Nja särskilt svåra att hitta verkar de inte vara. Se här:

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/3 ... year&asc=1

Om DDMen kommer från V70, XC70 eller S60 går troligen på ett ut. Inte fullt lika säker på om även S80 funkar. Men det finns ju hur som helst en hoper där som kommer från en V70 -01 så lika bra att ta en sådan, helst som sagt från en bil som är tillverkad så nära i tiden som möjligt jämfört med din egen. Om bild på numren finns, kolla även gärna om de är desamma som på den DDM du har. Ju mer det stämmer överens desto bättre utsikter.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Hej! Har som många andra fått strul me[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.