Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silas
Vet inte riktigt hur jag skall göra, bakgrund:

Köpte en v70 06:a 140 hkr med automat i december i fjol, den hade gått ca 2900mil. Jag tyckte den växlade väldigt hårt, först trodde jag att det berodde på att jag kom från en audi med tiptronic men fick sedan provköra en annan volvo automat som inte alls växlade lika hårt(dock en geartronic) så bilen lämnades in på garanti och de uppgradera pgm varan. Den blev bättre men jag irreterade mig fortfarande på att den växlade hårt mellan 2-3 växel särskilt vid lågt gaspådrag. Sedan hann jag köra ca 800 mil när jag läste på forumet här om B4 locket. Jag ringde upp och fick en ny tid för att kolla upp detta (har tid nästa vecka) innan garantin går ut i oktober, frid å fröjd tänkte jag.

Nu har jag kommit hem från en 200 mila tripp och plötsligt växlar lådan hur fint som helst, känner inget alls som tyder på något problem med lådan. Frågan är ju vad som kan ha hänt? den har nu gått ca 3900mil.

Skall jag åka in till verkstaden iaf och förklara hur läget ligger till, antar att de kommer kolla lite snett på mig när vi provkör bilen. Eller skall jag avboka tiden och hoppas att den självläkt.

Helst vill jag ju att de kollar upp B4 locket men antar att det blir svårt att ta på garantin om de provkör innan ingreppet.

Jag vet att lådan är styrd att växla hårdare när den är kall och visst kör jag mest korta sträckor, men den har alltid varit hårdare mellan 2-3 växel än övriga. Lådan är inte en geartronic utan tror den heter aw55.
Kan också tillägga att den har körts som en hyrbil innan jag köpte den.

Vad skulle ni göra ?
Användarvisningsbild
av SE6M
Automatlådan är av sk. adaptiv typ, den "lär sig" hur man kör, om man kör hårt ett tag och sedan börjar köra lugnt, så lär den sig att växla på ett annat sätt. Men det BÖR kanske inte ta så lång tid att lära om... ?

/Mats
av silas
SE6M skrev:Automatlådan är av sk. adaptiv typ, den "lär sig" hur man kör, om man kör hårt ett tag och sedan börjar köra lugnt, så lär den sig att växla på ett annat sätt. Men det BÖR kanske inte ta så lång tid att lära om... ?

/Mats
När jag tänker efter har jag innan min långtripp kört som mest 8 mil i sträck, kan det vara så enkelt att oljan inte hunnit blivit tillräckligt varm
och lådan inte kunnat "lära" om sig från de som kört den tidigare.
Dock var de 8 milen körda på vintern .....
Användarvisningsbild
av SE6M
KAN eventuellt vara så...
Är själv nybliven Volvoägare, men jag har också 140hk-versionen med automatlåda som jag tycker växlar underbart mjukt.
Mitt körsätt är mycket mjukt och försiktigt, varvar aldrig över 2500 rpm.

/Mats

Jag hittar filmer på bränslefilterbyte […]

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]